Uit het Secondantenoverleg: Energieprestatieadvies
Overheid en marktpartijen voeren gezamenlijk overleg in de Duboraad en het Secondantenoverleg, het gremium waaraan een aantal taken van de Duboraad gedelegeerd is. Het Secondantenoverleg van december stond geheel in het teken van EPA (Energieprestatieadvies).
De resultaten van de experimentfase van het EPA-instrument over 1999
en 2000 zijn besproken. De experimenten hebben een schat aan
informatie opgeleverd. EPA is een instrument waar marktpartijen mee
verder willen gaan; zij zien er commercieel perspectief in. Ook is
gebleken dat de gebouwopname en de kwaliteit daarvan in de praktijk
voldoet, waarbij wel moet worden aangetekend dat het in de
experimentfase om de "voorlopers" ging. Daarom is het van belang ook
de resultaten van de EPA-monitoring over het jaar 2000 af te wachten,
want daarin staan de ervaringen uit de "echte" EPA-praktijk.
Verbeterpunten op basis van de experimenten zijn te vinden op het
gebied van het vergroten van de betrokkenheid van bouwpartijen en de
makelaardij, het verbeteren en vereenvoudigen van de software en de
basismethode EPA en het beter laten aansluiten van EPA bij
professionele verhuurders.
Vervolgactiviteiten
Op basis van de conclusies van de experimentfase is een aantal
vervolgactiviteiten voor het jaar 2001 geformuleerd. Hiervan zijn
reeds in gang gezet:
* De experimenten in het kader van het Besluit Subsidies
Energieprogramma's zijn dit jaar gericht op vereenvoudiging en
verbetering van EPA.
* Er wordt getracht om met kansrijke marktpartijen die nog weinig
ervaring hebben opgedaan met het EPA, zoals makelaars, lokale
pilotprojecten te starten.
* Softwarematige fouten worden hersteld.
* Er wordt onderzocht in hoeverre het mogelijk is referentiewoningen
in het EPA-model in te brengen. Referentiewoningen kunnen een rol
spelen bij de vereenvoudiging van het EPA-model.
* Adviseurs melden dat er weinig wordt gedaan met de
energie-efficiency-index. Dit jaar zal worden bekeken of op
termijn in het kader van de Energiepremieregeling een beloning
(premie) kan worden gegeven voor verbetering van de
energie-efficiency-index.
* Er is door een aantal marktpartijen een traject gestart om te
komen tot een EPA-procescertificaat. Dit traject zal vanuit de
overheid worden gefaciliteerd.
* De bekendheid van EPA voor het grote publiek zal worden vergroot.
Op het moment dat de kwaliteitsborging voldoende is, zal het
ministerie van VROM een publiekscampagne rond EPA starten.
* Het EPA zal worden opgenomen in afspraken die met verschillende
relevante partijen worden gemaakt. Van belang hierbij zijn onder
andere de Convenanten duurzaam bouwen voor de particuliere en de
sociale sector, het Nationaal Akkoord Wonen en het
Klimaatconvenant met lokale overheden.
* Het laatste actiepunt dat door het ministerie van VROM
geformuleerd is op basis van de eindrapportage is dat de
continuïteit van het ingezette EPA- en Energiepremietraject
nadrukkelijker zal worden uitgedragen.
Onderzoeksresultaten
In het Secondantenoverleg is een onderzoek besproken over waardering
en bekendheid van EPA bij adviseurs en woningeigenaren. De resultaten
en conclusies van het onderzoek gaan in op:
1. De huidige kwaliteitseisen
In de Ministeriële regeling is een drietal eisen gesteld aan
bedrijven die EPA's willen verstrekken. Deze eisen zijn:
inschrijving bij de Kamer van Koophandel, een aantoonbare
klachtenregeling en een risico- en aansprakelijkheidsverzekering.
De respondenten gaven aan in principe begrip te hebben voor deze
eisen. Desondanks is het voor een deel moeilijk om een
risico/aansprakelijkheidsverzekering te regelen of een aantoonbare
klachtenregeling. Een meerderheid van de EPA-adviseurs was van
mening dat de eisen die momenteel aan de adviseurs worden gesteld,
onvoldoende de kwaliteit van EPA waarborgen.
2. Waardering koppeling EPA en maatregelen in de Energiepremie
De waardering voor de huidige koppeling tussen EPA en
Energiepremie verschilt. De adviseurs waren van mening dat de
koppeling positief is omdat deze de aanvraag van EPA's en het
treffen van maatregelen zou stimuleren. Echter, ruim de helft van
degenen die nog geen EPA hebben aangevraagd, zag een belemmering
in het aanvragen van een EPA in de huidige situatie waar er een
koppeling is tussen EPA en maatregelen in de Energiepremie.
3. Bijdrage EPA aan het treffen van maatregelen
Driekwart van de woningeigenaren had ten tijde van het onderzoek
al maatregelen getroffen. Van diegenen die nog geen maatregelen
hadden getroffen, was een meerderheid van plan dit alsnog te doen
(82%). Eenderde gaf aan dat het EPA maatregelen aangeeft waar men
anders niet aan gedacht zou hebben. Een deel (21%) gaf aan naar
aanleiding van het EPA maatregelen te treffen waarvoor nog geen
plannen bestonden. De professionele woningeigenaren gaven aan dat
het treffen van maatregelen meer afhankelijk is van een natuurlijk
moment (groot onderhoud) dan van extra externe prikkels.
4. De bekendheid van EPA
De bekendheid van EPA bij particuliere woningeigenaren is beperkt.
Ongeveer 10% van de onderzoeksgroep gaf aan wel eens van EPA te
hebben gehoord. De bekendheid van EPA bij professionele
woningeigenaren is veel hoger: 90% gaf aan wel eens van EPA te
hebben gehoord.
Naar aanleiding van een onderzoek over de koppeling van EPA en
maatregelen in de Energiepremie is een aantal vervolgstappen door het
ministerie van VROM geformuleerd:
a. Eisen en vaardigheden van de EPA-adviseurs
De eisen die via de Ministeriële regeling EPA aan de EPA-adviseurs
worden gesteld, zullen worden gehandhaafd. Door een aantal
marktpartijen is inmiddels het initiatief genomen om te komen tot een
EPA-procescertificaat. Dit initiatief zal door de overheid worden
gefaciliteerd . Om het certificaat status te geven zal de overheid
zich inzetten een koppeling te leggen tussen het certificaat en de
Energiepremieregeling: het EPA zal (op termijn) vanuit de Regeling
slechts voor vergoeding in aanmerking komen indien het EPA is
uitgevoerd door een EPA-procesgecertificeerde adviseur.
b. Koppeling EPA aan Energiepremie
Om te zorgen dat het EPA goed van de grond komt en niet alleen wordt
aangevraagd door een kleine kopgroep van consumenten, streeft het
ministerie van VROM naar het loslaten van de koppeling tussen EPA en
maatregelen in de Energiepremie op het moment dat het
EPA-procescertificaat goed in de markt staat.
c. Bekendheid EPA
In 2001 zullen de communicatie-activiteiten om de bekendheid van EPA
te vergroten worden voortgezet. Marktpartijen, koepelorganisaties en
gemeenten zullen hierin een belangrijke rol vervullen. Indien de
kwaliteitsborging voldoende is gegarandeerd, zal in 2001 vanuit de
overheid worden gestart met massamediale EPA-campagnes.
18 april 2001