7 maart 2001
Jaarcijfers 2000
Friesland Coberco realiseert belangrijke omzetgroei in merken
o Omzet stijgt met 3,8 procent naar 9.065 miljoen gulden;
omzetgroei hoofdmerken 17 procent
o Bedrijfsresultaat stijgt met 71 procent tot 357 miljoen
gulden
o Nettowinst bedraagt 172 miljoen gulden; ruime
verdubbeling ten opzichte van 1999 (81 miljoen gulden)
o Verwachting 2001: verdere stijging nettowinst
Netto-omzet
In 2000 is een netto-omzet gerealiseerd van 9.065 miljoen gulden.
In vergelijking met het boekjaar 1999 betekent dit een stijging van
332 miljoen gulden (3,8 procent).
Van de totale netto-omzet van Friesland Coberco is in 2000 circa 34
procent gerealiseerd door de omzet van de vijftien hoofdmerken1)
voor de consumenten- en professionele markt (1999: 28 procent van
totale netto-omzet). De omzet onder deze merken is in het jaar 2000
wereldwijd gestegen met circa 17 procent.
Van de stijging van de netto-omzet heeft circa 80 miljoen gulden
betrekking op (de-)consolidaties. Vanaf 1 juli 1999 is in de
verlies- en winstrekening geconsolideerd de Zuivelfabriek De Kievit
(aankoop van alle aandelen) en vanaf oktober 1999 is
gedeconsolideerd Friesland Peru (verkoop van activiteiten). Medio
2000 zijn de resterende 67 procent van de aandelen van Friese
Ecologische Zuivel aangekocht en vanaf 1 juli 2000 geconsolideerd.
De positieve invloed op de netto-omzet van de gemiddeld genomen
hogere koers van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de gulden
bedraagt circa 60 miljoen gulden.
Bedrijfsresultaat
Het bedrijfsresultaat bedraagt 357 miljoen gulden. Dat is 148
miljoen gulden meer dan in 1999. Het bedrijfsresultaat uitgedrukt
als percentage van de omzet is gestegen van 2,4 procent in 1999 tot
3,9 procent in 2000.
Uitgedrukt in een percentage van het gemiddeld netto
bedrijfskapitaal, bedraagt in 2000 het bedrijfsresultaat 17,1
procent (1999: 9,4 procent).
In 1999 was het bedrijfsresultaat voor ongeveer 60 miljoen gulden,
op netto winstniveau 40 miljoen gulden, negatief beïnvloed door de
gevolgen van de dioxinecrisis.
Voor 2000 wordt een melkprijs ingeschat rond de 75,85 gulden per
100 kg melk, inclusief BTW (1999: 73,48 gulden, bij vergelijkbare
gehaltes 2000, 73,91 gulden).
Nettowinst
In 2000 heeft Friesland Coberco Dairy Foods een nettowinst
gerealiseerd van 172 miljoen gulden. De winsttoename met 91 miljoen
gulden is meer dan een verdubbeling van (213,3 procent) van de
nettowinst van 1999 (81 miljoen gulden).
Dividend
Van de nettowinst van 172 miljoen gulden wordt 60 procent
toegevoegd aan het eigen vermogen en is 40 procent beschikbaar voor
dividendbetaling.
Per aandeel van nominaal 100 gulden is de nettowinst met 109
procent toegenomen van 11,09 gulden tot 23,15 gulden. Per aandeel A
bedraagt het dividend 7,55 gulden (vorig jaar 3,65) en per
(certificaat van) aandeel B is het dividend 15,10 gulden (vorig
jaar7,30).
Ontwikkelingen
Het resultaat van 2000 is voor een belangrijk deel te danken aan
goede resultaten van de activiteiten in Zuidoost-Azië en
West-Afrika. De sterke markt- en merkposities van onze
ondernemingen in deze regio's in combinatie met een krachtig
economisch herstel in Zuidoost-Azië hebben tot uitstekende
resultaten geleid. Daarnaast heeft een gunstige ontwikkeling van
valutakoersen geleid tot goede marges.
De resultaatverbetering voor 2000 is verder positief beïnvloed door
betere marges bij Frico Cheese, Borculo Domo Ingredients en
Friesland Coberco Lochem. Riedel had wederom een succesvol jaar.
Friesland Consumer Products realiseerde een nagenoeg gelijk
resultaat als in 1999. Bij Friesche Vlag is het bedrijfsresultaat
in vergelijking met het vorige boekjaar verslechterd als gevolg van
volumeverlies en druk op de marges. Friesland Madibic realiseerde
een slechter resultaat als gevolg van toenemende concurrentie en
hogere kosten.
In het jaar 2000 is de strategie van Friesland Coberco verder
aangescherpt. Uitgangspunt is het verbeteren van de kwaliteit van
de omzet en de winstgevendheid van de activiteiten. Daartoe heeft
de onderneming een duidelijke scheiding aangebracht tussen
marktgedreven en grondstofgedreven activiteiten.
Bij de marktgedreven activiteiten staat de opbouw van merken en
onderscheidend vermogen van onze producten voorop. Met innovatieve
concepten wordt ingespeeld op de veranderende wensen van zowel
afnemers als consumenten. Innovatie en reclame investeringen
richten zich voornamelijk op de vijftien gedefinieerde hoofdmerken.
De doelstelling is dat het aandeel van de omzet van de hoofdmerken
in de totale omzet van Friesland Coberco de komende jaren
belangrijk zal groeien.
Friesland Coberco concentreert zich hierbij op een aantal
geselecteerde markten waar het een sterke marktpositie met
merkproducten kan innemen. Het verdiepen en uitbouwen van deze
posities staat voorop in tegenstelling tot verdere verbreding.
