Persbericht, 13 maart 2001
Op weg naar een economisch sterk, maar leefbaar en bereikbaar
Noord-Holland-Zuid
GS streven naar het versterken van het noordelijke deel van de
Randstad als economische motor. Daarbij streven GS nadrukkelijk
naar een goede leefbaarheid, bereikbaarheid en waterhuishouding.
Dit blijkt uit de voor consultatie vrijgegeven
concept-strategienota voor het streekplan Noord-Holland-Zuid. Deze
nota schetst de hoofdlijnen van het strategische ruimtelijke beleid
voor een groot deel van de Noordvleugel van de Randstad tot 2020.
De nota is een belangrijke stap op weg naar het nieuwe streekplan
Noord-Holland-Zuid. De belangrijkste uitdagingen uit de
concept-strategienota zijn:
Algemeen
De Randstad moet worden beschouwd als één internationale metropool
die economisch en cultureel sterk staat binnen het Europa van de
21e eeuw. Versterking van de internationale concurrentiepositie van
de Randstad vraagt ruimte voor woningen, bedrijven en kantoren maar
ook voor natuur, toerisme en recreatie. De verschillende wensen
moeten integraal tegen elkaar afgewogen te worden. Waterbeheer en
infrastructuur zijn uitgangspunt voor de ruimtelijke ontwikkelingen
in Noord-Holland.
Water
Klimaatverandering, zeespiegelstijging, bodemdaling, toename van
het verharde oppervlak zorgen de komende decennia voor problemen.
Wateroverlast én watertekorten vragen om nieuwe oplossingen. Van
belang is duurzaam waterbeheer in relatie te brengen met
verstedelijking en de aanleg infrastructuur. De opgave van de
provincie daarbij is:
* Garanderen van veiligheid en voorkomen van wateroverlast;
* Watertekort en verdroging terugdringen door water langer vast te
houden;
* Verbeteren van de waterkwaliteit;
* Het creëren van bergingscapaciteit in polders en stedelijk gebied
om wateroverlast te voorkomen.
Mobiliteit en bereikbaarheid
Het aantal autokilometers stijgt. Openbaarvervoer wordt als tweede
keus ervaren. Overlast in de vorm van geluid, veiligheid, stank en
versnippering groeit. Ook is de bereikbaarheid van met name de
Schipholregio een bron van zorg. Schiphol zelf zal qua
vliegbewegingen blijven groeien. Aanpassingen aan het vijfbanen
stelsel lijken in de toekomst noodzakelijk. De provincie ziet als
opgave:
* Het op peil houden van de leefbaarheid;
* Verbetering van het openbaar vervoer op het niveau dat de hele
regio Noord-Holland-Zuid bedient;
* Het realiseren van uitstekende interregionale en (inter)nationale
verbindingen;
* Het garanderen van de bereikbaarheid van de Schipholregio op
zowel de middellange als de lange termijn;
* Nieuwe ontwikkelingen situeren op plekken die uitstekend
bereikbaar zijn per openbaar vervoer, auto en fiets.
Sociaal-cultureel
Het bevolkingsaantal zal blijven stijgen. Het aandeel 65-plus zal
fors toenemen. Dit betekent een toenemende zorgvraag. De
dagindeling, de verdeling van zorg en kostwinnerschap en de
verhouding werk en vrije tijd zijn aan grote veranderingen
onderhevig. Er is een stijgende behoefte aan vermenging van
functies in de dagelijkse leefomgeving. De provinciale opgave is
onder meer:
* Aangepaste woningen voor opvang van kwetsbare groepen.
* Voldoende ruimte reserveren voor zorg, opvang, ontplooiing,
ontmoeting en ontspanning;
Veranderende positie van het landelijk gebied
Naast de vraag om fysieke ruimte voor woon- en werkruimte is er
vanuit de stad een toenemende behoefte aan ruimte voor recreatie en
vrijetijdsbesteding. De provincie wil onder meer investeren in een
ontwikkeling en beheer van het landelijk gebied op zodanige wijze
dat een krachtige functionele relatie met de stad is gewaarborgd
(?).
Wonen
De woningsector zal naast een kwantitatieve uitbreiding meer
aandacht moeten besteden aan een toenemende kwalitatieve vraag. De
provinciale opgave:
* Een eerste indicatie voor mogelijk te realiseren woningbouw in
bestaand stedelijk gebied ligt tussen de 50.000 - 70.000 woningen.
* Afhankelijk van de daadwerkelijke behoefte, maar ook van de
binnenstedelijke mogelijkheden die dan nog resteren, moet
vervolgens nog geschikte locaties worden gevonden voor 0 tot 50.000
woningen.
Economie en werkgebieden
De vraag naar bedrijven- en kantoorruimte zal in zuiden van de
provincie het aanbod blijven overstijgen. Belangrijke
vestigingsfactoren in dit gebied zijn: het goede
ICT-voorzieningenniveau, de aanwezigheid van lucht- en zeehaven en
de toekomstige aansluiting op het Europese HSL-net. Bron van zorg
blijft de verslechterende bereikbaarheid van de Schipholregio over
de weg en de verouderde verbindingen van en naar de havengebieden.
De provinciale opgave is onder meer:
* Voorzien in de grote behoefte aan ruimte voor bedrijven en
kantoren;
* Sturing geven aan de bedrijfsontwikkeling rond het knooppunt
Schiphol;
* Verstevigen van de economische positie van het
Noordzeekanaalgebied;
Beroepsbevolking
In de randstad zal het aanbod van beroepsbevolking na 2010 blijven
stijgen in tegenstelling tot de trend elders in Nederland. De
toename van werkgelegenheid zal naar verwachting het arbeidsaanbod
in de Randstad te boven gaan. Dit kan leiden tot een verhoogde
immigratie in deze regio. Ook de arbeidsparticipatie van vrouwen en
ouderen zal (moeten) toenemen.
De provinciale opgave:
* De ontwikkeling van de beroepsbevolking stelt extra eisen aan de
bereikbaarheid.
* De ruimtelijke gevolgen die mogelijke tekorten op de arbeidsmarkt
met zich meebrengen moeten in kaart worden gebracht
Economische positie landbouw
Het economische belang van de melkveehouderij is tanende. Op
termijn lijken alleen de glastuinbouw en enkele vormen van
vollegrondsteelten zich te kunnen handhaven.
De provinciale opgave:
* Het ondersteunen van de krachtige agrarische sectoren;
* Verbrede plattelandsontwikkeling blijft van belang, waarbij voor
een deel van de melkveehouderijhouders een rol is weggelegd als
natuur- en landschapsbeheerders.
Milieu, ecologie en landschap
De milieubelasting, met name in de regio groot Amsterdam is
aanzienlijk. In dit deel van de provincie ligt ook 80% van de
provinciale ecologische hoofdstructuur. De kwaliteit ervan wordt
bepaald door water- en bodemkwaliteit en het openhouden van het
landschap. Dat laatste staat in het gebied steeds meer onder druk.
De opgave voor de provincie is onder meer:
* Het bieden van ruimte voor installaties voor duurzame energie
moet de toepassing van duurzame energie bevorderen;
* Stil houden van gebieden die nog relatief stil zijn;
* Benutten van ecologische, landschappelijke en cultuurhistorische
kwaliteiten als bijdrage aan het woon- en leefklimaat van de regio;
* Behouden van waardevolle landschappen, tegengaan van
versnippering van grotere landschappelijke eenheden en verhogen van
de natuurwaarden van het gebied buiten de provinciale ecologische
hoofdstructuur;
Verdere procedure
De provincie zal in de periode tot aan de formele behandeling van
de strategienota in GS van 1 mei, breed overleg voeren met
vertegenwoordigers van gemeenten, maatschappelijke organisaties en
bedrijfsleven. De strategienota en de nog uit toe voeren Milieu
Effect Rapportage vormsen de basis van het ontwerp-streekplan dat
in januari 2002 wordt vastgesteld in PS.
Inlichtingen: Anja de Bakker, afd. RWB, tel. (023) 514 33 18