Persbericht
Milieudefensie: 'Bulderbos is te koop. Prijs:
een beter milieu'
Schiphol probeert opnieuw Bulderbos te onteigenen
Amsterdam, 29 maart 2001 --- Schiphol is een
nieuwe onteigeningsprocedure gestart om het
Bulderbos in handen te krijgen. Gistermiddag
zijn de 350 eigenaren van het Bulderbos voor de
tweede keer gedagvaard door Schiphol bij de
Haarlemse Arrondissements-rechtbank. Schiphol
heeft opnieuw 40.000 gulden geboden voor het
Bulderbos. De eigenaren hebben het bod wederom
afgewezen. 'Het Bulderbos is te koop, maar de
prijs staat vast: een beter milieu', zo stelt
projectleider vliegverkeer Kees Kodde van
Milieudefensie.
Vorig jaar mislukte de eerste poging van
Schiphol om de grond in handen te krijgen. De
Haarlemse rechter oordeelde toen dat de
Aanwijzing (over de milieugrenzen) voor de
luchthaven eerst onherroepelijk diende te zijn,
voordat het onteigeningsverzoek kon worden
behandeld. Vervolgens vernietigde de Raad van
State in augustus 2000 de Aanwijzing, met
uitzondering van de omvang van het nieuwe
luchtvaartterrein.
Het zou voor de hand liggen als minister
Netelenbos nu een nieuwe Aanwijzing zou maken.
Zij geeft er echter de voorkeur aan de
Planologische Kernbeslissing (PKB, de
'moederwet' voor Schiphol) met bijbehorende
Aanwijzing opzij te schuiven en te vervangen
door een nieuwe Wet Luchtvaart. Hiermee probeert
de minister toetsing door de Raad van State uit
te schakelen. Het is de vraag of de Tweede Kamer
en de Raad van State hiermee akkoord zullen gaan.
De ontwerpwet Luchtvaart wordt dit jaar in de Tweede Kamer besproken. De milieunormen voor vervuiling, gevaar en lawaai in die wet zijn veel soepeler dan in de PKB. 'We verwachten dat de Tweede Kamer de ontwerpwet nog fors zal aanscherpen,' aldus Kees Kodde.
De tweede poging van Schiphol om te onteigenen
komt op een moment dat de nieuwe milieugrenzen
voor na 2003 nog niet goedgekeurd zijn door
parlement of Raad van State. Milieudefensie
hoopt dat dit voor de Haarlemse rechter opnieuw
aanleiding zal zijn het onteigeningsverzoek af
te wijzen.
Het Bulderbos wordt steeds meer een fysieke
hindernis voor de bouwwerkzaamheden van de
vijfde baan. Schiphol is nu genoodzaakt om het
bos heen te werken. 'Zolang de Wet Luchtvaart
niet van tafel gaat, zullen wij het Bulderbos
niet opgeven en actie blijven voeren. Het
kabinet moet haar beloften nakomen en het milieu
rond Schiphol daadwerkelijk beschermen', stelt
Kodde.
De onteigeningsprocedure bestaat uit een aantal
stappen en zal waarschijnlijk enkele maanden
duren. Schiphol zal op 10 april een Conclusie
van Eis inleveren bij de rechtbank, waarna de
advocaten van de Bulderboseigenaren enkele weken
de tijd krijgen hierop een schriftelijk antwoord
te formuleren. Daarna volgt waarschijnlijk
mondelinge behandeling. De Bulderboseigenaren
worden vertegenwoordigd door advocaten Phon van
den Biesen en Ernestine Meijer.