Prijsverhoging Chello bewijst noodzaak concurrentie Per 1 mei verhoogt UPC de abonnementsprijs van Chello met 10 gulden. Een internetabonnement kost dan f.99,95. Chello-abonnees krijgen daar geen betere dienstverlening voor terug. Volgens de Consumentenbond bewijst dit dat concurrentie op de kabel hard nodig is.
Abonnees van UPC krijgen in de laatste week van maart een brief over
de prijsverhoging. Ze kunnen kiezen om voor 1 mei hun abonnement op te
zeggen, of het hogere tarief te betalen. De Consumentenbond vindt dit
geen keuze; wie zijn abonnement opzegt, heeft geen mogelijkheid om
naar een andere kabelprovider te gaan. Ook staat er niets tegenover de
prijsverhoging: de internetverbinding wordt er niet sneller of beter
van. Concurrentie is dus broodnodig.
De OPTA en de NMa, de toezichthouders op de internetmarkt, steunen nu
de opvatting van de Consumentenbond. In een onlangs uitgebracht
consultatiedocument stellen zij dat de kabel opengesteld moet worden
voor concurrenten. Ook willen zij onderscheid maken tussen internetten
via de kabel en internetten via de telefoon.
De Consumentenbond is blij met deze visie van OPTA en NMa. Hopelijk is
dit een eerste stap op weg naar echte concurrentie op de kabel en
kunnen abonnees van UPC in de toekomst overstappen naar een andere
kabelprovider als de abonnementsprijzen verhoogd worden.