Betreft: Oproep voor solidariteitswake voor Koerdische hongerstakers.
Beste lezer,
A.S. DINSDAG 1 MEI
SOLIDARITEITSWAKE IN WADDINXVEEN
GRATIS BUS V.A. HET ASKV/SV
VERZAMELEN 17.30 HAARLEMMERPLEIN 17 te AMSTERDAM s'avonds weer terug
Voor reserveringen: laat een bericht achter bij : 06-26232481
Eigen gelegenheid:
De wake is om 19.00 uur voor het asielzoekerscentrum, Zuidelijke Rondweg
225, Waddinxveen.
Vanuit richting Amsterdam bereikbaar met bus 187, deze vertrekt vanuit
Leiden richting Gouda, stopt voor het AZC. Vanuit Den Haag met de interliner
naar Bleiswijk, vanaf de Zoetermeerselaan bus 177 richting Gouda, stopt voor
het AZC.
Graag zouden wij uw aandacht willen vragen voor de volgende zeer ernstige
situatie. Al weer tachtig dagen zijn vijf Koerdische vluchtelingen in
hongerstaking. Tot onze grote zorg komt het moment dat er inderdaad doden
gaan vallen erg dichtbij. De stichting Prime volgt de situatie nauwkeurig
en onderhoudt regelmatig contact met de hongerstakers.
Het kan toch niet zo zijn dat er in Nederland iemand, tot wanhoop gedreven,
dood gaat in een langzame zelfmoord.
Wij willen 1 mei een bezoek brengen aan het AZC Waddinxveen en aan het AZC
Alphen aan de Rijn, om solidariteit te betuigen met de vluchtelingen, maar
ook om maatschappelijk steun te organiseren. Hopelijk zal dit de druk om
tot een bevredigende oplossing te komen vergroten. Tot nu toe lijkt deze
nog niet voorhanden en prevaleert het argument dat de overheid toch niet
mag wijken voor een middel als hongerstaking.
Dit bezoek is gepland op 1 mei 19.00 uur, tegelijkertijd wordt er op
hetzelfde moment een wake gehouden buiten het gebouw.
We hopen niet dat het zover moet komen dat er doden gaan vallen. Het zou de
eerste keer zijn dat dit voorkomt in Nederland.
KOM OOK!
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met 06-2260584 (Petra Schulz)
06-16314311 (Alice Beldman)
Ook kunt u informatie vinden op onze web site:
http://www.huizen.dds.nl/~askvsv
Bijlage: 1) Achtergrondinformatie Noord Irak
2) Achtergrondinformatie hongerstakers
Met vriendelijke groet,
Namens het ASKV / Steunpunt Vluchtelingen
Bijlage 1
Achtergrondinformatie Irak
Situatie in Noord Irak
Noord-Irak bevindt zich in een staat van burgeroorlog, het Turkse leger
valt Noord-Irak regelmatig binnen en Koerdische vluchtelingen worden
daarbij regelmatig door de Turkse luchtmacht gebombardeerd. Als gevolg van
bombardementen door zowel de Turkse luchtmacht als de Britse en Amerikaanse
zijn de afgelopen jaren honderden doden en duizenden gewonden gevallen. De
Turkse premier Ecevit heeft de aanwezigheid van 10.000 Turkse soldaten in
Noord-Irak onlangs bevestigd.
Verder lijdt de regio in feite onder een dubbele boycot, namelijk door de
Verenigde Naties én door het regime in Bagdad. De kindersterfte in de regio
is als gevolg van het VN-embargo in de jaren negentig verdubbeld. De
situatie van vrouwen in Noord-Irak is zeer slecht. De werkloosheid onder
vrouwen is zeer hoog, onderwijs krijgen ze nauwelijks en het analfabetisme
onder Koerdische vrouwen neemt toe.
Het ergste is echter de dagelijkse terreur tegen vrouwen. Vrouwen worden op
open straat vermoord en de daders gaan vrijuit. Er is sprake van
wetteloosheid, de weinige wetten die er zijn, richten zich tegen de rechten
van vrouwen. Sinds het einde van de Iraakse heerschappij over
Zuid-Koerdistan zijn er 3000 vrouwen omgebracht (Junge Welt 21.9.99).
Terugkeer mogelijkheden
Verscheidene bronnen melden dat vluchtelingen die gedwongen worden om terug
te keren naar Irak, rekening moeten houden met arrestatie, gevangenisstraf,
folter en executie. De UNHCR zag in 1998 af van terugkeerprogramma's naar
Noord-Irak omdat Bagdad de persoonsgegevens van repatrianten opeiste en
verlangde dat personen die naar Noord-Irak terugkeerden eerst door de
autoriteiten werden gecontroleerd. Volgens een recente nota van de UNHCR te
Berlijn, van januari 2001, is er voor Iraakse asielzoekers geen binnenlands
vluchtalternatief in Noord Irak, als er vervolging dreigt door de Iraakse
centrale regering of door de Koerdische de-facto autoriteiten of andere
groeperingen.
