Privacydebat in VS
Het Amerikaanse Forrester Research heeft op basis van haar onderzoek
genaamd "Surviving the Privacy Revolution" bedrijven nadrukkelijk
geadviseerd hun beleid met betrekking tot het vergaren, gebruiken en
beveiligen van persoonsgegevens opnieuw te beoordelen. In verband met
het wantrouwen wat er bij Amerikaanse consumenten bestaat omtrent wat
er met hun persoonsgegevens wordt gedaan (slechts 6 procent van de
Amerikaanse consumenten vertrouwt er in grote mate op dat een bedrijf
zorgvuldig met persoonsgegevens omgaat) is het verstandig een goed
privacybeleid te hanteren en er op toe te zien dat dit beleid streng
wordt nageleefd. Maar liefst 7 van de 8 ondervraagden zouden graag
wetgeving op het gebied van privacy zien. De Federal Trade Commission
heeft laten weten dat het de verantwoordelijkheid van het
bedrijfsleven is om privacybescherming te waarborgen. Wanneer het
bedrijfsleven echter geen initiatieven neemt om privacy te reguleren
zal de regering zelf met wetgeving komen.