NFO TRENDBOX BV
Na dotcommers nu ook komkommertijd bij internet gebruikers.
Amsterdam, maart 2001
Internet update nummer 24:
Na de dotcommers nu ook komkommertijd bij de internet gebruikers.
Sinds 1994 onderzoekt NFO Trendbox ieder kwartaal de stand van zaken waar het internetgebruik betreft. Inmiddels zijn zo'n 30.000 Nederlanders van 16 jaar en ouder over dit onderwerp ondervraagd en zijn 24 metingen verricht. Onderstaande gegevens zijn gebaseerd op 2.000 telefonische interviews, uitgevoerd in februari 2001.
Laten we het positief houden: elke revolutie heeft wel eens een adempauze nodig. Na een periode van ongeremde groei in het aantal internetgebruikers is daar de afgelopen paar maanden flink de klad in gekomen. Veel te druk met DVD spelers uitzoeken, wellicht?
Feit is dat de malaise zoals die de internetbedrijven heeft getroffen, kennelijk ook afstraalt op de bereidheid van Nederlanders om 'on line te gaan'. Niet dat we in Europa een slecht figuur slaan: 55% van alle Neder-landers van 16 jaar en ouder heeft ooit wel eens gebruik gemaakt van het internet. Maar dat was drie maanden geleden ook al zo. Onder jongeren tot 25 jaar jaar kan het ook haast niet meer hoger: ruim 90% van hen was (ooit) on line. Nederland bestaat echter niet alleen uit jongeren, sterker nog, de ouderen maken getalsmatig de dienst uit. Maar daar groeit het internetgebruik de laatste tijd absoluut niet.
Groei in frequent gebruik was er de afgelopen periode ook al niet.
Ruim 40% van de Nederlanders is minstens 1 keer per week on line. Een
imponerend aantal, maar nauwelijks hoger dan de 40% van onze
voorgaande meting. Een op de vijf frequente gebruikers is 50 jaar of
ouder, twee op de vijf is vrouw.
Het lijkt er op dat het internet weer even een zetje in de rug nodig
heeft, of liever, dat er mogelijkheden en functies worden toegevoegd
die een verdere groei kunnen stimuleren. De mogelijkheid om produkten
en diensten te kunnen aankopen via het internet lijkt dat niet te
zijn, want ook daar is nauwelijks sprake van groei. Een bescheiden 10%
van de internetgebruikers heeft de afgelopen 3 maanden (inclusief de
periode rond Kerst en Sinterklaas) iets gekocht via het internet.
Driekwart van de internetgebruikers heeft helemaal nog nooit iets on
line aangeschaft. En dat hangt niet alleen samen met een zekere angst
voor financiële transacties via het web, maar in toenemende mate ook
met de vaststelling van internetgebruikers dat het aanbod relatief
beperkt, prijzig en ondoorzichtig is. Het meest genoteerde effect is
dat potentiele kopers on line op zoek gaan naar de aanbieder met de
gunstigste voorwaarden, en vervolgens op de 'klassieke manier', dus
gewoon in de winkel, het gewenste produkt gaan halen.
Er zal vooral aan het aanbod en dan met name op oudere doelgroepen
gericht aanbod gewerkt moeten worden aan toepassingen die het ook de
komende maanden mogelijk maken dat (nog) meer Nederlanders de oprit
naar de digitale snelweg wensen te nemen. Vooralsnog maken we echter
pas op de plaats.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met;
NFO TRENDBOX B.V.
020 - 669 44 14
Fred Schipper
fschipper@trendbox.nl
of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl
12 mrt 01 12:33