18 april 2001
Aanpassingen aan kruispunten
VANAF 1 MEI GAAN ALLE BESTUURDERS VAN RECHTS VOOR
Onze voorrangsregels zijn niet altijd even makkelijk. Dat blijkt niet
alleen uit onderzoek van het NIPO, maar we merken dat ook elke dag
zelf in het verkeer. We kunnen ons allemaal wel een plek herinneren
waar we even niet meer wisten wie er voor mocht gaan. Een goede reden
om de regels eenvoudiger te maken. Daarnaast hebben we in Nederland
andere voorrangsregels dan in de meeste andere landen om ons heen.
Hoog tijd dus om een belangrijke voorrangsregel te wijzigen. Daarom
geldt vanaf 1 mei 2001: alle bestuurders van rechts krijgen voorrang,
dus ook fietsers en bromfietsers. De nieuwe voorrangsregel: voorang
van rechts geldt voor gelijkwaardige kruisingen. Dat zijn kruisingen
waar de voorrang niet apart geregeld is.
In Weert wordt een groot aantal kruisingen en T-aansluitingen
aangepast en worden drempels en 30 km/u zones aangelegd in verband met
deze nieuwe verkeersregel.
Naast het aanwijzen van een aantal kruispunten tot
voorrangskruispunten, worden er verkeersafremmende maatregelen
aangelegd in een aantal woonwijken.
De maatregelen die zijn genomen in de reeds aangewezen 30 km/u zones
zijn in het kader van "alle bestuurders van rechts voorrang"
voldoende. Dat geldt ook voor de dit jaar nog aan te wijzen 30 km/u
zones in de wijken Biest noord-oost, Groenewoud-zuid en
Boshoven-Vrakker.
De werkzaamheden voor het inrichten van de 30 km/u zones en de aanleg
van verkeersafremmende voorzieningen in het kader van "alle
bestuurders van rechts voorrang" worden gecombineerd uitgevoerd.
Drempels en punaises
De verkeersafremmende maatregelen worden uitgevoerd in de vorm van
drempels, zoals die ook in de wijken Keent en Moesel zijn aangelegd.
In de busroute door Leuken worden enkele "busvriendelijke drempels"
aangelegd in de vorm van twee naast elkaar liggende kleine
punaise-vormige verhogingen.
De voorzieningen worden aangebracht in de wijken:
* Leuken, 5 drempels en twee busvriendelijke drempels;
* Groenewoud het gedeelte tussen Overweertstraat en Maaslandlaan:
drie drempels;
* Graswinkel: één drempel
* Stramproy: drie drempels.
Voorrang verandert
Op een groot aantal kruisingen is het voor de verkeersdeelnemers
veiliger de voorrang te veranderen naar aanleiding van deze nieuwe
verkeersregel. Daarom wijst de gemeente die kruispunten aan tot
voorrangskruispunten. Het gaat daarbij om de T-aansluitingen en
kruispunten in het onderstaande overzicht.
Binnen de bebouwde kom
* T-aansluitingen Graaf Jacobstraat en Johan van Hornestraat op
Boerhaavestraat/Hofakkerstraat.
* T-aansluitingen Begijnenhofstraat en Maria Hart op Vogelsbleek.
* T-aansluitingen Kapittelstraat, Otto van Thüringenstraat, Hendrik
IV straat en Neerstraat op Overweertstraat.
* T-aansluitingen Fuutstraat, Fietspad west en Fietspad oost op
Graswinkellaan.
* T-aansluiting Fietspad op Rietzanger.
* T-aansluitingen Achtkantmolen, Fietspad vanaf Laardebrug, Fietspad
vanaf Ringbaan-noord, Standaardmolen, Sportpark "Laar", Fietspad
nabij sportpark Laar, Houtzaagmolen, Poldermolen en Korenmolen op
Molenakkerdreef.
* T-aansluitingen Windmolen westelijke aansluiting en Fietspad ten
noorden van Windmolen op Noordkade.
* T-aansluitingen Celsiusstraat en Voltstraat op Edisonlaan.
* T-aansluitingen Doemesweg westelijke aansluiting, Rissezijweg en
Doemesweg oostelijke aansluiting op Risseweg.
* T-aansluitingen Gouveneurslaan/Rentmeesterlaan/Schepenlaan,
Schatbeurderslaan westelijke aansluiting, Burgemeesterlaan,
Schatbeurderslaan oostelijke aansluiting en Schepenlaan op
Schoutlaan.
* T-aansluiting De Fuus op Havenweg.
* T-aansluitingen Hoolstraat en Boshoverbeek op Uilenweg.
Deels buiten en binnen bebouwde kom
* T-aansluitingen Industrieweg en Hoverveld op Savelveld.
* Kruispunt St. Sebastiaanskapelstraat en T-aansluitingen Pater
Kiggenstraat en Ventweg tussen Pater Kiggenstraat en A2 op
Boeketweg.
* T-aansluitingen Schonkenstraat, Getrudisstraat, Hushoverheggen,
Koenderssstraat en St. Donatuskapelweg op Rietstraat.
* T-aansluiting Rietstraat op Viaduct Hushoven.
* T-aansluiting Viaduct Hushoven op Hushoverweg.
* T-aansluiting Schonkenstraat op Laarderweg.
* T-aansluiting Werkmansweg op Maarheezerhuttendijk.
* Kruispunt Koekoeksweg en T-aansluitingen Gebleektesteeg,
Haanheuvelweg, Spechtenbaan, Wolfsvenweg en weg direct ten zuiden
van de Wolfsvenweg in zuidelijke richting op Breijbaan.
* Kruispunten Kievitspeelweg en Castertweg/Thewenweg en
T-aansluiting Pleunenweg op Tungelerdorpsstraat.
* T-aansluiting Castertstraat (weg over brugje) op
Tungelerdorpsstraat/Pelmersheideweg.
* T-aansluiting Venboordstraat zuidelijke aansluiting op
Pelmersheideweg.
* Kruispunten Kraanmeester/O.L.Vrouwehofweg en Hadsweg en
T-aansluiting Hadssteeg op Leukerstraat.
* T-aansluiting Kraanweg westelijke richting op Hadsweg/Kraanweg
oostelijke richting.
* Kruispunt Trumpertweg en T-aansluitingen Truyenhoekweg, Rietpeel
en Galgebergweg op Kraanweg.
* Kruispunten Kruispeelweg en Voorhoeveweg en T-aansluitingen
Grotesteeg en Lozerweg op Herenvennenweg.
* Aansluiting Fietspad direct ten zuiden van gemeentegrens met
Cranendonck op Oostelijke Ventweg Eindhovenseweg.
* Aansluiting Fietspad direct ten zuiden van gemeentegrens met
Cranendonck op Dr. Anton Philipsweg.
Campagne
Voorrangsregels verander je niet zomaar, daar komt heel wat bij
kijken. Iedereen moet tenslotte weten dat de situatie wijzigt. Daarom
start de overheid een grootscheepse
voorlichtingscampagne om iedereen op de hoogte te stellen van de
veranderingen. De campagne hanteert de kreet: 'Geef het door, rechts
gaat voor'. Er zijn spotjes op radio en TV, maar er zijn ook folders,
buitenreclame, advertenties en een website waar je de informatie nog
eens rustig na kunt lezen: www.geefhetdoor.nl.
Een folder over de campagne is verkrijgbaar in het Infocentrum in de
hal van het stadhuis.