Paasraces, zaterdag 14 april 2001, eerste training Libertel- Vodafone Dutch Touring Car Championship (DTCC)
Het eerste puntje is binnen voor Sandor van Es (1:53.374). De coureur van
het Marlboro BMW Dealerteam start de eerste race op tweede Paasdag vanaf
pole- position. Van Es zette eerst een tijd neer van 1:53.448, maar
veranderde nog iets aan de auto en verbeterde daarna meteen zijn tijd. "Ik
ben erg positief over mijn tijd en mijn positie, maar nog niet over de
balans van de auto. Ook reed ik op gebruikte banden. Met nieuwe banden denk
ik dat ik nog twee of drie tiende sneller kan."
Naast hem op de grid staat een verraste Donald Molenaar: "We hadden erg
veel geoefend deze winter, ik ging toen echt een stuk sneller. In de vrije
training donderdag en vrijdag ging ik gewoon niet hard en verloor daardoor
mijn hoge verwachtingen. Ik sta er van te kijken dat het nu gewoon twee
seconden harder gaat dan in de vrije trainingen."
Een goede derde tijd voor Tom Coronel. De Huizenaar had geen problemen: "Ik
ging niet harder, alles ging gewoon top. Ik kan er verder niets over zeggen."
Cor Euser (vierde) die dit jaar uitkomt voor JJ Motorsport: "Het ging boven
verwachting. Dit is het eerste weekend dat ik met deze auto rijdt. We halen
het maximale uit de auto en het kan dus nu alleen nog maar beter worden."
Euser staat in de eerste race in direct duel met Tom Coronel. "We hebben
nog te veel achterstand op Carly Motors om deze race te kunnen winnen. In
de ontwikkeling van de spullen komen we nog wat tekort. Tom wint!" aldus
Euser.
Bert Ploeg is terug van weggeweest. De coureur uit Noordwijk komt uit voor
Kroon Racing en zette een vijfde tijd neer: "De 2001 auto is bijna klaar.
Dit is een auto van vorig jaar. Met deze plek ben ik dus niet ontevreden.
De potentie van het team is erg goed en de vooruitzichten ook."
Frans Verschuur (zesde) reed gister en vandaag weer voor het eerst na zijn
ongeluk in Macau: "Ik doe het rustig aan. Ik ben conditioneel nog niet
sterk genoeg. Ik had eigenlijk een achtste tijd verwacht. Ik hoop wel dat
ik in de race als vierde of vijde zal gaan eindigen."
De enige vrouw in het DTCC, Gaby Uljee, zette de zevende tijd neer. "Het
ging wel. Het is natuurlijk allemaal wel eventjes wennen: nieuw team,
nieuwe auto. Ik weet dat er meer inzit. Ik kan nog harder en daar ben ik nu
hard voor aan het werken." De coureur vindt het moeilijk om een
voorspelling te doen over het raceseizoen: "Het is zo moeilijk in te
schatten. Ik heb eigenlijk niet zoveel verwachtingen, zodat ik ook niet
teleurgesteld kan worden", aldus Uljee.
Ben Janbroers (achtste) zette een tijd neer van 1:56.761 waarmee hij als
eerste privateer zal starten:"Ik had wat hogere verwachtingen, omdat we een
aantal dingen aan de auto veranderd hebben, waaronder het gewicht. Ik heb
nu alleen zoveel last van onderstuur, waardoor ik wat rustiger aan doe."
Een nieuwe privateer in het Libertel Vodafone DTCC is Marcel Alderden met
een Renault Mégane. De coureur meldde zich vrijdagmiddag om drie uur 's
middags nog even snel aan. "Er was bedacht om als privateer te gaan rijden.
Ik heb snel een Macau Mégane gehaald bij Frans Verschuur, het stof eraf
geveegd en de auto klaargemaakt voor deze training. Van de afstellingen heb
ik nog geen idee dus kan ik tevreden zijn met mijn negende startplaats!"
Paul van Splunteren (tiende) reed de splinternieuwe Lexus. De auto was
nogal overstuurd, waardoor nog geen optimale tijd kon worden neergezet.
Teamgenoot Tim Coronel kwalificeerde zich niet, hij reed slechts een
ronde: "De auto voelde wel goed. Alleen het water liep niet door de motor
waardoor de motor te heet werd. Dit weekend wordt puur het pakken van een
puntje. Als we op een zevende of achtste positie eindigen zijn we blij",
aldus Coronel.
Een minder positief begin van het nieuwe raceseizoen voor Jaap
Kielman. "In de eerste ronde knakte er een bout van de stuurkogel. We
hebben hem verwisseld en op het moment dat ik net weer op dreef was, was de
training afgelopen." Ondanks de elfde positie blijft de privateer uit 't
Harde het volste vertrouwen hebben voor het nieuwe seizoen. Ron Braspenning
(twaalfde) voorspelt dat hij nog wel harder zal gaan: "De motor is nieuw.
Ik wil eerst dat hij goed loopt voordat ik hard zal gaan."
Als laatste, dertiende, eindigde Jan Joris Verheul:"Ik had wat pech.
Vermoedelijk is het een kapotte benzinepomp, maar het ziet er voor de rest
goed uit. De auto is aangepast op mijn rijstijl en ik verwacht in de top
zes, zeven te eindigen."