Algemene klachtenregeling gemeente Eindhoven
Op grond van de Algemene klachtenregeling gemeente Eindhoven kunnen
personen (zowel natuurlijke personen als rechtspersonen) een klacht
indienen over de wijze waarop een bestuursorgaan (college,
burgemeester, gemeenteraad, commissies of een lid daarvan) of een
ambtenaar zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een persoon (een
natuurlijke persoon of een rechtspersoon) heeft gedragen. Klachten
kunnen zowel mondeling als schriftelijk worden ingediend. Binnen de
gemeente Eindhoven is een centrale klachtencoördinator aangesteld. Zij
bewaakt onder andere de voortgang van de afhandeling van een klacht.
Mondelinge klachten, die zich lenen voor een snelle afhandeling,
kunnen worden ingediend bij de centrale klachtencoördinator. Aan het
indienen van schriftelijke klachten zijn vormvoorschriften verbonden.
Schriftelijke klachten worden als volgt afgedaan. Indien een klacht
over een ambtenaar wordt ingediend, wordt deze afgehandeld door de
directeur van de dienst onder wiens verantwoordelijkheid de gedraging,
waarop de klacht betrekking heeft, heeft plaatsgevonden. Bij het
onderzoeken van schriftelijke klachten zal de klachtbehandelaar van de
betreffende gemeentelijke dienst het principe van hoor en wederhoor
toepassen. Als er een over (een lid van) het college, de
gemeentesecretaris of de directeur van een dienst een klacht is
ingediend, en deze klacht niet is terug te voeren op een ambtenaar,
dan wordt de klacht door het college afgedaan. Indien een klacht wordt
ingediend over (een lid van) de gemeenteraad of (een lid van) een
commissie, dan wordt de klacht door de raad of commissie afgehandeld.
Bij klachten anders dan tegen ambtenaren wordt de commissie voor
bezwaren en ombudszaken om advies gevraagd. Als degene die een klacht
heeft ingediend niet tevreden is met de afhandeling ervan, kan deze
persoon een klacht indienen bij de ombudskamer van de Commissie voor
de bezwaren en ombudszaken. De ombudskamer geeft een oordeel over de
klacht en doet zonodig een aanbeveling aan het bestuursorgaan. Dit
laatste geldt overigens niet voor klachten die betrekking hebben op
ambtenaren van de GGD. Indien een klager het niet eens met de
afhandeling van een klacht die betrekking heeft op een ambtenaar van
de GGD, kan de klager een klacht indienen bij de Provinciale
Klachtencommissie GGD's Brabant/Zeeland. De klachtenregeling van de
gemeente Eindhoven wordt op dit moment herzien. Indien u meer
informatie over de klachtenregeling wenst kunt u contact opnemen met
de centrale klachtencoördinator van de gemeente Eindhoven, tel. 238 25
58, of e-mail: i.kallenbach@eindhoven.nl.
Gemeente Eindhoven