PERSBERICHT SP gemeenteraadsfractie Utrecht
Utrecht, 25 april 2001.
SP: gemeentebestuur bagatelliseert gezondheids- en veiligheidsrisico's
A2
Negatief rapport verzwegen!
De SP-fractie in de Utrechtse gemeenteraad vindt de antwoorden van
Burgemeester en Wethouders op haar schriftelijke vragen over de
gezondheids- en veiligheidsrisico s in verband met de verplaatsing en
overkluizing van de A2 teleurstellend en onvolledig. Desondanks geven
de antwoorden al aanleiding voor grote zorg over de risico s die
omwonenden en de weggebruikers zullen lopen indien de plannen
ongewijzigd worden doorgezet.
B.en W. schrijven dat ze woningbouw op 20 meter van de autoweg, die
straks 2x5 stroken zal tellen en ca. 200.000 motorvoertuigen per dag
moet verwerken, nog steeds mogelijk achten binnen een acceptabel
geluidsniveau. Ook op grond van het herziene rapport "NO2- en fijn
stof concentratieberekeningen 2015 ter hoogte van A2-Leidsche Rijn"
kan er nog steeds gebouwd worden vlakbij de open delen van de
tunnelbak. Alleen bij de tunnelmonden zou de afstand wat groter moeten
worden.
De Socialistische Partij beschikt echter over de studie "Ontwikkeling
luchtkwaliteit langs snelwegen bij VINEX-locaties", opgesteld door
bureau CE in opdracht van het ministerie van VROM. In dit rapport
wordt letterlijk gesteld: "In het zogenoemde deelgebied G van Leidsche
Rijn is nieuwbouw van woningen gepland. De berekende
overschrijdingsafstand langs dit deel van de A2 is ongeveer 130 meter
(...). Naar schatting bevindt zich ongeveer 16 hectare met geplande
woningen binnen het overschrijdingsgebied. Daarnaast zijn op een deel
van de A2 in deelgebied G voorzieningen gepland: ongeveer 10 hectare
hiervan vallen binnen het verwachte overschrijdingsgebied."
SP-fractievoorzitter Paulus Jansen concludeert dat het college de
gezondheidsrisico s van woningbouw vlak bij de A2 dus bagatelliseert
en een belangrijk rapport, dat niet in haar beleid past, onvermeld
laat.
Uit de antwoorden blijkt verder dat er in Nederland momenteel geen
veiligheidsnorm bestaat voor het groepsrisico in tunnels. Volgens het
college zal de A2 tunnel vergeleken worden met andere Nederlandse
tunnels en tenminste even veilig moeten zijn. Volgens de SP is er in
Nederland echter geen vergelijkbare situatie te vinden. De A2 zal ter
hoogte van Leidsche Rijn in 2010 ca. 200.000 motorvoertuigen per dag
verwerken op 2x5 stroken. Daarvan is ongeveer 7% zwaar verkeer, met
inbegrip van vrachtauto s die gevaarlijke stoffen vervoeren. Bij een
tunnellengte van twee kilometer zouden zich maximaal 2500 auto s in de
tunnel bevinden. Het is duidelijk dat de risico s voor de
weggebruikers bij een groot ongeluk (brand, explosie, ontsnapping
giftige gassen) nog vele malen groter zijn dan die van personen in de
omgeving van de weg.
Op dit moment worden door architect Rijnboutt in opdracht van
Burgemeester en wethouders een aantal alternatieven voor de inpassing
van de A2 uitgewerkt, met inbegrip van een variant "voor het geval de
volledige overkluizing onhaalbaar blijkt". De SP-fractie wil vóór de
bespreking van deze alternatieven in de gemeenteraad nadere informatie
hebben over de gezondheids- en veiligheidsaspecten.
Inlichtingen:
P.Jansen, (06) 51844755.