8 maart 2001
Oratie Prof.dr. K.P.E. Gravemeijer, Sociale Wetenschappen, Wiskunde en
Informatica
Domeinspecifieke onderwijstheorieën. Titel: Reken-wiskundeonderwijs
voor de 21ste eeuw. 16:15 uur
In zijn oratie constateert prof. Koeno Gravemeijer dat het Nederlandse
reken-wiskundeonderwijs nationaal en internationaal goed staat
aangeschreven. Toch moeten we ons gaan bezinnen op de toekomst. Dit
betreft de invloed van maatschappelijke ontwikkelingen op het
onderwijs, moderne opvattingen over onderwijzen en leren, en de
professionalisering van leraren.
Onderwijs, zo stelt Gravemeijer, moet niet voorbereiden op de
maatschappij van nu, maar op de maatschappij van morgen. Hij voorspelt
dat de groeiende rol van informatietechnologie niet zal leiden tot een
afnemende behoefte aan reken-wiskundige kennis en inzichten. Er zal
juist kennis en inzicht nodig zijn van een meer fundamenteel karakter.
Het onderwijs zal verder rekening moeten houden met moderne
opvattingen over kennisverwerving die het sterk individuele karakter
van kennisconstructie benadrukken. Het realistische
reken-wiskundeonderwijs kan goed gebruik maken van deze inzichten. Ook
betoogt Gravemeijer dat een verdere ontwikkeling van moderne
vakdidactische kennis en onderwijsvaardigheid van leraren vraagt dat
ze experimenteren met hun eigen onderwijs. Gelet op het hoge tempo
waarin de technologie zich ontwikkelt, vergt dat een structuur
waarbinnen leraren zelf de gelegenheid krijgen systematisch aan hun
professionalisering te werken, daarin gesteund door collega's en
andere deskundigen.
Bijzonder hoogleraar Koeno Gravemeijer is benoemd vanwege de
Nederlandse Vereniging tot ontwikkeling van het
reken-wiskundeonderwijs. Hij zal werkzaam zijn binnen de faculteiten
Sociale Wetenschappen en Wiskunde en Informatica. Daarnaast heeft
Gravemeijer een parttime aanstelling aan de Vanderbilt University in
Nashville in de Verenigde Staten.
Gewijzigd:Thursday, February 22, 2001
Johan Vlasblom
Universiteit van Utrecht