De grondstofgedreven activiteiten richten zich op markten voor standaard zuivelproducten. Hierbij staat scherpe beheersing van kosten en investeringen centraal om te kunnen concurreren op markten met relatief lage en kwetsbare opbrengstprijzen. Op termijn is het de doelstelling van de onderneming om steeds minder afhankelijk te worden van standaard zuivelproducten. Het beleid is erop gericht om uitsluitend ledenmelk te verwerken en deze in te zetten voor productgroepen die de hoogste waarde toevoegen.
Kasstroom
De kasstroom uit operationele activiteiten bedraagt in 2000 413
miljoen gulden. Dit betekent een afname van 94 miljoen gulden ten
opzichte van de vergelijkbare kasstroom in 1999. De afname wordt
verklaard door een lichte stijging van het werkkapitaal in 2000,
tegenover een forse daling in 1999.
De investeringen in materiële vaste activa bedragen in 2000 251
miljoen gulden, hetgeen ongeveer gelijk is aan het bedrag in 1999.
Inzake acquisities is in 2000 een bedrag van 45 miljoen gulden
uitgegeven (1999: 211 miljoen gulden).
Vermogen en solvabiliteit
Het groepsvermogen is toegenomen met 48 miljoen gulden en bedraagt
in een percentage van het balanstotaal per ultimo van het boekjaar
33,4 procent (1999: 32,4 procent). Het aansprakelijk vermogen
(groepsvermogen plus achtergestelde leningen plus converteerbare
leningen) bedraagt per ultimo 2000 1.359 miljoen gulden (35,6
procent van het balanstotaal, ultimo 1999: 35,4 procent).
Vooruitzichten
Voor het jaar 2001 wordt, onvoorziene omstandigheden voorbehouden,
een verdere stijging van de nettowinst verwacht. Hoewel de
activiteiten in Zuidoost-Azië en Afrika in toenemende mate met
hogere grondstoffenprijzen worden geconfronteerd zijn de
vooruitzichten in Europa gunstig door verbetering van de marges
voor zuivelproducten die medio 2000 is ingezet. Friesland Coberco
blijft echter nog gevoelig voor prijsfluctuaties van generieke
producten.
Organisatorische ontwikkelingen
Frico Cheese zal in de komende vijf jaar, afhankelijk van externe
ontwikkelingen, haar productiecapaciteit verder aanpassen aan
marktgedreven activiteiten. Investeringen zullen vooral
plaatsvinden in locaties met voldoende ruimte. Het aantal locaties
zal worden teruggebracht van 13 naar 8 à 9.
De capaciteit voor productie van melkpoeders wordt in de komende
vijf jaar geherstructureerd. Hierbij wordt de verwerkingscapaciteit
afgestemd op de eigen behoefte van Friesland Coberco. Dit betekent
een vermindering van de totale melkpoeder- en
weiproductiecapaciteit. Er wordt een verdere specialisatie per
productgroep doorgevoerd.
Binnen een periode van vijf jaar zal de productiecapaciteit van
weipoeders in onder andere Borculo worden verminderd. Verder worden
de grondstofgedreven activiteiten apart georganiseerd. Borculo Domo
Ingredients en De Kievit gaan zich concentreren op een aantal
geselecteerde product-marktcombinaties in het hogere toegevoegde
waarde segment. De Kievit zal zich richten op creamers en
speciaalproducten. Verder zullen de activiteiten van De Kievit meer
binnen het concern geïntegreerd worden.
De komende maanden worden de organisatorische en
investeringsplannen verder uitgewerkt. In totaal hebben de
organisatorische wijzigingen gevolgen voor zo'n 350 van de 5.500
arbeidsplaatsen in Nederland. Er vallen geen gedwongen ontslagen.
De betrokken medewerkers kunnen, conform het sociaal plan, rekenen
op hulp bij het vinden van een nieuwe functie binnen Friesland
Coberco.
1) Hoofdmerken Friesland Coberco Dairy Foods
Internationale merken
Dutch Lady (inclusief NoyNoy en Bella Holandesa)
Frico
Completa
Friso...-range
CoolBest
Taksi
Debic
Dubbel-range
Regionale/nationale merken
Foremost
Friesche Vlag
Frisian Flag (Susu Bendera)
Peak
Rainbow
Yo-Most
Appelsientje-range
Verwerkte melk en leverende melkveehouderijbedrijven
In 2000 is 5,2 miljard kilogram melk in Nederland verwerkt (1999:
5,3) met 4,433 procent vet (1999: 4,386) en 3,472 procent eiwit
(1999: 3,469). Per begin 2001 zijn er 12.543
melkveehouderijbedrijven die de melk aan Friesland Coberco leveren
(1999: 13.346).
1) De 1996 en 1997 cijfers zijn pro forma, gebaseerd op de balans
en winst- en verliesrekening van de rechtsvoorgangers.
De balanscijfers 1997 en de hierop gebaseerde balansratio's zijn
afkomstig uit de openingsbalans 1998.
2) De vergelijkende cijfers zijn aangepast aan de presentatie 2000.
3) Materiële vaste activa plus werkkapitaal (voorraden, vorderingen
minus overige kortlopende schulden), tot en met 1997 tevens
immateriële vaste activa.
4) De nettowinst per aandeel en de kasstroom uit operationele
activiteiten per aandeel zijn berekend over het gemiddeld aantal
uitstaande aandelen gedurende het boekjaar. De vergelijkende
cijfers 1997 betreffen de pro forma nettowinst en de pro forma
operationele kasstroom berekend over het aantal aandelen
(6.965.771; geplaatst aandelenkapitaal NLG 697 miljoen) volgens de
openingsbalans 1998.
5) Het dividend per aandeel betreft het contant uit te betalen
dividend.
Klik hier voor het volledige jaarverslag