Burger krijgt digitaal kluisje voor persoonsgegevens
Een persbericht bij het onderwerp Persoonsgegevens en
reisdocumenten
29 maart 2001
Ook in de toekomst beheren de gemeenten de persoonsgegevens van
hun burgers ten behoeve van het verstrekken van deze gegevens aan
organisaties met een publieke taak. Om de persoonsgegevens die in
de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) liggen
opgeslagen beter toegankelijk te maken, moet bij het ontwerp van
een nieuw GBA-stelsel gebruik worden gemaakt van webtechnologie.
Hierdoor kunnen geautoriseerde organisaties (in de wet
geformuleerde (semi)overheidsinstellingen zoals bijvoorbeeld
Belastingdienst en politie) 24 uur per dag, 7 dagen per week
gegevens halen uit de GBA.
Nieuw is de gedachte dat iedere burger zou moeten kunnen
beschikken over een digitale kluis waarin naast een beperkte set
van persoonsgegevens uit de GBA iedere burger zelf de mogelijkheid
heeft gegevens veilig op te slaan en deze naar eigen inzicht te
verstrekken aan organisaties met een niet-publieke taak.
Dit schrijft de Commissie Modernisering van de GBA in haar advies
GBA in de toekomst. Commissievoorzitter prof. mr. dr. I.Th.M.
Snellen heeft het eerste exemplaar van het rapport vanmiddag
overhandigd aan minister Van Boxtel voor Grote Steden- en
Integratiebeleid. De snelle technologische ontwikkelingen en de
overgang naar de informatiesamenleving waren ondermeer aanleiding
voor minister Van Boxtel om de commissie Modernisering van de GBA
in te stellen. De minister vroeg de commissie met voorstellen te
komen hoe de toegankelijkheid van de GBA verbeterd kan worden door
gebruik te maken van moderne ICT-toepassingen en hoe de positie
van de burger ten opzichte van de overheid kan worden versterkt.
Om de positie van de burger te verbeteren, adviseert de commissie
het aanbieden van digitale kluisjes. De digitale kluis kan tal van
persoonsgegevens bevatten, zoals reguliere GBA-gegevens (zeg maar
de administratieve levensloop van iemand), medische of financiële
gegevens. Via de digitale kluis heeft de burger een eigen
overzicht van zijn of haar gegevens. De burger bepaalt zelf aan
welke organisaties met een niet-publieke taak hij of zij
persoonsgegevens verstrekt. Het digitale kluisje zou geplaatst
kunnen worden op een gemeentelijke website. Volgens de commissie
zou de burger over een paar jaar de elektronische Nederlandse
Identiteitskaart, voorzien van biometrisch kenmerk, kunnen
gebruiken als toegangspas voor het kluisje.
De commissie benadrukt het vrijwillige karakter van het kluisje.
De burger kan zelf aangeven of hij er gebruik van wil maken.
Daarnaast geeft de commissie nadrukkelijk aan dat de burger niet
door derden gedwongen mag worden om gegevens af te geven wanneer
hij dat niet wil. Gemeenten zullen altijd voorzieningen moeten
treffen voor mensen die weliswaar gebruik zouden willen maken van
het kluisje maar niet over de apparatuur beschikken om thuis van
het kluisje gebruik te maken. In het laatste geval kan gedacht
worden aan het oprichten door gemeenten van informatiezuilen in
openbare ruimten.
Het opvragen van GBA-gegevens duurt nu maximaal 2 maal 24 uur. Om
de toegankelijkheid van de GBA voor de afnemers te verbeteren
stelt de commissie een on-line GBA voor. De infrastructuur ziet er
in de ogen van de commissie als volgt uit: een GBA-startpakket en
aanvullende modules. Het startpakket bevat ondermeer een standaard
gegevensmodel, een module om de GBA-gegevens te actualiseren, een
module voor het uitwisselen van gegevens en een interface ten
behoeve van de digitale kluis. Volgens de commissie zou de
Rijksoverheid dit startpakket gratis aan de gemeenten moeten
aanbieden. Gemeenten moeten daarnaast de mogelijkheid krijgen om
met aanvullende modules aanvullende functionaliteiten te
realiseren ten behoeve van de eigen gemeentelijke administratie.
De commissie verwacht dat de realisatie van het on-line
GBA-stelsel ongeveer acht jaar duurt. Als tussenstap zal een
Landelijk Raadpleegbare Directory (LRD) nodig zijn. Deze directory
bevat weliswaar maar een beperkt aantal GBA-gegevens, maar is wel
24 uur per dag, 7 dagen per week raadpleegbaar. Zodra de
voorzieningen voor een on-line GBA zijn gerealiseerd in een
gemeente zullen de gegevens uit de LRD verwijderd worden.
Relevante links:
Eindrapport Adviescommissie Modernisering GBA