18-4-2001
Renault Clio voor de helft vernieuwd
De Renault Clio heeft een forse vernieuwing ondergaan, niet minder dan
de helft van alle onderdelen is nieuw of vernieuwd.
De Renault Clio II, waarvan er vanaf de lancering in 1998 meer dan
1.700.000 zijn verkocht, is ingrijpend gerestyled. Niet minder dan 50%
van de constructie- en carrosserieonderdelen zijn nieuw of veranderd.
Het design van de buitenkant van de nieuwe Clio geeft de auto nog meer
karakter en een nog meer dynamische uitstraling. Het interieur is
geheel vernieuwd en is kwalitatief van een aanzienlijk hoger niveau.
Daarnaast is de Clio nu ook voorzien van nieuwe technieken op het
gebied van veiligheid en comfort aan boord. Het rijplezier neemt toe
met de komst van een nieuwe elektrische snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging en een nieuwe generatie direct ingespoten
turbodiesel-motoren met common rail, de 1.5 dCi 65 pk en 80 pk. Ze
bieden het laagste brandstofverbruik (4,2 l/100 km) en de laagste
CO2-uitstoot (113 g/km) op de markt. De nieuwe Clio wordt begin juni
geïntroduceerd.
De nieuwe Renault Clio is ingrijpend gerestyled en op de voorzijde
prijkt de nieuwe merkidentiteit die voor het eerst op de Vel Satis
werd getoond: een hangend logo in het midden van de uit twee delen
bestaande grille. De lijnen van de Clio zijn strakker. De motorkap
heeft een groef in het midden terwijl de zijflanken wat ronder zijn
geworden. De nieuwe dubbele koplampen en de richtingaanwijzers zijn in
één lijn in de lengte geplaatst en op de zijkanten van de carrosserie
geplaatst. De Renault Sport-uitvoering en de later leverbare Initiale
zijn voorzien van Xenon koplampen.
Ook het design van de achterzijde is veranderd. Het grote logo is
centraal op de achterklep geplaatst en verbergt zo het slot van de
klep. De nieuwe Clio heeft nog steeds een bolle achterruit en de
kenmerkende achterklep met twee rondingen. De achterlichten zijn nu
voorzien van een "cristal" ellips waarin ook de achteruitrijlichten en
de richtingaanwijzers zijn opgenomen.
Een gloednieuw interieur
Het interieur is onder meer voorzien van een geheel nieuw dashboard.
De kap met twee rondingen boven de tellers geeft een dynamische touch
die past bij de vormgeving van de carrosserie. Er zijn nieuwe
opbergruimten waaronder een bak met twee bekerhouders vóór de
versnellingspook. De stoffen en de kleurstellingen zijn nieuw en de
gebruikte materialen stralen een hoge kwaliteit uit. Niet minder dan
50% van de constructie- en carrosserieonderdelen is veranderd of
vernieuwd om het design grondig te herzien.
Nieuwe actieve en passieve veiligheidsystemen
Naast een opnieuw bemeten constructie biedt de nieuwe Clio op het
gebied van passieve veiligheid adaptieve airbags voor de bestuurder en
de passagier voorin en veiligheidsgordels met gordelspanners en
spankrachtbegrenzers (400 kg voorin). Bovendien zijn er hoofd-thorax
zij-airbags. De achterste zijplaatsen zijn voortaan uitgerust met
gordelspanners en spankrachtbegrenzers die bestand zijn tegen een
kracht van 600 kg. Tenslotte biedt de nieuwe Clio het Isofix
bevestigingssysteem voor kinderzitjes op de achterste zijplaatsen en
op de passagiersplaats voorin. De installatie van een kinderzitje
voorin is voortaan mogelijk omdat de passagiersairbag met een sleutel
gedeactiveerd kan worden.
Op de nieuwe Clio biedt Renault veiligheidssystemen die meestal niet
eerder uitgebracht zijn op dit niveau van het gamma, zoals de
noodstopbekrachtiging die standaard op alle versies van de nieuwe Clio
zit, met uitzondering van de Renault Sport 2.0 16v versie.
Een nieuwe familie direct ingespoten 1.5 turbodieselmotoren met common
rail en een breed gamma 16v-benzinemotoren
Common rail-techniek wordt gebruikt ter verhoging van het rijplezier
met de nieuwe familie K9K direct ingespoten dieselmotoren met 1461
cm3. Deze zijn in eerste instantie leverbaar in een versie met 65
pk/160 Nm en zullen later verkrijgbaar worden in een versie met 80
pk/185 Nm met intercooler. Deze 1.5 dCi motoren beschikken over een
innovatief hoge druk diesel inspuitsysteem dat werd ontwikkeld in
samenwerking met Delphi Automotive Systems. Met deze nieuwe generatie
motoren biedt de nieuwe Clio bijzonder veel rijplezier terwijl het
brandstofverbruik en de uitstoot het laagste op de markt zijn: 4,3
l/100 (115 g CO2/km) met de 1.5 dCi 65 pk en 4,2 l/100 (113 g CO2/km)
met de 1.5 dCi 80 pk bij gecombineerd gebruik.
