PRICEWATERHOUSECOOPERS
Nog genoeg mogelijkheden voor e-markets
-PERSBERICHT-
Amsterdam, 29 maart 2001
Nog genoeg mogelijkheden voor e-markets
Ondanks de recente negatieve publicaties hebben organisaties het
vertrouwen in e-markets niet verloren en blijven er ook aan deelnemen.
Dat staat in een rapport van PricewaterhouseCoopers dat vandaag is
verschenen. Voor de e-markets blijven talloze mogelijkheden bestaan
voor uitbreiding en overname van nieuwe markten. Dit ondanks het feit
dat de e-markets tot nu toe niet in staat bleken om een aanzienlijk
deel van de handel in goederen en diensten over te nemen. Het
toekomstige succes van e-markets is afhankelijk van het scheppen van
een gelijkmatig speelveld voor alle deelnemers. Deze redenering is te
vinden in een nieuw rapport, dat de terughoudendheid van leveranciers
bij het deelnemen in e-markets onderzoekt.
De analyse door PricewaterhouseCoopers, Realisme in plaats van
pessimisme een uiteenzetting over de uitdagingen van
e-markets, waarschuwt dat de druk op de marges van leveranciers, die
kan leiden tot een daling van de waardering voor het merk van de
leverancier en de verwording tot massaproduct, de e-markets kan laten
ontaarden in een bazaar voor koopjesjagers. Daardoor zou een nieuwe
manier van zakendoen al in de kinderschoenen sterven.
Floris van den Dool, e-business risk management partner bij
PricewaterhouseCoopers, zegt:
23)Het is een feit, dat een dominante positie van de koper in de
e-markets voor de meeste bedrijfstakken niet vol te houden is. Zonder
leveranciers is er geen e-market zo eenvoudig is dat.
De kopers beginnen zich bewust te worden van de noodzaak om rekening
te houden met de positie van leveranciers. Slechts één deelnemer in
ons onderzoek was een sterke voorstander van op de koper gerichte
e-market modellen.
Het rapport is gebaseerd op de ervaring van PricewaterhouseCoopers en
de gedetailleerde respons, die 31 van de grootste spelers in de VS en
Europa gegeven hebben. Het belicht onder andere de voordelen, die
leveranciers kunnen behalen via e-markets, namelijk: beter en hechter
contact met de klant, grotere verscheidenheid aan producten en
operationele doelmatigheid.
Floris van den Dool vervolgt:
Hoewel bedrijven misschien geen onmiddelijke voordelen verwachten van
de deelname in e-markets, blijft de mogelijkheid bestaan, om op de
lange termijn alsnog een verandering van hun manier van zaken doen te
bewerkstelligen.
Tegelijkertijd moeten de marketplaces erkennen, dat het integreren
van
e-marketactiviteiten complex is. De druk om de markt snel te veroveren
en de klanten als eerste binnen te halen is echter groot. Bedrijven,
die van plan zijn deel te nemen in e-markets, moeten ervoor zorgen dat
zij eerst de basisbeginselen onder de knie krijgen.
Verwijzend naar de spreuk best mover beats first mover(vrij vertaald
in het Nederlands: Goed begonnen is half gewonnen) spreekt
PricewaterhouseCoopers zich uit voor het toepassen van een
geïntegreerde strategische benadering:
1. Best mover beats first mover Deelname in een e-marketactiviteit
moet een strategische beslissing zijn, die op het bestuursniveau
genomen wordt en waarbij de nadruk wordt gelegd op een zorgvuldige en
doelgerichte aanpak. Wanneer dat niet gebeurt kan een
geldverslindende, negatieve ervaring het resultaat zijn. Onderzoek
heeft aangetoond, dat bedrijven dit advies reeds ter harte nemen. Dat
wijst erop dat Europese bedrijven deze keer hun voordeel zouden kunnen
putten uit het enigszins achterlopen van het technologische
ontwikkelingsniveau in Europa, omdat zij kunnen leren van de
ervaringen van hun concurrenten in de VS.
2. Het verkrijgen van een goed evenwicht tussen koper en verkoper Dit
evenwicht en het beantwoorden aan de vraag in de markt zijn van
cruciaal belang. Bedrijven dienen zicht ervan te verzekeren dat de
gekozen e-market datgene biedt waar het bedrijf naar zoekt. Daarbij
dient gezicht te worden naar wegen om van concurrenten
samenwerkingspartners te maken.
Zelfs kopers hebben geaarzeld om deel te nemen, omdat zij bang waren
prijs- en kostenvoordelen kwijt te raken aan hun mededingers.
3. Beheersing van de technologie Ongeacht het feit dat de deelname
aan e-markets een strategisch besluit is, is het van cruciaal belang
om in een vroeg stadium de technologische vraagstukken aan te pakken,
waaronder: data kwaliteit, systeem- en processintegratie, veiligheid
en betrouwbaarheid / beschikbaarheid. Marketplaces en deelnemers
moeten zich inzetten voor de ontwikkeling van technologische normen en
standaarden. Op die manier moet de werkingswijze van e-markets
gestroomlijnd en de integratie versneld worden. Het zal niemand
verrassen dat bedrijven dit aangeven als hun grootste punt van
zorg.
4. Samenwerking vereist vertrouwen Vertrouwen moet groeien, vooral in
een omgeving waar concurrenten noodgedwongen moeten samenwerken.
E-markets moeten zorgen voor de beveiliging van systemen tegen hackers
en het mogelijke misbruik van informatie, de vertrouwelijkheid van
gegevens en het voldoen aan de overeengekomen wettelijke
randvoorwaarden. E-markets zullen ook de behoefte aan fulfilment
aspecten moeten adresseren, alsmede de verwachting van een 24/7/365
beschikbaarheid.
5. Mensen vormen een cruciaal onderdeel van de e-market strategie
E-markets zijn een nieuwe en andere manier van zaken doen. Als gevolg
daarvan onstaan er netelige vraagstukken ten aanzien van het werven,
opleiden, managen en stimuleren van personeel. Bovendien is de vraag
welke mensen beschikken over de juiste leidinggevende kwaliteiten.
Floris van den Dool:
Ons onderzoek wijst uit dat Amerikaanse organisaties momenteel
aanlopen tegen de problemen rondom technische integeratie, beschikbare
tijd en menskracht en channel conflicten met bestaande relaties. In
Europa maken organisaties zich daarentegen veel meer zorgen over het
risico dat ze achterblijven bij de concurrentie en zo belangrijke
kansen missen. Daarbij moet worden aangetekend dat de meeste
marketplaces in Europa zich nog in een experimentele fase bevinden.
E-markets zijn de nieuwste ontwikkeling in het toepassen van digitale
technologie bij het stroomlijnen van aankoopprocessen en
andere back-office processen. Op de korte termijn zullen de e-markets
meer een aanvulling zijn op bestaande verkoopkanalen dan een
vervanging daarvan.
-EINDE-