European Union

Trans-European transport networks / Agreement Press Release: Brussels (01-03-2001) - Press: 75 - Nr: 6679/01


Brussel,

1 maart 2001


6679/01 (Presse 75)

(OR. en)

PERSMEDEDELING

Onderwerp :

BEMIDDELINGSCOMITÉ PARLEMENT - RAAD

Overeenkomst over trans-Europese netwerken/zeehavens, binnenhavens en

intermodale terminals

Op 27 februari hebben het Europees Parlement en de Raad in het Bemiddelingscomité ( 1) overeenstemming bereikt over de beschikking tot wijziging van Beschikking nr. 1692/96/EG ten aanzien van zeehavens, binnenhavens en intermodale terminals.

Beide instellingen hebben nu zes weken de tijd om deze overeenstemming definitief goed te keuren, met absolute meerderheid van stemmen in het geval van het Europees Parlement en met gekwalificeerde meerderheid van stemmen in de Raad - waarna de beschikking is aangenomen.

Deze beschikking met betrekking tot de positie van zeehavens, binnenhavens en intermodale terminals strekt tot wijziging van Beschikking nr. 1692/96/EG betreffende communautaire richtsnoeren voor de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnet (TEN), dat een algemeen kader biedt voor de totstandkoming van een geïntegreerd multimodaal infrastructuurnetwerk. Het is de bedoeling dat de beschikking de positie van zeehavens, binnenhavens en intermodale terminals in de TEN's verduidelijkt en versterkt; deze verbindingspunten zijn onmisbaar als schakel tussen de verschillende takken van vervoer.

De ontwikkeling van deze verbindingspunten zal bijdragen tot een doeltreffender gebruik van het gehele netwerk zowel vanuit functioneel als milieuoogpunt. Bovendien wordt met de specificatie van verbindingspunten in de TEN's een betere coördinatie van de infrastructuurontwikkeling in het algemeen en van projecten van gemeenschappelijk belang in het bijzonder beoogd. Daar is een zekere mate van selectie mee gemoeid om te zorgen voor een samenhangende en gecoördineerde ontwikkeling van de TEN-netwerken. Voor de eigenlijke uitvoering van de vervoersinfrastructuurwerkzaamheden blijven de lidstaten, de lokale regionale autoriteiten en in sommige gevallen de privé-sector nog steeds verantwoordelijk. Aangezien de ontwikkeling van zeehavens, binnenhavens en intermodale terminals overwegend onder impuls van de markt geschiedt, zal de specificatie van de verbindingspunten de privé-sector en de overheid helpen bij het nemen van beslissingen over investeringen op lange termijn.

De trans-Europese netwerken bestrijken de volgende havens:


- binnenhavens die zijn uitgerust met overslagfaciliteiten voor intermodaal vervoer, of met een jaarlijks goederenverkeersvolume van ten minste 500.000 ton;

- de zeehavens van het trans-Europese netwerk vallen in één van de volgende categorieën A, B en C:


· internationale zeehavens: havens met een totaal jaarlijks verkeersvolume van 1,5 miljoen ton goederen of meer of van 200.000 passagiers of meer, die, tenzij dat onmogelijk is, zijn aangesloten op het trans-Europese vervoersnetwerk over land en die dus een belangrijke rol spelen bij het internationale zeevervoer;
· communautaire zeehavens die niet in categorie A vallen; deze havens met een totaal jaarlijks verkeersvolume van ten minste 0,5 miljoen ton goederen of van 100.000 tot 199.999 passagiers zijn aangesloten, tenzij dat onmogelijk is, op het trans-Europese vervoersnetwerk over land en zijn uitgerust met overslaginstallaties voor de korte vaart;

· regionale havens: deze havens voldoen niet aan de criteria van de categorieën A en B, maar zij liggen in eilandengebieden, perifere of ultraperifere gebieden welke zij onderling of met de centrale gebieden van de Gemeenschap over zee verbinden.

Het trans-Europees net voor gecombineerd vervoer omvat:


- spoorwegen en waterwegen, geschikt voor gecombineerd vervoer, alsmede zeeverbindingen, die, met eventuele daarop aansluitende en zo kort mogelijke begin- en/of eindtrajecten over de weg, lange-afstandsgoederenvervoer mogelijk maken,
- intermodale terminals met installaties waarmee de overslag tussen spoorwegen, waterwegen, zeeverbindingen en het wegennet wordt bewerkstelligd,

- adequaat rollend materieel, op voorlopige basis, indien de nog niet aangepaste kenmerken van de infrastructuur dat noodzakelijk maken.

Gemeenschappelijke voorwaarden voor projecten van gemeenschappelijk belang met betrekking tot zeehavens en tot verbindingen en binnenhavens zijn:


- De projecten van gemeenschappelijk belang mogen enkel betrekking hebben op infrastructuur die op een niet-discriminerende basis voor alle gebruikers toegankelijk is.

Worden van gemeenschappelijk belang geacht, de projecten die betrekking hebben op de volgende werken: de aanleg en het onderhoud van alle onderdelen van het algemene voor alle transportgebruikers toegankelijke transportsysteem binnen het havengebied en van de verbindingen met het nationale en internationale verkeersnet. Hieronder vallen met name ontsluiting en onderhoud van terreinen voor commerciële en andere havenverwante doeleinden, aanleg en onderhoud van weg- en spoorwegverbindingen, aanleg en onderhoud - inclusief uitbaggering - van toegangswaterwegen en overige wateroppervlakken, aanleg en onderhoud van navigatie-, verkeersbeheers-, communicatie- en informatiesystemen in de haven en de toegangswaterwegen.

Naast de projecten met betrekking tot de in de beschikking vermelde verbindingen en binnenhavens, wordt elk project van gemeenschappelijk belang geacht wanneer het onder een of meer van de volgende categorieën valt:


1. toegang tot de haven via de waterwegen;



2. haveninfrastructuur binnen het havengebied;


3. andere vervoersinfrastructuur binnen het havengebied;

4. andere vervoersinfrastructuur die de haven met de verschillende onderdelen van het trans-Europese vervoersnet verbindt.



Footnotes:
( 1) Het Bemiddelingscomité bestaat uit 30 leden: 15 leden van het Europees Parlement en 15 vertegenwoordigers van de Raad. De vergadering werd gezamenlijk voorgezeten door de heer Renzo IMBENI, vice-voorzitter van het Europees Parlement, en door de fungerend voorzitter van de Raad, de heer Lars ENGQVIST, minister van Volksgezondheid en Sociale Zaken van Zweden.