Consumentenbond

Kabelaanbieders moeten service verbeteren
7 maart 2001

Een groot deel van de internetters neemt liever een telefoonaansluiting zonder problemen, dan een kabelabonnement met slechte service. Dat blijkt uit onze stelling: 'Slechte service van kabelaanbieders is voor mij reden om een internetaansluiting via de telefoon te nemen.' Voor kabelaanbieders zou dat een reden moeten zijn om hun service op peil te brengen.

De helft van de stemmers neemt een telefoonaansluiting om problemen te voorkomen, de andere helft neemt de slechte service van kabelaanbieders voor lief omdat die snel internet wil. De Consumentenbond vindt het jammer dat zoveel internetters afzien van een kabelabonnement vanwege de slechte service. Dat consumenten kunnen kiezen uit verschillende alternatieven (kabel, telefoon en in sommige gevallen ADSL) is heel mooi, maar de keuze voor een bepaalde dienst zou moeten liggen in het soort gebruik. Ook moet slechte kwaliteit in verhouding zijn tot de prijs. Bij de meeste kabelaanbieders is dat niet het geval. Bovendien mogen geen onterechte verwachtingen gewekt worden bij consumenten.
Dat de helft van de internetters afziet van kabel alleen vanwege de slechte service, betekent dat de kabelaanbieders snel iets aan hun servicepeil moeten doen. Pas dan kunnen consumenten een gedegen afweging maken tussen kabel en telefoon, zoals de kosten en de hoeveelheid die ze online (willen) zijn. Voor kabelaanbieders is er dan heel veel te winnen.