ROVER TELEURGESTELD OVER MISLUKKEN OVERLEG; BRANDBRIEF AAN NS EN BONDEN SAMEN MET CONSUMENTENBOND EN ANWB
Reizigersvereniging ROVER is erg teleurgesteld dat het overleg tussen
NS en de vakbonden is mislukt en dat het conflict nu over de rug van
de reizigers dreigt te worden uitgevochten. Samen met de
Consumentenbond en de ANWB doet ROVER in een brief gericht aan zowel
de NS-directie als de bonden een klemmend beroep op deze partijen om
te proberen het conflict alsnog op te lossen en daarmee de overlast
voor de reizigers te beperken. Mocht dit niet lukken, zo vragen de
consumentenorgansiaties aan beide partijen, dan moet bij eventuele
acties de hinder voor de klanten van de NS tot een minimum beperkt
worden.
De rechter in Zutphen heeft vorige week aangegeven dat eventuele
stakingen tijdig moeten worden aangekondigd en dat voor reizigers
duidelijk moet zijn waar het treinverkeer uitvalt. Alleen op die wijze
kunnen reizigers de nodige voorzorgsmaatregelen nemen om de schade
door het wegvallen van hun vervoer te beperken.
Verder heeft de rechter in zijn uitspraak een termijn van 14 dagen
aangegeven tussen het stoppen van het werk van de Adviescommissie en
de start van eventuele stakingen, als een adempauze om al het
mogelijke te doen alsnog stakingen te voorkomen. ROVER roept de
vakbonden dan ook op om deze termijn in acht te nemen en zich volgende
week te beperken tot publieksvriendelijke acties en pas wanneer deze
niet helpen eventueel het stakingsmiddel te hanteren. Daarbij zou het
voor de reiziger wenselijk zijn dat de vakbonden gezamenlijk optrekken
en niet allemaal op verschillende momenten verschillen actievormen
hanteren.
Aan de NS-directie wordt gevraagd om, indien stakingen onafwendbaar
zijn, reizigers adequate informatie te verschaffen over de omvang en
gevolgen van de acties en over mogelijke alternatieven voor getroffen
verbindingen, compensatie te geven aan reizigers van zowel directe
schade als de kosten voor alternatief vervoer, heldere informatie te
bieden over de mogelijkheden voor het indienen van schadeclaims en
zorg te dragen voor een vlotte afhandeling.
Amersfoort, 29 maart 2001
Deze pagina is gemaakt op: 29-03-2001
Laatste verandering: 29-03-2001