01 maart 2001
Filecode van Landelijk Motorplatform
Aan de vooravond van een nieuw motorseizoen heeft het Landelijk
Motorplatform de folder Samenspel in de file uitgegeven. De folder
bevat een gedragscode met spelregels, tips en adviezen voor een beter
onderling samenspel in de file tussen automobilisten en motorrijders.
Met een beter op elkaar afgestemd weggedrag kunnen gevaarlijke
verkeerssituaties worden voorkomen en kunnen irritaties en
schrikreacties achterwege blijven.
Sinds 1991 wordt het motorrijders (zonder zijspan) toegestaan tussen
de langzaam rijdende en stilstaande files door te rijden. Ze mogen
autos in de file overigens alleen met lage snelheid passeren, waarbij
oplettendheid en alertheid uiteraard niet gemist kunnen worden. Zijn
er meerdere motorrijders dan moet er met ruime onderlinge afstand
achter elkaar worden gereden. Bij het naderen van een file wordt
motorrijders aangeraden het achteropkomend verkeer eventjes met
alarmlichten of remlichten te waarschuwen. Vluchtstroken,
redresseerstroken, doelgroepstroken, verdrijvingsvlakken en
puntstukken blijven ook voor motorrijders in de file verboden gebied.
Automobilisten wordt in de filecode gevraagd meer aandacht te hebben
voor de motorrijders in het verkeer, hen waar mogelijk meer ruimte te
geven en zich veiliger ten opzichte van anderen in het verkeer te
gedragen. Dus niet opeens van rijstrook verwisselen en geen portieren
open zetten in stilstaande files. Voor motorrijders is dat extra
gevaarlijk. Automobilisten doen er verder goed aan regelmatig in de
achteruitkijkspiegels kijken, hun richtingaanwijzers te gebruiken en
zoveel mogelijk in het midden van de rijstrook te rijden om de
motorrijders een veilige doorgang te bieden. Op die manier ontstaat er
een goed samenspel tussen automobilisten en motorrijders en daarmee is
de verkeersveiligheid van iedereen gebaat.
De folder Samenspel in de file wordt door het Landelijk Motorplatform
onder automobilisten en motorrijders verspreid. Bij het Landelijk
Motorplatform zijn betrokken Arrondissementsparket Amsterdam, BOVAG
Tweewielerbranche, Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR),
Dienst Wegverkeer RDW, Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging
(KNMV), Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB, Korps Landelijke
Politiediensten (KLPD), Ministerie van Verkeer en Waterstaat,
Motorrijders Actie Groep (MAG), Politie Instituut Verkeer en Milieu
(PIVM), RAI Tweewielers, Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid
Gelderland (ROVG), Regiopolitiekorps Amsterdam-Amstelland, Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV en Verenigde
Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO.