26-3-2001 Geef het door, rechts gaat voor
26-3-2001 Bestuurders van rechts voorrang?
26-3-2001 Claimcultuur dreigt ook in Nederland
21-3-2001 Veilig verkeer jouw zorg?
21-3-2001 Opleiding voor verkeersveiligheid
Geef het door, rechts gaat voor
Op 1 mei 2001 wordt de maatregel 'alle bestuurders van rechts
voorrang' ingevoerd. Vanaf die datum moeten bestuurders op
gelijkwaardige kruispunten aan alle bestuurders die van rechts komen,
voorrang verlenen. Een gelijkwaardige kruispunt is een kruispunt waar
de voorrang niet apart geregeld is: met borden, verkeerslichten,
doorgetrokken stoepranden of markeringen op de weg.
Vanaf 1 mei vervalt dus de regel 'snel verkeer gaat voor langzaam
verkeer'. Fietsers, bromfietsers, snorfietsers, bestuurders van een
invalidenvoertuig, bestuurders van een (paard en) wagen, ruiters en
geleiders van rijdieren, trekdieren of vee worden vanaf 1 mei 2001 wat
betreft voorrang dus gelijkgesteld aan bestuurders van
motorvoertuigen.
Wil je meer weten over deze nieuwe maatregel? Klik rechtsboven deze
pagina op 'veranderingen'.
Bestuurders van rechts voorrang?
Waarom moeten we vanaf 1 mei alle bestuurders van rechts op
gelijkwaardige kruisingen voorrang geven? De minister van Verkeer en
Waterstaat heeft daarvoor een aantal redenen. De belangrijkste reden
is dat de verkeersregels eenvoudiger worden, waardoor de veiligheid in
het verkeer toeneemt. De algemene voorrangsregel op gelijkwaardige
kruispunten ('rechts gaat voor') geldt voortaan immers voor alle
bestuurders.
Met de nieuwe maatregel lijken de Nederlandse verkeersregels beter op
die in de rest van de Europese Unie. Voorrang voor bestuurders van
rechts geldt namelijk al in bijna alle andere lidstaten. We willen een
'Europa zonder grenzen'? Dan zullen ook de verkeersregels op elkaar
moeten lijken.
De nieuwe voorrangsregel maakt deel uit van het project 'Duurzaam
Veilig Verkeer', waaronder ook de maatregel 'bromfiets op de rijbaan'
valt. Deze maatregel blijkt in de praktijk goed te werken. Vorig jaar
viel het aantal bromfietsers dat omkwam bij een verkeersongeval
eenderde lager uit dan in 1999. Ook van 'Bestuurders van rechts' wordt
een positief effect op het aantal verkeersslachtoffers verwacht.
naar de berichten
Claimcultuur dreigt ook in Nederland
"Om te voorkomen dat in ons land dezelfde claimcultuur ontstaat als in
de Verenigde Staten, is het dringend nodig dat er wordt geïnvesteerd
in de opleiding van verkeersveiligheidsexperts." Dat zei dr. H. den
Harder bij de start van de nieuwe HBO-opleiding 'Verkeersveiligheid en
Mobiliteit'. Den Harder is algemeen directeur van NEA
Transportonderzoek en -opleiding. Hij is bang dat de steeds perfectere
verkeersveiligheid slachtoffer van zijn eigen succes zal worden. Hij
ziet bijvoorbeeld aankomen dat automobilisten die op de nieuwe spits-
annex vluchtstrook stranden en daar worden aangereden, de schade
steeds vaker zullen gaan verhalen op de wegbeheerder. Om de kans op
zulke claims te voorkomen, moet de kans op een ongeval omlaag. Daar is
kennis van relevante ongevalgegevens voor nodig.
Zulke oplossingen sluiten aan bij het streven van de Europese
Commissie om de 40.000 doden en 4 miljard aan kosten door ongevallen
in de Europese Unie drastisch omlaag te brengen.
naar de berichten
Veilig verkeer jouw zorg?
Wie vind jij verantwoordelijk voor verkeersveiligheid? De overheid of
jezelf? Bijna tweederde van de Nederlandse bevolking houdt zichzelf
verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid. Ruim eenderde vindt dit
de verantwoordelijkheid van de overheid. Tachtig procent vindt dat
menselijk gedrag de meeste invloed heeft op veiligheid in het verkeer.
Wetten en infrastructuur vind minder dan tien procent van
doorslaggevende voor de verkeersveiligheid. Dit blijkt uit onderzoek
van het NIPO onder een representatieve steekproef van de Nederlandse
bevolking.
De enquête is uitgevoerd in opdracht van de NTH (NEA Transport
Hogeschool). Bij de NTH kun je vanaf september de vierjarige
HBO-opleiding 'Verkeersveiligheid en Mobiliteit' volgen. Bij deze
nieuwe opleiding ligt het accent op het menselijk gedrag.
naar de berichten
Opleiding voor verkeersveiligheid
Vanaf september start de NTH (NEA Transport Hogeschool) met een
HBO-opleiding 'Verkeersveiligheid en Mobiliteit'. Deze
deeltijd-opleiding van vier jaar leidt studenten op tot
verkeersveiligheidsdeskundigen en veiligheidsmanagers op het gebied
van verkeer, vervoer en logistiek.
Afgestudeerden aan de nieuwe HBO-opleiding kunnen praktische
oplossingen aandragen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid,
voor het verminderen van bedrijfsrisico's en het vergroten van het
verantwoordelijkheidsbesef. Met name overheid, vervoerders,
verzekeraars en leasemaatschappijen zijn in deze kennis
geïnteresseerd. De opleiding moet uiteindelijk bijdragen aan het
terugbrengen van het aantal slachtoffers in ons land en de vele
miljarden die met de onveiligheid gemoeid zijn.
De nieuwe opleiding zal, net als de andere NTH-opleidingen, vooral
bestaan uit onderwijs op afstand. Hierbij wordt gebruik gemaakt van
internet en e-mail. Voor deze onderwijsvorm is gekozen, omdat de
studenten vaak al werken en dus aangewezen zijn op een flexibele
leermethode.
naar de berichten
veranderingen
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen