7 maart 2001
Binnenkort 140.000 mobiele nummers niet langer geheim
beschikbaar bij inlichtingendienst van Belgacom en in Witte Gids van
Promedia
In de loop van maart 2001 kan men voor zowat 140.000 GSM-nummers
terecht bij de inlichtingendienst van Belgacom (1207). Het betreft de
nummers van de Proximus- en Mobistarklanten die ervoor hebben gekozen
dat hun nummer mag worden meegedeeld en opgenomen in de Witte
telefoongids (uitgegeven door Promedia).
Belgacom beheert deze gegevens in het kader van de universele
dienstverlening, en heeft hiertoe een akkoord afgerond met Proximus en
Mobistar. Met de andere mobiele operator is een gelijkaardig akkoord
in voorbereiding.
Een en ander kadert in de regelgeving die bepaalt dat GSM-nummers van
klanten die dit wensen kunnen worden bekendgemaakt via de
inlichtingendienst en de witte gids. In toepassing van het Koninklijk
Besluit van 14 september 1999 konden de drie mobiele operatoren tot
maart 2000 de gegevens inzamelen bij hun bestaande klanten die wensten
te worden opgenomen in deze bestanden. De nieuwe klanten maken bij de
intekening op een abonnement de keuze. Dit alles betreft alleen
klanten met een abonnement, en dus niet de klanten met een
voorafbetaalde kaart. Deze laatsten waren vorig jaar goed voor zowat
80% van de nieuwe mobiele bellers in België.
Uiteindelijk kiest slechts een zeer beperkt aantal van mobieleklanten
ervoor om (gratis) te worden opgenomen in deze bestanden. Dit toont
aan dat men tot dusver met zijn mobiele telefoon wel bereikbaar wil
zijn, maar niet voor iedereen: men blijft het mobiele nummer eerder
beschouwen als een vertrouwelijk nummer voor persoonlijk gebruik.
De eerste witte gids met mobiele nummers die Promedia zal uitgeven is
die van de 02-zone (Brussel), die verschijnt in mei 2001. De andere
edities volgen in de loop van 2001.
De inlichtingendienst is nog steeds bereikbaar op het nummer 1207
(01207 voor Proximusklanten). Ondanks het toegenomen gebruik van het
Internet, blijft deze dienst overigens succes kennen: bij de
modernisering, zowat anderhalf jaar geleden (zie persbericht van
15/6/99) waren er op jaarbasis ongeveer 40 miljoen oproepen. Dit
aantal bleef de voorbije 12 maanden niet alleen stabiel, er is zelfs
een lichte toename: 42 miljoen oproepen (op 5 miljoen lijnen), of:
gemiddeld maakt een klant iets meer dan 8 keer per jaar gebruik van
deze service.