Persberichten
Provinciaal toeristisch routenetwerk
Brugge, 7/3/2001
In 1989 ontwikkelde de WVT een plan voor de uitbouw van een
provinciaal fietsroutenet. Dit plan voorzag in lusvormige circuits -
gericht op lokaal recreatief fietsverkeer - , en doorgaande assen,
specifiek afgestemd op fietsvakanties. Volgens dit plan werden tussen
1990 en 1998 in de meest aantrekkelijke gebiedsdelen van de provincie
25 lokale en 2 doorgaande fietsroutes gerealiseerd.
Hoewel dit netwerk in grote mate voldoening schonk, bleek een
uitbreiding van de lokale routes, inzonderheid in het zuiden van de
provincie, wenselijk. Van de 25 gerealiseerde routes situeerde het
overgrote deel zich immers in de kustregio en de Westhoek. Daarom
opteerde de WVT om het lokale fietsroutenet van 25 naar 35 op te
trekken.
Vorig jaar kon reeds een eerste reeks van 5 nieuwe routes worden
gerealiseerd en dit jaar zullen opnieuw 5 routes aan het bestaande
aanbod worden toegevoegd, zodat straks het netwerk van lokale
fietsroutes als voltooid zal kunnen beschouwd worden.
Van meet af aan kende de uitbouw van fietsroutes een groot succes.
Hoewel geen precieze cijfers bekend zijn over het aantal gebruikers,
geven de verkoop van de routebrochures ons toch een indicatie nopens
de belangstelling. Zo werden tussen 1990 en heden liefst 357.995
fietsroutebrochures aan de man gebracht. Vorig jaar alleen gingen meer
dan 50.000 brochures over de toonbank. Indien de resultaten van een
Nederlands onderzoek naar het gebruik van fietsroutes in de provincie
Zeeland (waaruit bleek dat zowat de helft van de routerijders zich
geen brochure aanschaft) ook gelden in ons land, dan betekent dit dat
jaarlijks meer dan 100.000 toeristen en recreanten gebruik zouden
maken van ons fietsroutenetwerk.
Het betekent echter ook dat de bewegwijzering van de routetrajecten
zeer belangrijk is. Want indien men zich zonder kaart of brochure op
pad begeeft is het ontbreken van één enkel bordje reeds voldoende om
hopeloos verkeerd te rijden.
Maar precies op dit stuk scoren de WVT-routes zeer goed. Uit een
bevraging van ons fietspubliek in 1999 bleek een overgrote meerderheid
zeer tevreden met de uitgezette trajecten en de aanwezige
bewegwijzering. Ook uit de vele brieven en reacties die wij jaarlijks
van gebruikers van ons fietsroutenet mogen ontvangen blijkt steeds
weer de grote waardering voor de vlekkeloze staat van de
routebebording.