Betuweroute Internet site

Sophiaspoortunnel kampt met tegenvaller
17 April 2001

Het boren van de eerste buis van de Sophiaspoortunnel zal ongeveer 4 weken vertraging oplopen. Dit door technische tegenvallers bij de voorbereiding van onderhoudswerkzaamheden aan het graafwiel van de boorkop. De Sophiaspoortunnel maakt onderdeel uit van de Betuweroute en ligt tussen Zwijndrecht en Papendrecht.

Tijdens de voorbereidingen voor het vervangen van snijtanden aan de buitenring van de boorkop, is een verstoring opgetreden in de gronddruk voor de boormachine. Dit heeft tot gevolg gehad dat bentoniet, een steunvloeistof die bij het boren gebruikt wordt, naar de oppervlakte is gekomen.

Bentoniet is een natuurlijke kleisoort die tijdens het boren wordt gebruikt om de grond een zodanige stevigheid te geven dat er goed geboord kan worden. Daarnaast zorgt bentoniet ervoor dat de grond die bij het boren vrijkomt makkelijk kan worden afgevoerd. Doordat een doorbraak is ontstaan van de boormachine, op circa twintig meter diepte, naar de bovengrond is de benodigde gronddruk weggevallen. Deze druk is nodig om de onderhoudswerkzaamheden uit te kunnen voeren. Pas daarna kan weer verder geboord worden.

Deze tegenvaller doet zich voor na 3000 meter boren van de eerste tunnelbuis binnen de gemeentegrenzen van Hendrik-Ido-Ambacht.

Ter versteviging van de bodem boven de tunnel is nu een grote hoeveelheid zand aangebracht. De komende weken zal de grond voor de boorkop over een lengte van ca. 3 meter verstevigd worden door het inbrengen van een zachte beton. Als de boor zich in deze grondversteviging heeft gedraaid is er weer voldoende ondersteuning om verder te kunnen boren, uiteraard nadat het geplande onderhoud door speciale duikers zijn uitgevoerd.