Het motorengamma is aangepast met technische vernieuwingen zoals
bijvoorbeeld de introductie van een gemotoriseerde smoorklep. Deze
techniek zorgt voor een nauwkeuriger motormanagement wat ten goede
komt aan het rijcomfort. Bij de goedkopere versies staat de 1.2 60 pk
bekend om de lage kilometerkostprijs. De recente 1.2 16v 75 pk maakt
het gamma 16v-benzinemotoren van de laatste generatie compleet: 1.4
16v 98 pk, 1.6 16v 110 pk en 2.0 16v 172 pk voor de Renault Sport
versie. Deze laatste motor is speciaal doorontwikkeld om meer koppel
te bieden vanaf de laagste toerentallen.
Meer rijcomfort en rijplezier
In de nieuwe Clio is een aantal systemen verwerkt dat het rijplezier
verhoogt. De elastische verbindingen bij de scharnierbevestigingen van
de achtertrein zijn bekend van de sportieve modellen en worden nu
gemonteerd op alle versies. De 14 en 15 inch velgen zijn
gestandaardiseerd ter bevordering van de wegligging en het remmen. De
basismodellen zijn voorzien van geventileerde schijfremmen vóór met
een diameter van 238 mm. En tenslotte heeft de nieuwe Clio Renault
Sport 2.0 16v een anders afgestelde voortrein, nieuwe
dempingskarakteristieken en 16 inch velgen zodat het chassis
efficiënter kan reageren.
Op het gehele gamma wordt een elektrische, snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging geïntroduceerd, met uitzondering van de 2.0 16v
Renault Sport, die de hydraulische stuurbekrachtiging behoudt. Bij
deze nieuwe elektrische stuurbekrachtiging is de bekrachtiging
permanent en past deze zich aan de gebruiksomstandigheden aan dankzij
een aantal programmas dat wordt aangestuurd via talrijke parameters.
Het systeem zorgt ervoor dat er in de stad handig gemanoeuvreerd kan
worden, er nauwkeurig gereden kan worden op de wegen buiten de stad en
bovendien zorgt het voor een vermindering van het brandstofverbruik
met 0,2 l/100 km in vergelijking met een traditionele hydraulische
stuurbekrachtiging.
De wijzigingen aan de constructie zijn ook gebruikt om het akoestisch
comfort te verbeteren. De nieuwe Clio heeft een nieuw schutbord, een
nieuw subframe en opnieuw bemeten motorophangingen. De 1.4 16v, 1.6
16v en 2.0 16v versie van de Renault Sport zijn voorzien van een
wereldpremière, een geluidabsorberende voorruit. Deze draagt bij aan
het akoestisch comfort doordat de gonzende geluiden bij hoge
toerentallen worden weggefilterd. Een andere belangrijke innovatie
wordt gebruikt bij de K9K dieselmotoren, die nu voorzien zijn van een
geluidsensor voor een optimale afstelling van de individuele
verstuivers. Zo is en goede afstelling van de voorinspuiting, waardoor
overmatig dieselgeluid en trillingen worden voorkomen, levenslang
gegarandeerd.
Dankzij de multiplexkabels zorgen nieuwe systemen ook voor nieuw
comfort van de inzittenden, zoals de regensensor in combinatie met de
lichtsensor, de automatische airco of het nieuwe GPS navigatiesysteem
van de laatste generatie, het Carminat Navigatiesysteem met
Verkeersinformatie.
Een nieuwe gammastructuur
De nieuwe Clio neemt de benamingen Authentique, Expression, Dynamique
en Privilège over die voor het hele Renault gamma worden gebruikt.
Voor de top van het gamma blijft de naam Renault Sport behouden. Vanaf
de eerste uitvoeringsniveaus die op zich al royaal voorzien zijn van
veiligheids- en comfortuitrustingen, biedt de nieuwe Clio een ruime
keuze aan motoren en kleurstellingen in het interieur. Met het nieuwe
gamma kan de auto persoonlijker worden gemaakt. De klant kan zijn
eigen interieur inrichten en heeft daarbij de keuze uit 9
verschillende kleurstellingen waarvan er 5 beschikbaar zijn voor de
twee eerste uitrustingsniveaus.
Voor het hele gamma van de nieuwe Clio worden de volgende
veiligheidssystemen geleverd (de nieuwe uitrustingen zijn vetgedrukt):
* ABS met elektronische remkrachtverdeler (EBV)
* Noodstopbekrachtiging (behalve de Clio Renault Sport 2.0 16v)
* Adaptieve airbags vóór
* Hoofd-thorax zij-airbags
* Gordelspanners en spankrachtbegrenzers voorin
* Gordelspanners en spankrachtbegrenzers op de zijplaatsen achterin
* 3 punten ISOFIX voorin met mogelijkheid tot uitschakelen
passagiersairbag met behulp van een sleutel
* 3 punten Isofix op de twee achterste zijplaatsen
* Drie 3-puntsgordels op de achterste plaatsen
De nieuwe Clio zal op de markt worden gebracht begin juni in de
afwerkingniveaus Authentique, Expression, Dynamique en Privilège en
verkrijgbaar zijn met vier benzinemotoren en met de nieuwe
turbodieselmotor met common rail van 65 pk. De topuitvoering van het
gamma, de sportieve Clio Renault Sport 2.0 16v zal ook vanaf de
lancering verkrijgbaar zijn.