'Maaj we gaan echt wew naaj schoow, hooj!'
In het Nederlands spreken steeds meer jongeren de l en r uit als een w
en j. Het woord 'school' klinkt dan als 'schoow' en 'hoor' als 'hooj'.
Een taalkundige noemt dit verschijnsel de omzetting van een liquid (l,
r) in een glijder (j, w). Liquids en glijders zijn beide sonorante
klanken, daarom wordt dit proces van klankvervanging
'sonoriteitssubstitutie' genoemd. Het verschijnsel komt in allerlei
talen voor en soms zelfs omgekeerd, dus van een glijder in een liquid.
Klarien van der Linde onderzoekt in haar proefschrift de vraag of
sonoriteitssubstitutie beschouwd moet worden als een fonologisch of
een fonetisch proces. De fonologie onderzoekt spraakklanken als deel
van het grotere taalsysteem. De fonetiek richt zich meer op de
lichamelijke en natuurkundige aspecten van spraak, dus bijvoorbeeld de
spraakorganen en de productie van klanken. Van der Linde ontdekte dat
een goede analyse van sonoriteitssubstituties met de traditionele
fonologische modellen niet mogelijk is. Haar conclusie is dat voor een
adequate analyse fonetische en fonologische inzichten gecombineerd
moeten worden. /GG
K.J. van der Linde (Staphorst, 1965) studeerde spraak- en
taalpathologie aan de KU Nijmegen. Haar promotieonderzoek verrichtte
ze aan de RUG bij de sectie Taalkunde van de vakgroep Nederlands,
onderdeel van de onderzoekschool BCN. Momenteel werkt ze fulltime als
moeder van drie kinderen.
Datum en tijd
donderdag 29 maart 2001, 16.00 uur
Promovendus
mw. K.J. van der Linde, e-mail: klarienvdlinde@planet.nl
Proefschrift
Sonority substitutions
Promotor
prof.dr. F. Zwarts
Faculteit
letteren
Plaats
Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Promotie