Daarnaast moet de betreffende persoon in Noord Irak beschikken over
voldoende familiaire, maatschappelijk en politieke contacten, die zijn/haar
veiligheid kunnen garanderen n die een voor het leven noodzakelijk
bestaansminimum zeker stellen. Voor Iraakse asielzoekers die uit de door de
regering gecontroleerde gebieden komen is in principe geen binnenlands
vluchtalternatief aanwezig. Dat is alleen het geval in
uitzonderingsgevallen als er zeer naaste familie al enige tijd woont, als
er voldoende maatschappelijke mogelijkheden (taal, etnische afkomst,
werkmogelijkheden, religie en zeer goede vrienden) of politieke contacten
zijn.
Ook personen met contacten in Noord Irak hebben geen binnenlands
vestigingsalternatief, als bij terugkeer in Irak gevaar voor vervolging
verwacht kan worden door de Irakese geheime dienst of de Koerdische
de-facto autoriteiten.
Voor Irakezen die uit Noord Irak stammen en die gevlucht zijn voor
vervolging door de Irakese regering, is er alleen een binnenlands
vluchtalternatief in door Koerden geregeerde gebieden, als ze geen
vervolging te vrezen hebben van de lokale Koerdische de-facto autoriteiten
KDP en PUK of andere groeperingen (UNHCR Berlijn, januari 2001).
Bijlage 2
Achtergrondinformatie hongerstakers
Twee van de hongerstakers hebben alleen een eerste beslissing gehad (geen
bezwaar en geen beroep) wegens gebrek aan juridische bijstand buiten hun
eigen schuld en vermogen.
Een van de hongerstakers heeft de bewijsstukken dat hij gezocht wordt
ingeleverd voor dat een rechter zijn zaak behandelde, maar de rechter keek
niet naar die bewijsstukken. Ook de IND heeft dat niet gedaan en evenmin de
rechter die later over de uitzetting besliste. Er loopt nog een procedure
voor hem, maar de staatssecretaris heeft ook in de brief aan de Tweede
Kamer laten weten dat de beslissing niet mag worden afgewacht.
De vierde hongerstaker werd afgewezen zonder dat gekeken werd naar de
informatie van de minister van buitenlandse zaken over de mogelijkheden in
Irak in geval van bloedwraak.
In de vijfde asielzaak wordt onder meer uitgegaan van het oude idee dat je
de correcties en aanvullingen op het verslag van de contactambtenaar van
het ministerie van justitie kunt gebruiken tegen de asielzoeker in plaats
van op de manier waarvoor het bedoeld is, namelijk als correctie en
aanvulling op wat de contactambtenaar denkt gehoord te hebben. Dit in
strijd met de uitleg van voormalig staatssecretaris Kosto d.d. 18 juni 1993.
Er is ook gevoelige informatie die wij niet in de publiciteit kunnen
brengen. Wij zijn er echter van overtuigd dat de levens van de
hongerstakers bij terugkeer in Irak in gevaar zullen zijn.
Eergisterennacht gaf een van hen alles over wat hij dronk. Wij zijn erg
bang voor de toekomst. Iedere minuut telt. Wij hopen dat de
staatssecretaris zo snel mogelijk deze humane tragedie zal beëindigen en
dat de hongerstakers niet slachtoffer zullen worden van de verdere laksheid
van de IND teneinde potentiële hongerstakers af te schrikken.
De hongerstakers hebben vanaf het begin gezegd dat er geen sprake was van
een zorgvuldige aandacht voor hun zaak. Daarom hebben ze ook een
heroverweging van hun zaak gevraagd. De IND beweert ten onrechte dat de
hongerstakers onder de druk van de hongerstaking een verblijfsvergunning
willen krijgen.
De hongerstakers vragen echter alleen om hun bewijsstukken te bekijken en
te beoordelen. Daarbij moet niet vergeten worden dat de voorwaardelijke
vergunningen tot verblijf categoriaal zijn verstrekt en ook categoriaal
zijn ingetrokken c.q. niet meer verlengd. Van enige zorgvuldige en
individuele beoordeling was daarbij geen sprake. Wij betreuren het ten
zeerste dat de hongerstakers hun leven in gevaar moeten brengen, voordat er
aandacht is voor hun problemen met onzorgvuldigheid van de juridische
procedure.
Info over het ASKV/SV vindt u op: http://www.huizen.dds.nl/~askvsv tel 020 6272408