Provincie Noord-Holland

Persbericht, 13 maart 2001

Op weg naar een economisch sterk, maar leefbaar en bereikbaar Noord-Holland-Zuid
GS streven naar het versterken van het noordelijke deel van de Randstad als economische motor. Daarbij streven GS nadrukkelijk naar een goede leefbaarheid, bereikbaarheid en waterhuishouding. Dit blijkt uit de voor consultatie vrijgegeven concept-strategienota voor het streekplan Noord-Holland-Zuid. Deze nota schetst de hoofdlijnen van het strategische ruimtelijke beleid voor een groot deel van de Noordvleugel van de Randstad tot 2020. De nota is een belangrijke stap op weg naar het nieuwe streekplan Noord-Holland-Zuid. De belangrijkste uitdagingen uit de concept-strategienota zijn:

Algemeen
De Randstad moet worden beschouwd als één internationale metropool die economisch en cultureel sterk staat binnen het Europa van de 21e eeuw. Versterking van de internationale concurrentiepositie van de Randstad vraagt ruimte voor woningen, bedrijven en kantoren maar ook voor natuur, toerisme en recreatie. De verschillende wensen moeten integraal tegen elkaar afgewogen te worden. Waterbeheer en infrastructuur zijn uitgangspunt voor de ruimtelijke ontwikkelingen in Noord-Holland.

Water
Klimaatverandering, zeespiegelstijging, bodemdaling, toename van het verharde oppervlak zorgen de komende decennia voor problemen. Wateroverlast én watertekorten vragen om nieuwe oplossingen. Van belang is duurzaam waterbeheer in relatie te brengen met verstedelijking en de aanleg infrastructuur. De opgave van de provincie daarbij is:

* Garanderen van veiligheid en voorkomen van wateroverlast;
* Watertekort en verdroging terugdringen door water langer vast te houden;

* Verbeteren van de waterkwaliteit;

* Het creëren van bergingscapaciteit in polders en stedelijk gebied om wateroverlast te voorkomen.

Mobiliteit en bereikbaarheid
Het aantal autokilometers stijgt. Openbaarvervoer wordt als tweede keus ervaren. Overlast in de vorm van geluid, veiligheid, stank en versnippering groeit. Ook is de bereikbaarheid van met name de Schipholregio een bron van zorg. Schiphol zelf zal qua vliegbewegingen blijven groeien. Aanpassingen aan het vijfbanen stelsel lijken in de toekomst noodzakelijk. De provincie ziet als opgave:

* Het op peil houden van de leefbaarheid;
* Verbetering van het openbaar vervoer op het niveau dat de hele regio Noord-Holland-Zuid bedient;

* Het realiseren van uitstekende interregionale en (inter)nationale verbindingen;

* Het garanderen van de bereikbaarheid van de Schipholregio op zowel de middellange als de lange termijn;

* Nieuwe ontwikkelingen situeren op plekken die uitstekend bereikbaar zijn per openbaar vervoer, auto en fiets.

Sociaal-cultureel
Het bevolkingsaantal zal blijven stijgen. Het aandeel 65-plus zal fors toenemen. Dit betekent een toenemende zorgvraag. De dagindeling, de verdeling van zorg en kostwinnerschap en de verhouding werk en vrije tijd zijn aan grote veranderingen onderhevig. Er is een stijgende behoefte aan vermenging van functies in de dagelijkse leefomgeving. De provinciale opgave is onder meer:

* Aangepaste woningen voor opvang van kwetsbare groepen.
* Voldoende ruimte reserveren voor zorg, opvang, ontplooiing, ontmoeting en ontspanning;

Veranderende positie van het landelijk gebied Naast de vraag om fysieke ruimte voor woon- en werkruimte is er vanuit de stad een toenemende behoefte aan ruimte voor recreatie en vrijetijdsbesteding. De provincie wil onder meer investeren in een ontwikkeling en beheer van het landelijk gebied op zodanige wijze dat een krachtige functionele relatie met de stad is gewaarborgd (?).

