PERSBERICHT
Click Commerce maakt financiële resultaten eerste kwartaal bekend
Omzet meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar
Hoofddorp, 1 mei 2001 - Click Commerce, (Nasdaq: CKCM) vooraanstaand
leverancier van Channel Managementsoftware en -diensten, heeft de
financiële resultaten van het eerste kwartaal bekendgemaakt. Deze waren
iets beter dan de voorlopige resultaten die op 4 april 2001 zijn
aangekondigd. De omzet bedroeg ongeveer $11,6 miljoen, meer dan tweemaal
zoveel als de $5,1 miljoen omzet die in dezelfde periode van 2000 werd
behaald. Het pro forma netto verlies per aandeel, exclusief de afschrijving
op vergoedingen in aandelen, was $0,07 per aandeel, vergeleken met $0,00
per aandeel, exclusief de afschrijving op vergoedingen in aandelen en
voorzieningen in verband met preferente aandelen, gedurende het eerste
kwartaal van 2000.
"Ondanks de moeilijke economische situatie die de resultaten van vele
bedrijven in onze industrie heeft beïnvloed, werken we vol goede moed aan
het uitbouwen van onze leidende positie op het gebied van Channel
Management," zegt Michael W. Ferro Jr., bestuursvoorzitter en CEO. "In deze
markt zoeken bedrijven steeds meer naar concurrentievoordeel door
oplossingen met een hoog rendement, die de kosten verminderen en hun
bedrijf versterken. Het hoge rendement op investeringen dat onze producten
bieden, stemt ons optimistisch over de kansen in onze markt."
Financiële resultaten
In het eerste kwartaal is de omzet met meer dan 125 % gestegen ten opzichte
van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het pro forma netto verlies in het
kwartaal, exclusief de afschrijving op vergoedingen in aandelen, bedroeg
$2,8 miljoen ($0,07 per aandeel). In dezelfde periode in 2000 bedroeg het
netto verlies, exclusief de afschrijving op vergoedingen in aandelen en
voorzieningen in verband met preferente aandelen, $0,1 miljoen ($0,00 per
aandeel).
Inclusief de afschrijving op vergoedingen in aandelen en voorzieningen in
verband met preferente aandelen bedroeg het nettoverlies van Click Commerce
in het afgelopen kwartaal $3,2 miljoen ($0,08 per aandeel), vergeleken met
een nettoverlies van $4,4 miljoen ($0,12 per aandeel) in hetzelfde kwartaal
een jaar eerder.
Belangrijkste kwartaalnieuws
Gedurende het kwartaal vergrootte Click Commerce de toepassing van haar
oplossing met additionele verkopen aan bestaande klanten, alsmede verkopen
aan nieuwe klanten in belangrijke verticale markten zoals stuksfabricage,
industriële apparatuur en consumentenelektronica.
Click Commerce blijft aanzienlijke vooruitgang boeken met het vullen van de
pijplijn zowel via het directe kanaal als via partners. Vergeleken met
vorige kwartalen ervoer het bedrijf in het eerste kwartaal bij
verschillende klanten een verlenging van de duur van de verkoopcyclus. De
activiteiten met deze klanten duren voort.
Gedurende het kwartaal tekende Click Commerce twee belangrijke
overeenkomsten die moeten resulteren in een breder productaanbod en een
groter bereik van klanten. Ten eerste tekende Click een overeenkomst met
PricewaterhouseCoopers (PwC), dat een nieuw verkoopkanaal en toegang tot de
systeemintegratiecapaciteiten van PwC biedt. Ten tweede tekende het bedrijf
een technologiesamenwerkingsverband met Visual Insights, dat een oplossing
voor business analyse toevoegt aan Click's Channel Managementoplossingen.
Eén van de meest besproken evenementen in het afgelopen kwartaal was Click
Commerce' deelname aan Microsoft's aankondiging van het 'Hailstorm'
.NET-initiatief. Click Commerce was één van de vijf bedrijven die tijdens
de demonstratie voor pers en analisten van Microsoft's .NET technologieën
gepresenteerd werden. Deze technologie, die werkt als een set van
stapelbare diensten, zal een uitbreiding vormen van de Click Commerce
Channel Managementoplossing. 'Hailstorm' zal klanten van Click in staat
stellen om bestaande relaties met klanten en partners verder te
verstevigen, nieuwe klanten aan te trekken via meer relevante en beter
gepersonaliseerde aanbiedingen en door naadloos te integreren met de
bedrijfssystemen van hun partners.
Tot slot heeft Randy A. Gray eerder deze maand de rol van COO en Managing
Director van Click Commerce op zich genomen. De heer Gray, voorheen
Executive Vice President Business Development and Strategy,
is verantwoordelijk voor het dagelijkse management van alle aspecten van
Click's bedrijfsvoering. Met meer dan 25 jaar managementervaring bij
divisies van wereldwijde ondernemingen met complexe distributiekanalen in
verschillende economische cycli, zullen zijn vaardigheden bijzonder
waardevol zijn bij Click Commerce' vorderingen op het pad naar winstgevende
groei.
Vooruitzichten
Ondanks de voortdurende moeizame markt, heeft Click Commerce een relatief
sterke orderpijplijn. Het bedrijf verwacht een volgende toename van de
omzet in het tweede kwartaal. Het bedrijf kan zich goed vinden in de
huidige omzetschatting door analisten van $13 miljoen, en een geschat pro
forma verlies per aandeel van $0,06 in het tweede kwartaal. Gebaseerd op de
vooruitzichten van het bedrijf dat er in de tweede helft van dit jaar
enige verbetering zal optreden in de IT-uitgaven, verwacht het op
cash-basis winstgevend te zijn in het vierde kwartaal.
Over Click Commerce
Click Commerce (Nasdaq: CKCM) is een toonaangevend aanbieder van Enterprise
Channel Management-oplossingen die alle handelsactiviteiten van de
verkooppartners van bedrijven synchroniseren. Onder meer American Standard,
Black & Decker, Delphi, Emerson, Equistar, Kawasaki, Lubrizol, Mitsubishi,
Motorola Otis Elevator en Volvo gebruiken Click Commerce' oplossingen voor
het beheren van hun complexe distributiekanalen. Met haar geïntegreerde
e-business platform en bewezen reeks toepassingen, stelt Click Commerce
grote ondernemingen in staat om hun merkloyaliteit, klantentevredenheid en
financiële resultaten te verbeteren. Click Commerce' hoofdkantoor bevindt
zich in Chicago. Het bedrijf heeft Europese kantoren in Amsterdam,
Londen, München en Parijs. Meer informatie over het bedrijf is beschikbaar
op www.clickcommerce.com.