Amsterdam, 26 april 2001
Usability-award 2001 voor NU.nl
NU.nl (www.NU.nl), de actualiteitensite van de ilse media groep, heeft de Usability Award 2001 als meest gebruiksvriendelijke site in de wacht gesleept. De website kreeg een gemiddeld rapportcijfer van 8,3 op onderdelen als navigatie, vindbaarheid, consistentie, laadtijd, design en interactie.
NU.nl werd als winnaar gekozen uit 990 inzendingen. Piet Klerkx.nl eindigde op de tweede plaats, op de voet gevolgd door een andere site van de ilse media groep: startpagina.nl. Aan de award hangt geen geldprijs vast. Wel krijgt de winnaar een wisseltrofee en mag zij een jaar lang het Usability-logo dragen op de site.
De jury van de Usability Award 2001 bestond uit hoogleraar Robert
Stegwee (hoogleraar Ontwerp en Implementatie van
Bedrijfssystemen aan de Universiteit Twente), Martijn Hoogeveen
(CEO TakeItNow.com en hoogleraar Multimedia aan de Open),
Usability-specialist Bastiaan Klooster (2C) en Communication
Consultant Wouter van de Berg (2C). Zij spraken vooral waardering
uit over de navigatie (9.7), de vindbaarheid (9.7) en de
doorverwijzingen (9.3) op NU.nl.
De wedstrijd is een initiatief van 2C Communication Consultancy.
Zij wil met de verkiezing partijen die internetinitiatieven
ondernemen, stimuleren rekening te houden met de
gebruiksvriendelijkheid. Deelnemers konden zelf inschrijven of
werden aangemeld door derden. Saillant detail is dat NU.nl is
aangemeld door een bezoeker die vond dat NU.nl de award
verdiende.
Over ilse media
ilse media is exploitant van de portals ilse en Startpagina en sites
als NU.nl, VrouwOnline.nl, VTWonen.nl. Ze is hiermee de grootste
internetuitgever van Nederland en heeft de twee populairste sites
van Nederland in haar portfolio. VNU heeft een belang van 58,7% in
ilse media. ilse media exploiteert ook de internetsites van VNU
Tijdschriften, zoals Libelle.nl en Autoweek.nl.