Persbericht


1 maart 2001


NEDERLANDER TYPEERT ZICHZELF ALS 'OPTIMISTISCH, LOYAAL EN TEVREDEN' EN HEEFT

VERTROUWEN IN LOKALE MERKEN
Europees onderzoek Reader's Digest onthult meest betrouwbare merken en instellingen

In het kader van het Europese onderzoek 'European Trusted Brands 2001', ondervroeg Reader's Digest haar lezers in 18 Europese landen naar hun vertrouwen en houding ten aanzien van merken en instellingen. Ruim 17.000 respondenten werd gevraagd naar de merken die voor hen het meest betrouwbaar zijn in 18 productcategorieën. Het onderzoek geeft ook een beeld van hun vertrouwen in diverse instellingen en instituten. De respondenten typeerden daarnaast hun eigen persoonlijkheid. Hoewel Nederlanders veel gemeen hebben met andere Europeanen blijken er ook grote verschillen te bestaan tussen de landen onderling. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders zichzelf typeren als optimistisch, loyaal en tevreden. Bovendien heeft Nederland in vergelijking met andere Europese landen het hoogste percentage mensen dat zichzelf ontspannen vindt. Het Nederlands gemiddelde steekt met 27% ver uit boven het Europees gemiddelde van 16%.

Betrouwbare merken
De merken die in Nederland tot meest betrouwbaar zijn verkozen, zijn per productcategorie onder meer: Opel (auto), Nokia (mobiele telefoon), KLM (luchtvaartmaatschappij), Holland International
(Reisorganisatie/touroperator), Compaq (pc), Nivea (huidverzorging), Rabobank (bank / hypotheekkantoor), Davitamon (vitamines), Sony (hi-fi/ audio apparatuur), Philips (huishoudelijke apparatuur), Prodent (tandpasta) en Ariel (wasmiddel). De onderzoeksresultaten laten zien dat Nederlanders in veel categorieën het meeste vertrouwen hebben in lokale merken.

Vertrouwen in het huwelijk
Voor de meerderheid van de Nederlanders blijft het huwelijk het meest vertrouwde instituut. Driekwart zegt 'redelijk veel/ erg veel vertrouwen' in het huwelijk te hebben. Dit in tegenstelling tot de kerk waarin 59% van de Nederlanders 'niet erg veel/ helemaal geen vertrouwen' heeft. De politie oogst meer vertrouwen. 66% heeft 'redelijk veel/ erg veel vertrouwen' in de politie. Dit percentage ligt ruim boven het Europees gemiddelde van 56%. Ook wat betreft het vertrouwen in de Europese Unie scoort Nederland bovengemiddeld. Bijna de helft van de Nederlanders (45%) heeft 'redelijk veel/ erg veel vertrouwen' in de Europese Unie. Het Europees gemiddelde bedraagt hier 40%.

De 18 landen waar het European Trusted Brands 2001 onderzoek is uitgevoerd zijn: België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Rusland, Spanje, Slowakije, Tsjechië, Zweden en Zwitserland.

Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift. In Nederland is het tijdschrift bekend als Het Beste. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48 edities en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties, videoproducten, audioboeken, special interest bladen en multimedia producten.

###