13-3-2001
Europese autoverkoop 4,4 procent achteruit
De verkoop van nieuwe personenauto's in Europa is in de eerste twee maanden 4,4 procent gedaald ten opzichte van 2000.
Het aantal geregistreerde nieuwe autos in West-Europa bedroeg in
februari 2001 1.080.305 eenheden. Vergeleken met februari van het
vorig jaar betekent dit een daling van 8,7 procent. Deze vergelijking
valt iets gunstiger uit wanneer rekening wordt gehouden met het aantal
werkdagen, het jaar 2000 was immers een schrikkeljaar. De eerste twee
maanden van dit jaar laten een daling zien van 4,4 procent, vergeleken
met dezelfde periode vorig jaar.
Ondanks het feit dat de automarkt in alle West-Europese landen, met
uitzondering van Groot-Brittannië, in februari 2001 is gekrompen, is
er toch aanleiding voor optimisme voor de rest van het jaar. De
economische vooruitzichten zijn goed en ook de verwachte
belastingverlagingen in diverse landen zullen ervoor zorgen dat de
markt weer aantrekt. De cijfers worden ook beïnvloed door het niveau
van februari 2000, toen in het merendeel van de West-Europese landen
recordverkopen werden genoteerd.
In februari is Renault het best verkochte merk, maar de verschillen
met Volkswagen en Opel zijn beperkt tot enkele honderden. Volkswagen
blijft cumulatief lijstaanvoerder, gevolgd door Opel en Renault.
Opvallend blijft de stijging van Skoda, dat nu al op de vijftiende
plaats staat. De VW Groep is Europas grootste concern, gevolgd door
PSA, Fiat Auto, General Motors en Ford.