GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 1 maart 2001 14:02
Op het goede spoor
( 1 maart 2001)
Paul Rosenmöller en Femke Halsema hebben vanmiddag het eerste exemplaar van de nota 'Op het goede spoor' aangeboden aan NS President Directeur Huisinga. In deze nota doet GroenLinks voorstellen om te komen tot een klantgericht spoorbedrijf.
Na zeven jaar Paars kampt het spoorvervoer met grote problemen. Minder rendabele diensten zijn opgeheven, vertragingen nemen weer toe en de arbeidsonrust stijgt. De NS heeft zich na de verzelfstandiging omgevormd tot een winstgericht, doch geen klantgericht bedrijf. De sturing door de overheid is veel te beperkt geworden.
Om van de NS weer een klantgericht bedrijf te maken, wil GroenLinks de subsidies die nu vrijwel geheel rechtstreeks naar de spoorinfrastructuur gaan, veel effectiever inzetten. De vervoerder gaat een heffing betalen voor het gebruik van de infrastructuur, in ruil hiervoor krijgt hij recht op een financiële beloning waarvan de hoogte afhankelijk is van de geleverde prestaties. Deze prestatiebeloning is afhankelijk van reizigersaantallen, vervoer op onrendabele lijnen, beschikbaarheid van voldoende zitplaatsen en punctualiteit.
Deze maatregelen hoeven dus niet tot minder overheidsbijdragen voor het spoorvervoer te leiden. Integendeel, deze kunnen zelfs toenemen als de kwaliteit van het vervoer sterk verbetert.
De belangrijkste punten uit 'Op het goede spoor':
De spoorvervoerder wordt wettelijk gebonden aan een aantal minimum kwaliteitseisen.
Vervoerders krijgen recht op een prestatiebeloning, op basis van de geleverde kwaliteit.
Spoorvervoerders gaan betalen voor het gebruik van de infrastructuur.
Reizigersorganisaties krijgen een sterkere positie bij besluiten over het spoorvervoer.
De overheid is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het net, de capaciteitsverdeling en de verkeersleiding.
Geen concurrentie op het spoor voor het personenvervoer.
De aanbestedingsplicht, zoals wordt voorgesteld in de concessiewet, moet worden omgezet in een aanbestedingsrecht.
De aandelen NS blijven in handen van de staat.
Er komt een onafhankelijke toezichthouder voor geschillen tussen overheden, vervoerders en reizigers.
De volledige tekst van de nota 'Op het goede spoor' is beschikbaar op deze website onder Tweede Kamer - 'publicaties'.