Turbulentie in de eens zo rustige markt Juridische Dienstverlening

Rotterdam, 7 maart 2001 - De laatste jaren hebben (ook) de grootste en meest prestigieuze advocatenkantoren aan den lijve ondervonden dat hun organisatie niet langer bovenaan het wensenlijstje van het aanstormend juristentalent prijkt. De afstuderende jurist stelt zich zijn of haar eerste stappen op de carrièreladder heel anders voor dan voorheen. Daar waar een 70-urige werkweek bij een vooraanstaand kantoor werd gezien als het summum, wordt nu in sollicitatiegesprekken ook gesproken over tijd-voor-tijd en andere nieuwerwetse, luxe arbeidsvoorwaarden. Wat dat betreft onderscheidt de aspirant jurist zich niet van andere jonge professionals in spé.

En evenals in andere (overspannen) arbeidsmarkten vangen de hoogste bomen de meeste wind. De bedrijven die zich een enigszins arrogante houding richting arbeidsmarkt konden veroorloven, sterker nog: wenselijk achtten, lijken nu de meeste moeite te hebben zich aan te passen aan de veranderde omstandigheden. Want ineens kiezen studenten ook voor werkgevers waarvoor een paar jaar geleden de schouders werden opgehaald. De accountantskantoren zijn wat dat betreft het beste voorbeeld. Zij zijn met hun wervingservaring en grote communicatiebudgetten de laatste jaren een geduchte concurrent op de arbeidsmarkt. De vraag is niet zo zeer 'Winnen de accountantskantoren terrein op de traditionele werkgevers in juridische dienstverlening?', maar 'Hoeveel winnen ze?'.

Middels fusies, overnames, afsplitsingen en buitenlandse kantoren vervolmaken de juridische werkgevers het huidige beeld van een turbulente arbeidsmarkt. De geschetste ontwikkelingen maken het noodzakelijk om arbeidsmarktcommunicatie meer dan ooit serieus te nemen. In een branche die na enkele decennia van relatieve rust in een stroomversnelling is geraakt, is een instrument als de Image & Performance ArbeidsMarktMonitor Juridische Dienstverlening 2001 van Blauw Research daarbij een verhelderende informatiebron.

Dit onderzoek heeft als doel de naambekendheid, het imago en de voorkeurspositie van werkgevers in de juridische dienstverlening te meten. De doelgroep wordt gevormd door rechtenstudenten die zich in de laatste fase van hun studie bevinden, met als belangrijkste studierichtingen notarieel recht, fiscaal recht, Nederlands recht en europees recht, en die tevens de ambitie hebben verder te gaan in de juridische dienstverlening. Leidende gedachte hierbij is, dat die groep bij uitstek ontvankelijk is voor de inspanningen van werkgevers op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Telkens wordt de positie van elke werkgever weergegeven in het totale beeld van de markt. Daarnaast is het oriëntatiegedrag van de doelgroep en hun herinnering van wervingscampagnes in kaart gebracht.

Kenmerk van een Monitor is de mogelijkheid om resultaten in verschillende perioden met elkaar te vergelijken. In 1999 heeft Blauw Research voor het eerst de ArbeidsMarktMonitor Juridische Dienstverlening uitgevoerd. In die rapportage bleek al, dat de eens zo stabiele markt voor juridische dienstverlening niet ontkomt aan de huidige turbulente ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Intussen heeft de markt nieuwe organisaties mogen verwelkomen en heeft de opmars van accountantskantoren als belangrijkste werkgever voor juristen doorgezet. Voor Blauw Research reden te meer om deze ArbeidsMarktMonitor dit jaar opnieuw uit te voeren om de ontwikkelingen ten opzichte van de vorige meting in kaart te brengen. Vanzelfsprekend zal er veel aandacht zijn voor de nieuwe merken op de arbeidsmarkt. Waar staan zij vergeleken met de bestaande merken en hoe hebben die merken zich in de afgelopen periode ontwikkeld?

Gegevens voor een grafiek (liggende staven):

Belang keuze-aspecten andere baan

Indien gewenst is de complete grafiek op te vragen bij Blauw Research.

Voor meer informatie en/of deelname kunt u contact opnemen met: Blauw Research BV
Contactpersoon: Jos Vink
Tel: (010) 404 95 77
E-mail: josvink@blauw.com
Internet: www.blauw.com




Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 80 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Blauw Research bv maakt samen met Blauw Contactcenter bv, Blauw New Media bv en Bureau Lagendijk bv deel uit van de Blauw Group bv, dat is opgericht in 1991 en is aangesloten bij de branchevereniging voor onderzoeksbureaus, VMO. Voor meer informatie bezoek de website van Blauw op www.blauw.com.

Perscontact
Hinke de Koning Communicatie
Telefoonnummer: +31 (0) 187 470 233
E-mail: pers@dekoningcom.nl

Hinke de Koning Communicatie
Postbus 210
3240 AE Middelharnis
Tel. +31 (0) 187 470233
Fax. +31 (0) 187 470230
http://www.dekoningcom.nl