NATIONALE POSTCODE LOTERIJ
wibo v.d. linde directeur Duitse en Zwitserse Postcode Loterij
Wibo van de Linde directeur Duitse
en Zwitserse Postcode Loterij
Wibo van de Linde is door Novamedia heden benoemd tot
directievoorzitter van de Postcode Loterij in Duitsland en
Zwitserland. Novamedia, de bedenker en oprichter van de Nationale
Postcode Loterij, start in september van dit jaar met de Deutsche
Postcode Lotterie in de deelstaten Nedersaksen en Berlijn. Later
zullen ook de andere deelstaten volgen. In Zwitserland gaat de
Schweizer Postcode Lotterie in de loop van 2002 van start.
Van de Linde is een grote aanwinst voor Novamedia vanwege diens
ervaring in het Duitse taalgebied. Van de Linde bouwde in de
afgelopen negen jaar vanuit Keulen de Duitse tak van Endemol
Entertainment. De voormalige Duitse Endemol president blijft naast
zijn nieuwe functie bij Novamedia ook actief adviseur voor de Raad
van Bestuur van Endemol.
Boudewijn Poelmann, bestuursvoorzitter van Novamedia, vindt de
benoeming van Van de Linde een 'logische beslissing'. 'Bij het
succes van de Postcode Loterij in Nederland heeft televisie een
grote rol gespeeld, Wibo van de Linde pionierde voor Endemol in
het enorme Duitse taalgebied, en wij kunnen zijn ervaring goed
gebruiken'.
Van de Linde zelf heeft 'geen seconde geaarzeld' over de
aanbieding. 'Ik heb de ontwikkeling van Novamedia van nabij
gevolgd, de mix van hun professionaliteit en werkstijl bevalt mij
uitstekend. Bovendien verheugt Van de Linde zich op de blijvende
samenwerking met Endemol.
'De Postcode loterij heeft in Duitsland en Zwitserland enorme
kansen'
Deutsche Postcode Lotterie
De netto-opbrengst van de Deutsche Postcode Lotterie is bestemd
voor negen Duitse goededoelenorganisaties;
- Unicef,
- BUND (Bund für Umwelt und Naturschutz)
- Greenpeace,
- NABU (Naturschutzbund)
- Misereor,
- Terre des Hommes
- Welthungerhilfe
- Wereld Natuur Fonds
- Kindernothilfe
In Duitsland wordt, naar het model van de Nationale Postcode
Loterij, meegespeeld met lotnummers die gebaseerd zijn op
postcodes. Daarnaast zal, net als in Nederland, de televisie een
belangrijke ondersteunende rol gaan spelen.
Novamedia
Sinds 1989 is Novamedia actief op de Nederlandse loterijmarkt met
de goededoelenloterij Nationale Postcode Loterij. In 1998 kwam
daar de Sponsor Loterij bij. De twee goededoelenloterijen haalden
in 2000 een gezamenlijke omzet van 690 miljoen gulden, waarvan
ruim 417 miljoen gulden naar vele tientallen nationale
goededoelenorganisaties is gegaan. Daarnaast was Novamedia in
1996 mede oprichter van de goededoelenloterij Ecolot in
Uzbekistan, waarin zij nog steeds deel neemt.
Twee weken geleden maakte Novamedia bekend dat Chios Beheer
BV (houdstermaatschappij van Joop van den Ende) een belang van
30% in Novamedia heeft genomen.
Afgelopen week nam Novamedia de grootste Zweedse
goededoelenloterij BingoLotto over. BingoLotto heeft een jaaromzet
van 700 miljoen gulden.
Amsterdam, 18 april 2001