29 maart 2001
Reflectie maakt fietsers extra zichtbaar
Met het oog op de 1 mei a.s. in te voeren nieuwe verkeersregel dat
alle bestuurders van rechts voorrang hebben op kruispunten waar de
voorrang niet apart is geregeld waarschuwt de Verenigde Verkeers
Veiligheids Organisatie 3VO fietsers dat ze dan extra risico kunnen
lopen als ze niet goed zichtbaar zijn. De organisatie doet dat op de
FietsRAI 2001 in Amsterdam RAI die vanavond (donderdag 29 maart)
officieel wordt geopend door Amsterdams burgemeester mr. M.J. Cohen.
Aan het begin van deze vijfdaagse fietsbeurs wordt tevens het
startsein gegeven voor de nieuwe voorlichtingscampagne Fietsers
zichtbaar van rechts van 3VO, die dit voorjaar en komend najaar wordt
gehouden.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat niet alleen de voorgeschreven
fietsverlichting erg veel te wensen over laat, ook met de verplichte
reflectiematerialen op de fiets is heel veel mis. Ongeveer de helft
van alle fietsers voert op dit moment niet meer de wettelijk
voorgeschreven verlichting en reflectiematerialen. In sommige steden
en delen van het land is zelfs sprake van een nog lager percentage
fietsers met verlichting en reflectie. Van de fietsers boven de 12
jaar zegt maar liefst 60% wel eens in het donker zonder licht te
fietsen.
3VO noemt het van levensbelang dat de verlichting en de
reflectiematerialen op fietsen deugt. Vooral omdat er in ons land
sprake is van een stijgend aan slachtoffers onder fietsers in het
donker, de vaak gebrekkige fietsverlichting en -reflectie en de komst
van de nieuwe voorrangsregel voor bestuurders van rechts op
gelijkwaardige kruispunten. Wetenschappelijk is uitgerekend dat elke
procent meer fietsers met licht aan jaarlijks 25 fietsslachtoffers
scheelt, vandaar ook het belang van de campagne Fietsers zichtbaar van
rechts.
Naast goede verlichting voor en achter als er bij schemer en in het
donker wordt gefietst, moeten zijreflectie op beide fietsbanden, een
rode achterreflector en ambergele reflectoren in de trappers altijd op
de fiets aanwezig zijn. 3VO wijst hierop in de nieuwe campagne en
dringt er bij fietsers ook op aan hun eigen zichtbaarheid verder te
vergroten door gebruik te maken van een witte voorreflector en ook van
reflecterende materialen op kleding. Ook wordt er door de organisatie
benadrukt dat fietsen waar kinderen mee op straat komen eveneens
moeten voldoen aan alle wettelijke eisen. Dus bijvoorbeeld ook
fietsbanden met zijreflectie.
Het vermoeden bestaat dat nu nog maar 15% van de fietsen voorzien is
van een witte voorreflector, die overigens niet verplicht is. Wanneer
in de toekomst alle fietsen extra zouden opvallen met een
voorreflector, dan zouden er per jaar 420 minder fietsslachtoffers
zijn. 3VO wil dan ook dat de witte voorreflector op de fiets snel
verplicht wordt gesteld. De zichtbaarheid en herkenbaarheid van de
fietser wordt er op eenvoudige wijze door vergroot, mede gezien het
blijvend effect van de voorreflector als de koplamp kapot is en bij
stilstand.
Van de 194 fietsers die in 1999 dodelijk verongelukten verloren er
tenminste 41 bij schemer en duisternis het leven. Dat is bijna een
kwart (21%) van alle fietsersdoden in een jaar tijd. Bij
fietsongevallen in het donker raakten voorts 474 fietsers ernstig
gewond en 1.579 licht gewond. De voorlichtingscampagne Fietsers
zichtbaar van rechts voert 3VO in samenwerking met 3M Innovation,
Vredestein, Axa-Basta en Handelshuis W. Rutteman BV.