Wonen
De woningsector zal naast een kwantitatieve uitbreiding meer aandacht moeten besteden aan een toenemende kwalitatieve vraag. De provinciale opgave:

* Een eerste indicatie voor mogelijk te realiseren woningbouw in bestaand stedelijk gebied ligt tussen de 50.000 - 70.000 woningen.
* Afhankelijk van de daadwerkelijke behoefte, maar ook van de binnenstedelijke mogelijkheden die dan nog resteren, moet vervolgens nog geschikte locaties worden gevonden voor 0 tot 50.000 woningen.

Economie en werkgebieden
De vraag naar bedrijven- en kantoorruimte zal in zuiden van de provincie het aanbod blijven overstijgen. Belangrijke vestigingsfactoren in dit gebied zijn: het goede ICT-voorzieningenniveau, de aanwezigheid van lucht- en zeehaven en de toekomstige aansluiting op het Europese HSL-net. Bron van zorg blijft de verslechterende bereikbaarheid van de Schipholregio over de weg en de verouderde verbindingen van en naar de havengebieden. De provinciale opgave is onder meer:

* Voorzien in de grote behoefte aan ruimte voor bedrijven en kantoren;

* Sturing geven aan de bedrijfsontwikkeling rond het knooppunt Schiphol;

* Verstevigen van de economische positie van het Noordzeekanaalgebied;

Beroepsbevolking
In de randstad zal het aanbod van beroepsbevolking na 2010 blijven stijgen in tegenstelling tot de trend elders in Nederland. De toename van werkgelegenheid zal naar verwachting het arbeidsaanbod in de Randstad te boven gaan. Dit kan leiden tot een verhoogde immigratie in deze regio. Ook de arbeidsparticipatie van vrouwen en ouderen zal (moeten) toenemen.
De provinciale opgave:

* De ontwikkeling van de beroepsbevolking stelt extra eisen aan de bereikbaarheid.

* De ruimtelijke gevolgen die mogelijke tekorten op de arbeidsmarkt met zich meebrengen moeten in kaart worden gebracht

Economische positie landbouw
Het economische belang van de melkveehouderij is tanende. Op termijn lijken alleen de glastuinbouw en enkele vormen van vollegrondsteelten zich te kunnen handhaven.
De provinciale opgave:

* Het ondersteunen van de krachtige agrarische sectoren;
* Verbrede plattelandsontwikkeling blijft van belang, waarbij voor een deel van de melkveehouderijhouders een rol is weggelegd als natuur- en landschapsbeheerders.

Milieu, ecologie en landschap
De milieubelasting, met name in de regio groot Amsterdam is aanzienlijk. In dit deel van de provincie ligt ook 80% van de provinciale ecologische hoofdstructuur. De kwaliteit ervan wordt bepaald door water- en bodemkwaliteit en het openhouden van het landschap. Dat laatste staat in het gebied steeds meer onder druk. De opgave voor de provincie is onder meer:

* Het bieden van ruimte voor installaties voor duurzame energie moet de toepassing van duurzame energie bevorderen;
* Stil houden van gebieden die nog relatief stil zijn;
* Benutten van ecologische, landschappelijke en cultuurhistorische kwaliteiten als bijdrage aan het woon- en leefklimaat van de regio;
* Behouden van waardevolle landschappen, tegengaan van versnippering van grotere landschappelijke eenheden en verhogen van de natuurwaarden van het gebied buiten de provinciale ecologische hoofdstructuur;

Verdere procedure
De provincie zal in de periode tot aan de formele behandeling van de strategienota in GS van 1 mei, breed overleg voeren met vertegenwoordigers van gemeenten, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven. De strategienota en de nog uit toe voeren Milieu Effect Rapportage vormsen de basis van het ontwerp-streekplan dat in januari 2002 wordt vastgesteld in PS.

Inlichtingen: Anja de Bakker, afd. RWB, tel. (023) 514 33 18