* Persberichten
+ 8 maart 2001
GEMEENTELIJK VASTGOEDBEHEER IN KAART GEBRACHT
Het college stelt de raad voor extra financiële middelen (421.800
gulden) ter beschikking te stellen om het plan van aanpak voor het
verbeteren van het Vastgoedbeheer bij en door het Grondbedrijf uit
te voeren. De huidige werkwijze en omvang van het bezit is het
afgelopen jaar in beeld gebracht door bureau Metafoor. Het rapport
vloeit voort uit de vermoedens van het management van het
Grondbedrijf eind 1999 dat het vastgoedbeheer in het verleden niet
adequaat geschiedde.
Metafoor bevestigt deze vermoedens en baseert haar conclusies op de
inventarisatie van ruim 700 objecten en de ruim 650 overeenkomsten
die door het Grondbedrijf worden beheerd. Daarnaast is van ca. 600
kadastrale percelen (nog) niet bekend aan welke dienst binnen de
gemeente ze zijn toe te schrijven. Het college heeft een plan van
aanpak opgesteld om te komen tot een centrale registratie van alle
gemeentelijke eigendommen. Metafoor schat in dat de verbetering
zullen leiden tot een structurele verhoging van de opbrengsten van
het Vastgoedbeheer van 400.000 gulden
Eind 1999 is besloten een verbetertraject in te zetten voor het
Vastgoedbeheer bij en door het Grondbedrijf. De huidige werkwijze
en omvang van het bezit is in beeld gebracht door bureau Metafoor.
Uit de eindrapportage van deze inventarisatiefase blijkt dat het
vastgoedbeheer bij het Grondbedrijf in het verleden niet op
adequate wijze is gebeurd: het bezit is niet of eenduidig geregeld,
indexeringen zijn iet of onjuist toegepast, overeenkomsten worden
niet tijdig verlengd. Metafoor baseert haar conclusies op de
inventarisatie van ruim 700 objecten en de ruim 650 overeenkomsten
die door het Grondbedrijf worden beheerd. Het onderzoek richtte
zich primair op de objecten en overeenkomsten van het Grondbedrijf.
Om een sluitend beeld te kunnen krijgen van het vastgoedbezit- en
beheer van het Grondbedrijf is het noodzakelijk te weten wat de
gemeente als geheel en daarbinnen de afzonderlijke diensten in
bezit en beheer hebben. Uitgaande van de lijst met alle kadastrale
percelen (3000) kan geconstateerd worden dat ongeveer de helft
daarvan openbare grond is, in bezit en beheer bij de Dienst
Openbare Werken. Van de resterende 1500 percelen kunnen er in ieder
geval 700 worden toegeschreven aan het Grondbedrijf en 200 aan
andere diensten. De overige 600 dienen nog in kaart gebracht te
worden. Het grondbedrijf levert de capaciteit om deze gegevens (de
interne eigenaar van gemeentelijke eigendommen) boven tafel te
krijgen.
Plan van aanpak
1. De informatie uit de 700 object- en 650 overeenkomsten
dossiers van het Grondbedrijf inbrengen in een nieuw aan te
schaffen geautomatiseerd vastgoedbeheer-systeem (VBS). De
ingebrachte gegevens vervolgens completeren en garanderen op
100% juistheid en volledigheid en het op basis daarvan maken
van actielijsten. De inventarisatiefase is daarmee
afgesloten. Deze stap dient ca. 3 maanden na aanschaf van het
pakket VBS te zijn afgerond.
2. Bij het Grondbedrijf de centrale registratie van alle
gemeentelijke eigendommen onderbrengen, waarbij de
betreffende diensten de benodigde informatie aanleveren.
3. Het verwerken en checken van objectgegevens die, na
registratie van het totale gemeentelijke eigendom, ook aan
het Grondbedrijf toe te schrijven zijn. Dit aantal wordt door
Metafoor geraamd op 500, waarmee het totaal aantal objecten
die door het Grondbedrijf moet worden beheerd op termijn komt
op 1200. De uitvoering van deze twee stappen wordt naar
verwachting in het derde kwartaal van dit jaar afgerond.
4. Optimalisatie: het verwerken van de voorstellen tot
verbetering van Metafoor en het opstellen van
exploitatie-opzetten per pand. Daarmee worden kosten en
opbrengsten per pand/object inzichtelijk gemaakt, hetgeen kan
leiden tot het opnieuw opstellen van contracten en opnieuw
vatstellen van termijnen, indexen en huurprijzen.
Metafoor schat in dat verbeteringen zullen leiden tot een
structurele verhoging van de opbrengsten van het
Vastgoedbeheer van 400.000
Financiële consequenties
De onduidelijkheid over het totale gemeentelijk bezit versus het
Grondbedrijf bezit heeft ertoe geleid dat de inventarisatie fase
aanzienlijk meer tijd heeft gevergd dan verwacht. De overschrijding
ad 200.000 gulden zal bij de tussenrapportage over de voorjaarsnota
2001 worden geregeld.
Voor het ondersteunen bij het uitvoeren van de werkzaamheden uit de
stappen 1 en 3 van het plan van aanpak is door het bureau Metafoor
een taakstellend bedrag geoffreerd van 261.800 gulden. Voor het
opzetten van een centrale registratie is externe capaciteit nodig
gedurende 1 jaar voor een bedrag van 100.000 gulden. Met de
aanschaf van het VBS pakket is een bedrag van 60.000 gulden
gemoeid. De totale kosten van 421.800 komen voorlopig ten laste van
de reserve grondbedrijf
Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen