Bijeenkomst E-commerce en Handelsfacilitatie
Maandag jl. vond een tweede bijeenkomst plaats van het overleg E-commerce en Handelsfacilitatie dat ECP.NL in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken, het Ministerie van Financiën en de Transportsector eind vorig jaar initieerde. Het overleg draait om de hinder die het bedrijfsleven ondervindt ten gevolge van administratieve handelingen in grensoverschrijdende handelsverkeer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan douaneformulieren.
Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon - deze administratieve
handelingen bestaan al heel lang -,maar de komst van elektronisch
zakendoen heeft de belemmeringen die de procedures opleveren wel
`zichtbaarder' gemaakt; goederen kunnen wel razendsnel via de
"electronic highway" besteld worden, maar moeten steeds vaker wachten
tot dat laatste vereiste stempeltje, papiertje of goedkeuring van de
betreffende overheidsinstantie is verkregen. Dit wordt onder andere
veroorzaakt doordat elektronisch zakendoen steeds vaker leidt tot het
bestellen van kleine hoeveelheden, waardoor containers steeds vaker
bestaan uit een verzameling van bestelde partijen goederen. En bij een
met diverse partijen gevulde container horen ook diverse
handelsdocumenten.
Hoewel verdere automatisering een hulpmiddel kan bieden voor
procedurele en documentaire problemen is een heroverweging van de
bestaande administratieve en zakelijke procedures en gebruiken
wenselijk.
Het overleg E-commerce en handelsfacilitatie - waarin overheid en
bedrijfsleven (im- en exporterende bedrijven, financiële- en
logistieke sector) vertegenwoordigt zijn - beoogt een aantal van deze
knelpunten bloot te leggen. Het is niet zozeer de bedoeling om
oplossingen aan te dragen, maar veeleer om overheid en bedrijfsleven
van elkaars problematiek te informeren en waar mogelijk vat te krijgen
op ontwikkelingen ten aanzien van deze problematiek binnen bestaande
(inter)nationale overleggen.
Het overleg krijgt in juni een vervolg.
Meer informatie: frank-van-den.eijnden@ecp.nl