IDC PRESS RELEASE
Big Bangs in consultancy industrie blijven de komende jaren uit
Brussel, 1 maart 2001 België is een laatbloeier op het gebied van ICT en business consultancy in vergelijking met andere West-Europese landen. De consultancy industrie zal pas echt aantrekken wanneer een nieuwe generatie managers met MBA achtergrond zorgt voor een frisse wind door de directiekamers van de Belgische ondernemingen. Echte "big bangs" kunnen we de komende jaren dan ook niet verwachten.
In 2000 gaven Belgische bedrijven een bedrag van grofweg 608 miljoen
Euro uit aan consultancy activiteiten waarvan zon 60% aan IT
consulting en 40% aan business consulting. Meer dan de helft van de
totale bestedingen aan consultancy in Belgie gaan door de vingers van
de Big Five management consultants. Voor de komende vijf jaar verwacht
IDC dat de Belgische consulting markt gemiddeld 14% per jaar gaat
groeien, wat beneden het gemiddelde groeiniveau in Europa ligt (zon
16%).
Volgens Natascha van den Berg, Research Analyst IDC, gaat IT
consulting verdwijnen. " De scheidslijn tussen IT en business
consulting vervaagt, IT consulting maakt steeds integraler deel uit
van business dan wel management consultancy. Wat we overhouden is dan
management consulting, wat advisering biedt op vrijwel alle
vraagstukken die het management van een onderneming bezig houdt".
Deel uitmaken van een groot netwerk staat hoog op de agenda van de
meeste IT bedrijven en adviesbureaus. Een dergelijk netwerk stelt de
participant immers in staat een volledig pakket aan diensten aan te
bieden en dat creëert nu juist de toegevoegde waarde voor zowel de
klant als de leverancier van deze diensten.
Volgens Van den Berg kan de Belgische markt omschreven worden als een
laatbloeier. "De voornaamste reden waarom de Belgische consulting
markt nog niet tot volle bloei is gekomen, is overduidelijk een
cultureel gegeven. Het conservatieve, zakelijke klimaat drukt de
bestedingen in deze markt. In vergelijking met andere landen in
West-Europa worden er in België bovendien relatief weinig grote
consultancy contracten gesloten. "Relational" of "renewal sales"
voeren de boventoon ten opzichte van de acquisitie van nieuwe klanten
en nieuwe opdrachten. Dit leidt er in de praktijk toe dat de
consultants relatief veel additionele opdrachten uitvoeren - zoals
bijvoorbeeld de implementatie van een human resources management
systeem - ten opzichte van het volledig herinrichten van een IT
omgeving. Echte big bangs in de consultancy industry mogen we de
komende jaren dan ook niet verwachten aangezien behoudendheid en
loyaliteit vooralsnog de boventoon voeren".
Algemene informatie over dit rapport
Het rapport "The Big Picture: Examining Management Consultants in
Belgium" bevat informatie over de verschillende zaken die momenteel
spelen bij de grootste management consultants in België. Het geeft een
uitvoerig overzicht van de huidige en toekomstige ontwikkelingen.
Daarnaast worden de grootste spelers op deze markt uitgebreid
geprofileerd op basis van interviews met senior executives. Het
rapport "The Big Picture: Examining Management Consultants in Belgium"
is verkrijgbaar bij IDC Benelux.
Algemene informatie over IDC
IDC Benelux is de expert bij uitstek op het gebied van onderzoek en
marketingadvies in de markt voor informatie- en communicatie
technologie (ICT). Zij levert betrouwbare, high impact informatie en
advies op het gebied van ebusiness, Internet en technologie wat
organisaties kan helpen bij het maken van verantwoorde, zakelijke
beslissingen. IDC Benelux heeft een uitgebreide ervaring op het gebied
van wereldwijde marketing en trends en analyseert business
strategieën, technologieën en leveranciers door gebruik te maken van
betrouwbare marktgegevens. IDC Benelux is als enige in staat om lokaal
onderzoek aan te bieden voor de belangrijkste nationale markten. IDC's
marktinformatie biedt eindeloze mogelijkheden. Haar klanten bestaan
uit 's werelds grootste ICT leveranciers, ICT organisaties, ebusiness
bedrijven en de financiële wereld. Meer informatie is te vinden op
http://www.idcresearch.be.
IDC is een dochteronderneming van IDG, 's werelds grootste organisatie
op gebied van ICT media en onderzoek.
All product and company names may be trademarks or registered
trademarks of their respective holders.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
IDC Benelux
Natascha van den Berg (Research Analyst IT Services)
020 - 4089538
of
Margreet ten Hoope (PR Coordinator)
020 - 4089533
© Copyright International Data Corporation, 2000. Unauthorized use is strictly forbidden.