Gemeente Weert

18 april 2001
Aanpassingen aan kruispunten
VANAF 1 MEI GAAN ALLE BESTUURDERS VAN RECHTS VOOR

Onze voorrangsregels zijn niet altijd even makkelijk. Dat blijkt niet alleen uit onderzoek van het NIPO, maar we merken dat ook elke dag zelf in het verkeer. We kunnen ons allemaal wel een plek herinneren waar we even niet meer wisten wie er voor mocht gaan. Een goede reden om de regels eenvoudiger te maken. Daarnaast hebben we in Nederland andere voorrangsregels dan in de meeste andere landen om ons heen. Hoog tijd dus om een belangrijke voorrangsregel te wijzigen. Daarom geldt vanaf 1 mei 2001: alle bestuurders van rechts krijgen voorrang, dus ook fietsers en bromfietsers. De nieuwe voorrangsregel: voorang van rechts geldt voor gelijkwaardige kruisingen. Dat zijn kruisingen waar de voorrang niet apart geregeld is.
In Weert wordt een groot aantal kruisingen en T-aansluitingen aangepast en worden drempels en 30 km/u zones aangelegd in verband met deze nieuwe verkeersregel.

Naast het aanwijzen van een aantal kruispunten tot voorrangskruispunten, worden er verkeersafremmende maatregelen aangelegd in een aantal woonwijken.
De maatregelen die zijn genomen in de reeds aangewezen 30 km/u zones zijn in het kader van "alle bestuurders van rechts voorrang" voldoende. Dat geldt ook voor de dit jaar nog aan te wijzen 30 km/u zones in de wijken Biest noord-oost, Groenewoud-zuid en Boshoven-Vrakker.
De werkzaamheden voor het inrichten van de 30 km/u zones en de aanleg van verkeersafremmende voorzieningen in het kader van "alle bestuurders van rechts voorrang" worden gecombineerd uitgevoerd.

Drempels en punaises
De verkeersafremmende maatregelen worden uitgevoerd in de vorm van drempels, zoals die ook in de wijken Keent en Moesel zijn aangelegd. In de busroute door Leuken worden enkele "busvriendelijke drempels" aangelegd in de vorm van twee naast elkaar liggende kleine punaise-vormige verhogingen.
De voorzieningen worden aangebracht in de wijken:
* Leuken, 5 drempels en twee busvriendelijke drempels;
* Groenewoud het gedeelte tussen Overweertstraat en Maaslandlaan: drie drempels;

* Graswinkel: één drempel

* Stramproy: drie drempels.

Voorrang verandert
Op een groot aantal kruisingen is het voor de verkeersdeelnemers veiliger de voorrang te veranderen naar aanleiding van deze nieuwe verkeersregel. Daarom wijst de gemeente die kruispunten aan tot voorrangskruispunten. Het gaat daarbij om de T-aansluitingen en kruispunten in het onderstaande overzicht.

Binnen de bebouwde kom

* T-aansluitingen Graaf Jacobstraat en Johan van Hornestraat op Boerhaavestraat/Hofakkerstraat.

* T-aansluitingen Begijnenhofstraat en Maria Hart op Vogelsbleek.
* T-aansluitingen Kapittelstraat, Otto van Thüringenstraat, Hendrik IV straat en Neerstraat op Overweertstraat.
* T-aansluitingen Fuutstraat, Fietspad west en Fietspad oost op Graswinkellaan.

* T-aansluiting Fietspad op Rietzanger.

* T-aansluitingen Achtkantmolen, Fietspad vanaf Laardebrug, Fietspad vanaf Ringbaan-noord, Standaardmolen, Sportpark "Laar", Fietspad nabij sportpark Laar, Houtzaagmolen, Poldermolen en Korenmolen op Molenakkerdreef.

* T-aansluitingen Windmolen westelijke aansluiting en Fietspad ten noorden van Windmolen op Noordkade.

* T-aansluitingen Celsiusstraat en Voltstraat op Edisonlaan.
* T-aansluitingen Doemesweg westelijke aansluiting, Rissezijweg en Doemesweg oostelijke aansluiting op Risseweg.
* T-aansluitingen Gouveneurslaan/Rentmeesterlaan/Schepenlaan, Schatbeurderslaan westelijke aansluiting, Burgemeesterlaan, Schatbeurderslaan oostelijke aansluiting en Schepenlaan op Schoutlaan.

* T-aansluiting De Fuus op Havenweg.

* T-aansluitingen Hoolstraat en Boshoverbeek op Uilenweg.
Deels buiten en binnen bebouwde kom

* T-aansluitingen Industrieweg en Hoverveld op Savelveld.
* Kruispunt St. Sebastiaanskapelstraat en T-aansluitingen Pater Kiggenstraat en Ventweg tussen Pater Kiggenstraat en A2 op Boeketweg.

* T-aansluitingen Schonkenstraat, Getrudisstraat, Hushoverheggen, Koenderssstraat en St. Donatuskapelweg op Rietstraat.
* T-aansluiting Rietstraat op Viaduct Hushoven.
* T-aansluiting Viaduct Hushoven op Hushoverweg.
* T-aansluiting Schonkenstraat op Laarderweg.
* T-aansluiting Werkmansweg op Maarheezerhuttendijk.
* Kruispunt Koekoeksweg en T-aansluitingen Gebleektesteeg, Haanheuvelweg, Spechtenbaan, Wolfsvenweg en weg direct ten zuiden van de Wolfsvenweg in zuidelijke richting op Breijbaan.
* Kruispunten Kievitspeelweg en Castertweg/Thewenweg en T-aansluiting Pleunenweg op Tungelerdorpsstraat.
* T-aansluiting Castertstraat (weg over brugje) op Tungelerdorpsstraat/Pelmersheideweg.

* T-aansluiting Venboordstraat zuidelijke aansluiting op Pelmersheideweg.

* Kruispunten Kraanmeester/O.L.Vrouwehofweg en Hadsweg en T-aansluiting Hadssteeg op Leukerstraat.

* T-aansluiting Kraanweg westelijke richting op Hadsweg/Kraanweg oostelijke richting.

* Kruispunt Trumpertweg en T-aansluitingen Truyenhoekweg, Rietpeel en Galgebergweg op Kraanweg.

* Kruispunten Kruispeelweg en Voorhoeveweg en T-aansluitingen Grotesteeg en Lozerweg op Herenvennenweg.

* Aansluiting Fietspad direct ten zuiden van gemeentegrens met Cranendonck op Oostelijke Ventweg Eindhovenseweg.
* Aansluiting Fietspad direct ten zuiden van gemeentegrens met Cranendonck op Dr. Anton Philipsweg.

Campagne
Voorrangsregels verander je niet zomaar, daar komt heel wat bij kijken. Iedereen moet tenslotte weten dat de situatie wijzigt. Daarom start de overheid een grootscheepse
voorlichtingscampagne om iedereen op de hoogte te stellen van de veranderingen. De campagne hanteert de kreet: 'Geef het door, rechts gaat voor'. Er zijn spotjes op radio en TV, maar er zijn ook folders, buitenreclame, advertenties en een website waar je de informatie nog eens rustig na kunt lezen: www.geefhetdoor.nl.
Een folder over de campagne is verkrijgbaar in het Infocentrum in de hal van het stadhuis.