- PERSBERICHT -
Den Haag, 12 maart 2001
MKB bedrijven kwetsbaar bij afwezigheid systeembeheerder
Interesse MKB in Remote Beheer van KB3
IT-bedrijf KB3 heeft tijdens het seminar Remote Beheer voor het MKB op 7 maart jl. de resultaten van een enquete onder de aanwezige MKB ondernemers bekendgemaakt. Het blijkt dat momenteel 50% van de ondervraagde ondernemers hun ICT infrastructuur intern beheert, 25% het uitbesteedt en 25% een gedetacheerde medewerker in dienst heeft. Verder blijken deze MKB-bedrijven enorm kwetsbaar te zijn bij afwezigheid van hun (gedetacheerde) systeembeheerder. De dienst Remote Beheer, waarbij de ICT infrastructuur op afstand wordt beheerd, biedt uitkomst voor deze bedrijven.
ICT- problematiek MKB
Ruim 30 MKB bedrijven uit de regio Haaglanden e.o. hebben meegewerkt aan een enquete van IT-bedrijf KB3, om te inventariseren wat de ICT-problematiek bij MKB bedrijven is. Tijdens het seminar Remote Beheer voor het MKB , dat KB3 gisteren organiseerde in het Museum voor Communicatie te Den Haag, werden de resultaten bekendgemaakt.
De beschikbaarheid van IT-personeel en de problemen bij de afwezigheid van dit personeel bleken de meest voorkomende problemen bij deze bedrijven , aldus Mark van der Snel, managing director van KB3. Daarnaast zijn er veel problemen met netwerkverbindingen, inloggen, snelheid en het geven van rechten. Daarom bleek er tijdens het seminar ook grote interesse in Remote Beheer, omdat middels deze dienst het systeembeheer altijd bemand is. Zelfs medewerkers die in het weekend moeten werken kunnen bij onze helpdesk terecht bij eventuele problemen.
Organisatie afhankelijk van systeembeheerder
Eén van de sprekers, de heer Milo Bakker, regio manager Haaglanden van MKB Nederland, haalde wat recente cijfers aan uit het 45e panelonderzoek (NIPO) onder mkb-ondernemers in opdracht van MKB-Nederland.
Het blijkt dat 86% van de mkb-ondernemers één of meer computers heeft. Hierbij zijn de meest voorkomende ICT-toepassingen de financiële administratie (83%), de klantenregistratie (73%), de afwikkeling van financiële transacties (73%) en de orderadministratie (62%) , aldus Milo Bakker. De systeembeheerder speelt een belangrijke rol bij het beheren en operationeel houden van dit soort ICT toepassingen, waardoor hij/zij een belangrijke schakel is in het bedrijf. Dit maakt de organisatie echter zeer afhankelijk en kwetsbaar bij zijn/haar afwezigheid of vertrek.
De heer Piet Tak, Hoofd Bedrijfsbureau van Het Expertise Centrum (HEC), maakt sinds december 2000 gebruik van de dienst Remote Beheer van KB3. In onze organisatie met 25 werkplekken op kantoor en 50 werkplekken thuis, krijgen we ook buiten kantooruren en in het weekend telefonische ondersteuning door KB3 , aldus Piet Tak. Sinds we ons netwerk op afstand laten beheren door KB3 is de toegang tot het netwerk zeker en betrouwbaar en kunnen we ons volledig richten op het verder optimaliseren van onze ICT-infrastructuur .
Remote Beheer
Remote Beheer van KB3 is het pro-actief op afstand beheren van de ICT-infrastructuur van een bedrijf. Het is hét alternatief voor vaste medewerkers op de afdeling systeembeheer, voor gedetacheerde medewerkers en voor traditioneel remote beheer. Doordat één beheerder meerdere netwerken op hetzelfde moment kan beheren, kan KB3 MKB-ondernemers een alternatief bieden, dat een hogere stabiliteit en beschikbaarheid van de ICT-infrastruktuur combineert met kostenbesparingen.
Over KB3
KB3 is een ICT-dienstverlener te Den Haag, gespecialiseerd in het beheer van systemen en netwerken. De ruim 30 medewerkers hebben gemiddeld meer dan 6 jaar relevante ervaring als systeem- en netwerkbeheerder. Met de dienst Remote Beheer zijn deze professionals beschikbaar voor kleine en middelgrote bedrijven. Bij KB3 wordt veel aandacht besteed aan persoonlijke begeleiding en scholing van medewerkers. Alle medewerkers zijn in het bezit van de benodigde certificaten. Ook volgen ze regelmatig bijscholingscursussen. Zo zijn klanten altijd verzekerd van de nieuwste inzichten op het gebied van ICT-beheer.
- EINDE BERICHT -
Noot voor de redactie (