Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie


01 maart 2001


Filecode van Landelijk Motorplatform

Aan de vooravond van een nieuw motorseizoen heeft het Landelijk Motorplatform de folder Samenspel in de file uitgegeven. De folder bevat een gedragscode met spelregels, tips en adviezen voor een beter onderling samenspel in de file tussen automobilisten en motorrijders. Met een beter op elkaar afgestemd weggedrag kunnen gevaarlijke verkeerssituaties worden voorkomen en kunnen irritaties en schrikreacties achterwege blijven.

Sinds 1991 wordt het motorrijders (zonder zijspan) toegestaan tussen de langzaam rijdende en stilstaande files door te rijden. Ze mogen autos in de file overigens alleen met lage snelheid passeren, waarbij oplettendheid en alertheid uiteraard niet gemist kunnen worden. Zijn er meerdere motorrijders dan moet er met ruime onderlinge afstand achter elkaar worden gereden. Bij het naderen van een file wordt motorrijders aangeraden het achteropkomend verkeer eventjes met alarmlichten of remlichten te waarschuwen. Vluchtstroken, redresseerstroken, doelgroepstroken, verdrijvingsvlakken en puntstukken blijven ook voor motorrijders in de file verboden gebied.

Automobilisten wordt in de filecode gevraagd meer aandacht te hebben voor de motorrijders in het verkeer, hen waar mogelijk meer ruimte te geven en zich veiliger ten opzichte van anderen in het verkeer te gedragen. Dus niet opeens van rijstrook verwisselen en geen portieren open zetten in stilstaande files. Voor motorrijders is dat extra gevaarlijk. Automobilisten doen er verder goed aan regelmatig in de achteruitkijkspiegels kijken, hun richtingaanwijzers te gebruiken en zoveel mogelijk in het midden van de rijstrook te rijden om de motorrijders een veilige doorgang te bieden. Op die manier ontstaat er een goed samenspel tussen automobilisten en motorrijders en daarmee is de verkeersveiligheid van iedereen gebaat.

De folder Samenspel in de file wordt door het Landelijk Motorplatform onder automobilisten en motorrijders verspreid. Bij het Landelijk Motorplatform zijn betrokken Arrondissementsparket Amsterdam, BOVAG Tweewielerbranche, Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), Dienst Wegverkeer RDW, Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV), Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB, Korps Landelijke Politiediensten (KLPD), Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Motorrijders Actie Groep (MAG), Politie Instituut Verkeer en Milieu (PIVM), RAI Tweewielers, Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland (ROVG), Regiopolitiekorps Amsterdam-Amstelland, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV en Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO.