Chordiant-onderzoek onderstreept belang multichannel CRM-strategie

Integratie van verschillende klantcontactkanalen in de VS verder dan in Europa

Hoofddorp, 12 maart 2001 - Onderzoeken van het Center for Customer-Driven Quality van de Amerikaanse Purdue University en Chordiant Software tonen aan dat de Verenigde Staten vooroplopen op het gebied van geïntegreerde multichannel CRM-activiteiten. In de VS gaf 79% van de ondervraagden aan dat de contactkanalen redelijk geïntegreerd waren. In Nederland bleek dat slechts 27% van de ondervraagden in enige mate in staat was klantinformatie uit te wisselen tussen de verschillende interne afdelingen. In het Verenigd Koninkrijk bedroeg dit percentage 16%.

Een belangrijke conclusie van het onderzoek was het toenemend belang dat de respondenten hechten aan integratie van e-CRM-contactkanalen. Dankzij integratie ontvangen klanten via elk kanaal hoogwaardige dienstverlening. Hoewel de Europeanen wel het belang hiervan inzien, lopen ze nog ver achter op de VS. Onder andere het technische aspect krijgt in de VS veel meer aandacht dan in Europa. De Europese respondenten geven wel aan dat de rol van eCRM binnen het management steeds meer aandacht krijgt. Dit is een belangrijke factor bij het efficiënt inzetten van eCRM. Een succesvolle eCRM-strategie vereist een verregaande mate van integratie, samenwerking en communicatie tussen afdelingen en systemen.

Voor 87% van de ondervraagde managers is het call center nog steeds het centrale punt voor klantcontacten en het belangrijkste kanaal voor de ontwikkeling van klantrelaties. De rol van het Internet groeit echter sterk: 90% van de respondenten ziet de bedrijf-website als krachtig alternatief. In het algemeen wordt het belang van verschillende kanalen - waaronder winkels, draadloze communicatie, loyalty-programma's en marketingacties - voor het opbouwen van een klantrelatie benadrukt.

Sam Spadafora, CEO van Chordiant: "Als eCRM-leverancier is het voor ons van belang dat de integratie van de verschillende contactkanalen een belangrijk aandachtspunt is voor Amerikaanse en Europese ondernemingen. Het groeiende belang dat organisaties hechten aan klantgerichte strategieën, onderstreept onze eigen ideeën. Daarbij is het natuurlijk van belang dat ook in Europa de rol van eCRM op managementniveau erkend wordt en dat de respondenten de komende jaren aanzienlijke investeringen op dit gebied verwachten."

Als u geïnteresseerd bent in het complete onderzoek, kunt u dit opvragen bij Lammers van Toorenburg PR, Karin Dooren, telefoon: 030-65 65 070

Chordiant Software
Chordiant Software (Nasdaq: CHRD) biedt een compleet pakket van CRM-applicaties waarmee omvangrijke organisaties al hun contacten met consumenten kunnen optimaliseren, ongeacht of de communicatie verloopt via het web, e-mail, draadloze verbindingen of call centers. De software biedt ondersteuning voor geïntegreerd spraak-, data- en Internetverkeer, en beschikt over een complete workflow engine. Met Chordiant geeft elk contact toegevoegde waarde aan de relatie met de klant en daarmee aan de omzet en winst van de onderneming.

Chordiant-software is al in gebruik bij een aantal toonaangevende organisaties, zoals MetLife, Thomas Cook Global Services, Lloyds TSB, GM OnStar, First USA, BSkyB en Halifax Card Services. Chordiant Software heeft haar hoofdkantoor in Cupertino, Californië, en heeft regionale kantoren in Chicago, Dallas, New York, Londen, München en Hoofddorp.

Meer informatie over Chordiant is te vinden op de Website: www.chordiant.com.