M-Scan meet motivatie medewerkers

De M-Scan is een nieuw P&O-instrument in de vorm van een geautomatiseerde vragenlijst om de motivatie van medewerkers te meten. De M-Scan onderzoekt de huidige beleving van medewerkers ten aanzien van alle mogelijke zaken die hun motivatie kunnen beïnvloeden. Via 149 vragen verdeeld over 16 categorieën van motivatoren krijgt de onderzoeker een gekwantificeerd antwoord op de volgende vraag: "Hoe ervaren medewerkers bepaalde motivatoren en wat is het huidige beeld van de organisatie?" Kortom, harde cijfers voor 'vage' begrippen.

Gelderland Consulting Group (GCG), bureau voor organisatieontwikkeling uit Nijmegen, ontwikkelde de M-Scan als medewerkerstevredenheidsonderzoek voor het midden- en grootbedrijf. In de praktijk blijkt dat P&O managers en leidinggevenden vaak bepaalde motivatieaspecten onderwaarderen en zich te veel richten op standaardzaken. "Gebrek aan motivatie wijt men al snel aan te veel werkdruk", licht drs. Martijn Bakker van Gelderland Consulting Group toe. "Met de M-Scan komen vaak onverwachte zaken aan het licht die men anders over het hoofd zou zien. Op die aspecten kan men vervolgens gericht het beleid afstemmen. Inzicht in de houding en motivatie van medewerkers is bij de huidige krapte op de arbeidsmarkt en voor het binden van medewerkers essentieel."
De M-Scan is een zeer gebruiksvriendelijk programma en heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere scans. Alle denkbare motivatoren komen geclusterd in de vraagstelling aan bod. De M-Scan is sneller en efficiënter dan de conventionele vragenlijsten en flexibel aan te passen aan de specifieke onderzoekssituatie. De onderzoeksresultaten kunnen op diverse niveaus worden gerapporteerd en zijn daarbij inzichtelijk grafisch weergegeven. "Het belangrijkste voordeel is dat wij in de M-Scan veel aandacht schenken aan de combinatie van werk en privé. Aandacht voor de medewerker privé geeft blijk van kwalitatief hoogstaand werkgeverschap", aldus drs. Martijn Bakker.
Ervaren consultants van GCG rapporteren de bevindingen van de M-Scan voorzien van conclusies. Verder geven zij praktijkgerichte aanbevelingen om het beleid rondom motivatie af te stemmen op de daadwerkelijke behoefte. De M-Scan wordt als pakket in de vorm van diskette met bijbehorende overzichtelijke onderzoekers- en gebruikershandleidingen geleverd. De prijs voor een M-Scan is variabel en afhankelijk van het aantal medewerkers, vestigingen en/of afdelingen en de gewenste rapportagevorm. Voor meer informatie: Gelderland Consulting Group, drs. Martijn Bakker (A&O psycholoog), 024-358 72 67