PERSBERICHT

Click Commerce maakt financiële resultaten eerste kwartaal bekend

Omzet meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar

Hoofddorp, 1 mei 2001 - Click Commerce, (Nasdaq: CKCM) vooraanstaand leverancier van Channel Managementsoftware en -diensten, heeft de financiële resultaten van het eerste kwartaal bekendgemaakt. Deze waren iets beter dan de voorlopige resultaten die op 4 april 2001 zijn aangekondigd. De omzet bedroeg ongeveer $11,6 miljoen, meer dan tweemaal zoveel als de $5,1 miljoen omzet die in dezelfde periode van 2000 werd behaald. Het pro forma netto verlies per aandeel, exclusief de afschrijving op vergoedingen in aandelen, was $0,07 per aandeel, vergeleken met $0,00 per aandeel, exclusief de afschrijving op vergoedingen in aandelen en voorzieningen in verband met preferente aandelen, gedurende het eerste kwartaal van 2000.

"Ondanks de moeilijke economische situatie die de resultaten van vele bedrijven in onze industrie heeft beïnvloed, werken we vol goede moed aan het uitbouwen van onze leidende positie op het gebied van Channel Management," zegt Michael W. Ferro Jr., bestuursvoorzitter en CEO. "In deze markt zoeken bedrijven steeds meer naar concurrentievoordeel door oplossingen met een hoog rendement, die de kosten verminderen en hun bedrijf versterken. Het hoge rendement op investeringen dat onze producten bieden, stemt ons optimistisch over de kansen in onze markt."

Financiële resultaten

In het eerste kwartaal is de omzet met meer dan 125 % gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het pro forma netto verlies in het kwartaal, exclusief de afschrijving op vergoedingen in aandelen, bedroeg $2,8 miljoen ($0,07 per aandeel). In dezelfde periode in 2000 bedroeg het netto verlies, exclusief de afschrijving op vergoedingen in aandelen en voorzieningen in verband met preferente aandelen, $0,1 miljoen ($0,00 per aandeel).

Inclusief de afschrijving op vergoedingen in aandelen en voorzieningen in verband met preferente aandelen bedroeg het nettoverlies van Click Commerce in het afgelopen kwartaal $3,2 miljoen ($0,08 per aandeel), vergeleken met een nettoverlies van $4,4 miljoen ($0,12 per aandeel) in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Belangrijkste kwartaalnieuws

Gedurende het kwartaal vergrootte Click Commerce de toepassing van haar oplossing met additionele verkopen aan bestaande klanten, alsmede verkopen aan nieuwe klanten in belangrijke verticale markten zoals stuksfabricage, industriële apparatuur en consumentenelektronica.

Click Commerce blijft aanzienlijke vooruitgang boeken met het vullen van de pijplijn zowel via het directe kanaal als via partners. Vergeleken met vorige kwartalen ervoer het bedrijf in het eerste kwartaal bij verschillende klanten een verlenging van de duur van de verkoopcyclus. De activiteiten met deze klanten duren voort.

Gedurende het kwartaal tekende Click Commerce twee belangrijke overeenkomsten die moeten resulteren in een breder productaanbod en een groter bereik van klanten. Ten eerste tekende Click een overeenkomst met PricewaterhouseCoopers (PwC), dat een nieuw verkoopkanaal en toegang tot de systeemintegratiecapaciteiten van PwC biedt. Ten tweede tekende het bedrijf een technologiesamenwerkingsverband met Visual Insights, dat een oplossing voor business analyse toevoegt aan Click's Channel Managementoplossingen.

Eén van de meest besproken evenementen in het afgelopen kwartaal was Click Commerce' deelname aan Microsoft's aankondiging van het 'Hailstorm' .NET-initiatief. Click Commerce was één van de vijf bedrijven die tijdens de demonstratie voor pers en analisten van Microsoft's .NET technologieën gepresenteerd werden. Deze technologie, die werkt als een set van stapelbare diensten, zal een uitbreiding vormen van de Click Commerce Channel Managementoplossing. 'Hailstorm' zal klanten van Click in staat stellen om bestaande relaties met klanten en partners verder te verstevigen, nieuwe klanten aan te trekken via meer relevante en beter gepersonaliseerde aanbiedingen en door naadloos te integreren met de bedrijfssystemen van hun partners.

Tot slot heeft Randy A. Gray eerder deze maand de rol van COO en Managing Director van Click Commerce op zich genomen. De heer Gray, voorheen Executive Vice President Business Development and Strategy, is verantwoordelijk voor het dagelijkse management van alle aspecten van Click's bedrijfsvoering. Met meer dan 25 jaar managementervaring bij divisies van wereldwijde ondernemingen met complexe distributiekanalen in verschillende economische cycli, zullen zijn vaardigheden bijzonder waardevol zijn bij Click Commerce' vorderingen op het pad naar winstgevende groei.

Vooruitzichten

Ondanks de voortdurende moeizame markt, heeft Click Commerce een relatief sterke orderpijplijn. Het bedrijf verwacht een volgende toename van de omzet in het tweede kwartaal. Het bedrijf kan zich goed vinden in de huidige omzetschatting door analisten van $13 miljoen, en een geschat pro forma verlies per aandeel van $0,06 in het tweede kwartaal. Gebaseerd op de vooruitzichten van het bedrijf dat er in de tweede helft van dit jaar enige verbetering zal optreden in de IT-uitgaven, verwacht het op cash-basis winstgevend te zijn in het vierde kwartaal.

Over Click Commerce

Click Commerce (Nasdaq: CKCM) is een toonaangevend aanbieder van Enterprise Channel Management-oplossingen die alle handelsactiviteiten van de verkooppartners van bedrijven synchroniseren. Onder meer American Standard, Black & Decker, Delphi, Emerson, Equistar, Kawasaki, Lubrizol, Mitsubishi, Motorola Otis Elevator en Volvo gebruiken Click Commerce' oplossingen voor het beheren van hun complexe distributiekanalen. Met haar geïntegreerde e-business platform en bewezen reeks toepassingen, stelt Click Commerce grote ondernemingen in staat om hun merkloyaliteit, klantentevredenheid en financiële resultaten te verbeteren. Click Commerce' hoofdkantoor bevindt zich in Chicago. Het bedrijf heeft Europese kantoren in Amsterdam, Londen, München en Parijs. Meer informatie over het bedrijf is beschikbaar op www.clickcommerce.com.