1 maart 2001
NEDERLANDER TYPEERT ZICHZELF ALS 'OPTIMISTISCH, LOYAAL EN TEVREDEN' EN HEEFT
VERTROUWEN IN LOKALE MERKEN
Europees onderzoek Reader's Digest onthult meest betrouwbare merken en
instellingen
In het kader van het Europese onderzoek 'European Trusted Brands 2001',
ondervroeg Reader's Digest haar lezers in 18 Europese landen naar hun
vertrouwen en houding ten aanzien van merken en instellingen. Ruim 17.000
respondenten werd gevraagd naar de merken die voor hen het meest betrouwbaar
zijn in 18 productcategorieën. Het onderzoek geeft ook een beeld van hun
vertrouwen in diverse instellingen en instituten. De respondenten typeerden
daarnaast hun eigen persoonlijkheid. Hoewel Nederlanders veel gemeen hebben
met andere Europeanen blijken er ook grote verschillen te bestaan tussen de
landen onderling. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders zichzelf typeren
als optimistisch, loyaal en tevreden. Bovendien heeft Nederland in
vergelijking met andere Europese landen het hoogste percentage mensen dat
zichzelf ontspannen vindt. Het Nederlands gemiddelde steekt met 27% ver uit
boven het Europees gemiddelde van 16%.
Betrouwbare merken
De merken die in Nederland tot meest betrouwbaar zijn verkozen, zijn per
productcategorie onder meer: Opel (auto), Nokia (mobiele telefoon), KLM
(luchtvaartmaatschappij), Holland International
(Reisorganisatie/touroperator), Compaq (pc), Nivea (huidverzorging),
Rabobank (bank / hypotheekkantoor), Davitamon (vitamines), Sony (hi-fi/
audio apparatuur), Philips (huishoudelijke apparatuur), Prodent (tandpasta)
en Ariel (wasmiddel). De onderzoeksresultaten laten zien dat Nederlanders in
veel categorieën het meeste vertrouwen hebben in lokale merken.
Vertrouwen in het huwelijk
Voor de meerderheid van de Nederlanders blijft het huwelijk het meest
vertrouwde instituut. Driekwart zegt 'redelijk veel/ erg veel vertrouwen' in
het huwelijk te hebben. Dit in tegenstelling tot de kerk waarin 59% van de
Nederlanders 'niet erg veel/ helemaal geen vertrouwen' heeft. De politie
oogst meer vertrouwen. 66% heeft 'redelijk veel/ erg veel vertrouwen' in de
politie. Dit percentage ligt ruim boven het Europees gemiddelde van 56%. Ook
wat betreft het vertrouwen in de Europese Unie scoort Nederland
bovengemiddeld. Bijna de helft van de Nederlanders (45%) heeft 'redelijk
veel/ erg veel vertrouwen' in de Europese Unie. Het Europees gemiddelde
bedraagt hier 40%.
De 18 landen waar het European Trusted Brands 2001 onderzoek is uitgevoerd
zijn: België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk,
Hongarije, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Rusland, Spanje,
Slowakije, Tsjechië, Zweden en Zwitserland.
Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht
in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift.
In Nederland is het tijdschrift bekend als Het Beste. Dit tijdschrift is
uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48 edities en 100 miljoen lezers
wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest Association Inc. een
vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment aan onderhoudende en
informatieve producten als boeken, muziekcollecties, videoproducten,
audioboeken, special interest bladen en multimedia producten.
###