ANGO
Keuring auto-aanpassingen flink duurder
Gehandicapten de dupe van bureaucratische regeling
Keuring auto-aanpassingen flink duurder
AMERSFOORT - Met ingang van 1 maart is het aanpassen van een auto voor
mensen met een handicap flink duurder geworden. Dat komt doordat de
Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) de regels voor het keuren van
die aanpassingen heeft veranderd. Gehandicapten worden hiervan de
dupe. Zij krijgen van de auto-aanpassingsbedrijven de rekening
gepresenteerd. Dat blijkt uit een publicatie in het aprilnummer van
het tijdschrift Aan Zet, uitgegeven door de Algemene Nederlandse
Gehandicapten Organisatie ANGO).
Al sinds 1995 moeten de auto's die voor mensen met een
functiebeperking worden aangepast, opnieuw worden gekeurd door de RDW
voordat ze de weg op mogen. Tot nu toe werd de auto na het aanpassen
gekeurd bij een keuringsstation van de RDW. Afhankelijk van de service
die het auto-aanpasbedrijf leverde, kostte dat fl 85 of iets meer.
Maar vanaf 1 maart moeten de aanpassingen gekeurd worden bij het
aanpasbedrijf dat ze heeft aangebracht. Daarvoor moet een keurmeester
van de RDW naar het bedrijf toe komen om de keuring uit te voeren. De
kosten daarvoor worden volledig in rekening gebracht bij de
gehandicapte eigenaar van de auto. Het gaat om vele honderden
guldens.
Individueel
Sinds afgelopen 1 maart dienen alle auto-aanpassingen rechtstreeks bij
de RDW in Zoetermeer te worden gemeld. Wanneer de auto-aanpasser een
aanpassing vervolgens in serie gaat uitvoeren, bijvoorbeeld een
knielsysteem voor busjes, kan hij hierna volstaan met een kort bezoek
aan een regionaal keuringsstation om te laten controleren of hij alles
volgens het prototype heeft ingebouwd.
In de meeste gevallen gaat het in praktijk echter om individuele
aanpassingen. Wanneer die worden gemeld komt vervolgens een
keurmeester vanuit Zoetermeer bij de auto-aanpasser de aanpassing
controleren. Volgens Maurice Mooiman van de RDW in Zoetermeer kan dit
extra kosten betekenen.'Wij brengen sowieso voorrijkosten in rekening
en dan is er nog een uurtarief.' Volgens Mooiman eist de wetgever deze
procedure. 'We hebben in het verleden wel gekeken of we voor de
auto-aanpassers een regeling konden treffen zoals bij
APK-keuringsstations maar daarvoor is het aantal bedrijven te gering.
De kosten werden voor ons veel te hoog.'
'We zijn niet blij met de nieuwe regeling,' aldus Jacques van Hest,
persvoorlichter van de sectie Auto Aanpassers Nederland van de
RAI-Vereniging. 'De gehandicapte wordt weer de dupe. Het betekent dat
de keuringen minimaal fl 405 duurder worden. Die kosten - fl 275 voor
het keuren en fl 130 voorrijkosten -moeten we doorberekenen aan onze
klanten. Bovendien kost het de auto-aanpasser en de klanten extra
tijd.'
Praten
Van Hest wil met de RDW toch nog eens gaan praten over de mogelijkheid
om te komen tot een zogenaamde erkenningregeling waarbij de erkende
auto-aanpasbedrijven garant staan voor een juiste, verantwoorde en
veilige inbouw of aanpassing. Dit gebeurt nu ook bij bedrijven die
gastanks inbouwen. De RDW kan dan door het houden van een steekproef
controle uitoefenen, zonder dat elke aanpassing opnieuw gekeurd hoeft
te worden.
Oplossing
De Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie (ANGO) vindt dat er
snel een oplossing moet komen voor de problemen rond de keuring van de
aanpassingen. Mensen met een handicap mogen niet de dupe worden van
allerlei bureaucratische regelingen, aldus de belangenorganisatie.