Onderzoek Stationsplein afgerond
Publiek wil gezellig en overzichtelijk Stationsplein
Het college van B&W gaat op korte termijn mogelijkheden onderzoeken om het Stationsplein te verbeteren. Het college geeft hiermee gehoor aan de gebruikers van het plein die met name graag de vormgeving en de stallingscapaciteit voor fietsen verbeterd willen zien. Dit blijkt uit de 'Publieksenquête Stationsplein' die in 2000 is gehouden onder de verschillende reizigersgroepen en de professionele gebruikers. De ondervraagden konden hun mening geven over vormgeving, overzichtelijkheid en het functioneren van het Stationsplein. Het college stelt voor de verbeteringen een krediet beschikbaar van f325.000, waarvanf150.000 naar verwachting gesubsidieerd wordt door het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Uit het onderzoek komt naar voren dat gebruikers het minst tevreden
zijn over de vormgeving van het Stationsplein. Het gemiddelde
rapportcijfer hiervoor varieert van een 6,1 (gebruikers bewaakte
fietsenstalling) tot een 6,5 (busreizigers). Men vindt dat het plein
gezelliger moet worden. Een mogelijke aanpassing op het punt van de
vormgeving is het plaatsen van straatmeubilair, vooral op het dak van
de fietsenkelder. Verder zal de bebouwing aan de randen van het plein
in de toekomst zorgen voor een intiemere sfeer. De verbouwing van het
station is hierbij een eerste stap.
Verkeersveiligheid
Als tweede prioriteit wordt door de ondervraagden het verbeteren van
de verkeersveiligheid genoemd. Een mogelijkheid waar aan gedacht wordt
is het plaatsen van bijvoorbeeld hagen langs de busbaan waardoor de
voetgangers naar vaste oversteekplaatsen worden geleid. Dit zal ook
een belangrijk effect hebben op de beleving van het plein. Ook het
beter markeren van de busbaan op de oversteekplaatsen en bij de
oversteek naar het kiss and ride plein is een mogelijkheid om de
verkeersveiligheid verder te vergroten. Een mogelijkheid die verder
zal worden onderzocht is het aanbrengen van een systeem waarbij
voetgangers door bijvoorbeeld een (licht)signaal worden gewaarschuwd
voor verkeer op de busbaan. Tenslotte zou de belijning van de
Spoorstraat / Stieltjesstraat en de Van Diemerbroekstraat aangepast
kunnen worden.
Fietsenstallingen
Een derde punt dat aangepakt moet worden is de capaciteit van de
onbewaakte fietsenstalling. Een oplossing zou hier kunnen zijn om een
laag toe te voegen aan de onbewaakte stalling. De bewaakte stalling
wordt over het algemeen goed gewaardeerd. Wel vinden veel mensen de
rekken te krap en onhandig. Ook is er kritiek op de toegankelijkheid.
Om dit te verbeteren is de trap inmiddels al stroever gemaakt.
Daarnaast zal de fietsenkelder duidelijk worden aangegeven door
bewegwijzering. Het punt van de rekken zal in de toekomst worden
aangepakt door de NS. In verband met nieuwe kwaliteitseisen zullen op
termijn andere rekken geplaatst worden. Dit betekent echter wel dat
een deel van de bewaakte klemmen verdwijnt.
Kiss and ride
Veel gebruikers van de kiss and ride strook geven aan dat ze te weinig
ruimte hebben. De fysieke mogelijkheden om het terrein te vergroten
zijn echter niet of nauwelijks aanwezig. Wel wordt voorgesteld de
opstappplaats van touringcarbussen te verplaatsen naar een andere
locatie. Wanneer er een definitieve oplossing is voor de onbewaakte
fietsenstalling kunnen wel weer de buiten de stalling geplaatste
klemmen verdwijnen waardoor er ook meer ruimte ontstaat. Een tweede
kritiekpunt kan worden aangepakt door de toegang van het kiss and ride
plein ruimer te maken.
Busstation
Het busstation is samen met de taxihalte het meest gewaardeerde
onderdeel van het Stationsplein. Voor de buspassagiers zijn de
wachtruimte en de informatievoorziening de belangrijkste
verbeterpunten. De abri is inmiddels aangepast. Een verdere
verbetering wordt verwacht van de verbouwing van het station. Hier
komt een wachtgelegenheid voor de busreiziger met een informatiebord
van het Reizigersinformatie- systeem. Een betere markering van de
overgang van wachtruimte naar het busstation kan tenslotte de
veiligheid op het busstation vergroten.
Terug