Persberichten
Visitor profiling techniek
's-Hertogenbosch - 27-03-2001. Online onderzoeksbureau Multiscope
heeft een nieuwe gestandaardiseerde methode ontwikkeld, welke bedoeld
is om opdrachtgevers snel een helder inzicht te verschaffen in het
profiel van de websitebezoekers. In de praktijk blijkt het succes van
een website nauw samen te hangen met de kennis over de bezoeker. Door
een gebrek aan fysiek contact ontbreekt het in de virtuele wereld vaak
aan een scherp beeld van de bezoeker. Multiscope biedt met de 'Visitor
Profiling' techniek de mogelijkheid om snel en kosteneffectief de
bezoeker te leren kennen.
Techniek in het kort
Aangezien het een onderzoek naar de bezoeker van een website betreft,
is online onderzoek vanzelfsprekend. De uitvoering van een visitor
profiling onderzoek is gebruiksvriendelijk voor zowel opdrachtgever
als respondent. Vanaf de server van Multiscope kan een 'Random
Respondent Selector' aangestuurd worden, die volstrekt willekeurig
respondenten selecteert voor het onderzoek. Deze selector kan
gedurende de onderzoeksperiode eenvoudig in een website geïntegreerd
worden. Hierdoor verschijnt een popup scherm met een vragenlijst voor
iedere nader te bepalen website bezoeker (bijvoorbeeld iedere
bezoeker, of iedere tiende bezoeker). Het is ook mogelijk om
bezoekers, die zich op een mailinglist hebben ingeschreven, uit te
nodigen voor het onderzoek.
De bezoeker wordt slechts éénmalig verzocht om deelname doordat
gebruik gemaakt wordt van cookies. Na verzending van de vragenlijst
worden de antwoorden van de respondenten digitaal verzonden naar de
online enquête database van Multiscope. Multiscope zorgt voor het
technische gedeelte van het onderzoek, waaronder het omzetten van de
vragenlijst naar HTML, het instellen van de Random Respondent
Selector, het ontwikkelen van het introductie scherm (popup) en het
inrichten van de database welke de antwoorden ontvangt. Een
gestandaardiseerd visitor profiling onderzoek kan op deze wijze binnen
enkele weken uitgevoerd worden.
Vraagstelling
Op basis van een jarenlange ervaring met het profileren van bezoekers
van websites heeft Multiscope een set van een veertigtal vragen
opgesteld, welke bezoekers van iedere willekeurige website duidelijk
typeren. De vragenlijst geeft inzicht in de volgende kenmerken en
variabelen:
1. demografische kenmerken: typeren de bezoeker op algemene kenmerken
als geslacht, leeftijd, opleiding en inkomen
2. sociografische kenmerken: beschrijven onder andere de
vrijetijdsbesteding van de bezoeker
3. webvariabelen: internet gedragskenmerken die de bezoeker optimaal
typeren
4. site-variabelen: omschrijven op een heldere manier de relatie van
de bezoeker tot een site
5. mediagedrag: via welke andere media kunt u de bezoeker bereiken?
Daarnaast komen het koopgedrag, bezitskenmerken en zakelijke kenmerken
zoals branche, functie en zakelijke interesses aan de orde. Het
uitgangspunt is weliswaar een gestandaardiseerde vragenlijst, maar
deze wordt altijd in onderling overleg op de wensen van een
opdrachtgever afgestemd.
Meer informatie
Meer informatie kan verkregen worden door het uitgebreide
informatiepakket telefonisch aan te vragen via nummer 073-6212122.
Door op www.multiscope.nl onder 'Diensten' te kiezen voor 'Visitor
Profiling' kan het informatiepakket ook via internet aangevraagd
worden.