Zoetermeer, 5 april 2001

Aan de redactie

Ontsmetting veetransport problematisch

De Samenwerkende VeeTransporteurs (SAVEETRA, deelmarkt van Transport en Logistiek Nederland) vraagt de overheid maatregelen te nemen die de kwaliteit van de veetransporten beter garanderen.

Alhoewel er op dit moment nauwelijks veetransporten kunnen plaatsvinden is het te verwachten dat deze de komende dagen weer (beperkt) mogelijk zijn. De veetransporteurs willen graag hun bijdrage leveren om dit vervoer weer mogelijk te maken maar wijzen erop dat goede reiniging en ontsmetting door onduidelijke regelgeving niet altijd mogelijk is. Goede reiniging en ontsmetting is één van de belangrijkste maatregelen om verspreiding van het MKZ-virus te voorkomen.

De hygiënevoorschriften voor het veetransport zijn op een aantal punten onduidelijk en/of onuitvoerbaar. SAVEETRA pleit voor een volstrekt transparant systeem waarbij de verantwoordelijkheden duidelijker komen te liggen dan thans het geval is.

De vervoerder is verantwoordelijk voor deugdelijk reinigen en ontsmetten. Bij niet naleving van de regels worden zij geverbaliseerd. De vervoerder is echter afhankelijk van de voorzieningen die op de laad- of losplaats zijn getroffen. Op dit moment is het onduidelijk welke bedrijven beschikken over een goedgekeurde reinigings- en ontsmettingsplaats. SAVEETRA pleit voor publicatie van alle laad- en losplaatsen die beschikken over wasplaatsen die voldoen aan de wettelijke maatstaven. Op die manier is het voor iedereen volstrekt helder waar wel en waar niet geladen en/of gelost mag worden.

Ook in Europees verband ontbreken overzichten van goede reinigigings- en ontsmetplaatsen. Zeker gelet op de huidige situatie is het onacceptabel dat er ook geen Europees overzicht bestaat.

Regels moeten worden nageleefd. Niet-naleving moet worden gesanctioneerd. Met name aan dit laatste punt schort het in de huidige situatie. SAVEETRA is een van de opstellers geweest van de Kwaliteitsregeling Veetransport. De regels met betrekking tot de Integrale Ketenbeheersing (IKB) schrijven voor dat IKB-waardig vee uitsluitend door gecertificeerde vervoerders getransporteerd mag worden. Per 1 januari jl. dienden alle runder- en varkens-

transporteurs volgens deze regeling gecertificeerd te zijn. Het is echter gebleken dat de controle hierop met name bij slachterijen, maar ook bij boeren minimaal is, om van sanctionering niet te spreken. Op deze manier wordt het draagvlak voor deelname aan de Kwaliteitsregeling ondermijnd, maar ook het doel, integrale ketenbeheersing, wordt niet bereikt. Op dit punt wordt een actievere rol van de overheid bepleit.

Nederland loopt in Europa voorop op het punt van de kwaliteit van het veetransport. Het Nederlandse kwaliteitsniveau zou de standaard moeten zijn voor heel Europa. SAVEETRA bepleit om binnen Europa de kwaliteitsregels op te schroeven. Nog afgezien van aspecten als dierenwelzijn en voorkoming van verspreiding van dierziekten, mag het immers niet zo zijn dat de Nederlandse veetransporteur door de hoge kwaliteitsstandaard in een ongunstige positie komt ten opzichte van zijn buitenlandse concurrenten.

De SAVEETRA heeft in een brief aan minister Brinkhorst gevraagd dit zo snel mogelijk met hem te willen bespreken om verantwoord veetransport met minimale risico's te verwezenlijken.

De complete brief is te vinden op www.tln.nl

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot:
Jur Bulthuis
079-3636112
06-51148590