Nettowinst Heineken stijgt met 20% tot 621 miljoen euro
Heineken N.V. vergrootte haar nettowinst over 2000 tot EUR621 miljoen, een stijging van 20% ten opzichte van 1999. De nettowinst per aandeel steeg van EUR1,65 tot EUR1,98. Het bedrijfsresultaat steeg met 15,3% tot EUR921 miljoen. De netto-omzet vertoonde een stijging van ruim 13%. Heineken verwacht ook voor het jaar 2001 een verdere toename van de nettowinst. Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 26 april 2001 wordt een onveranderd dividend in contanten van EUR0,40 per aandeel voorgesteld. Tevens wordt een aandelensplitsing voorgesteld, waarbij vier bestaande aandelen van nominaal NLG5,00 per aandeel, recht geven op vijf nieuwe aandelen van nominaal EUR2,00 per aandeel.
De toename van de netto-omzet tot ruim EUR8.107 miljoen werd gerealiseerd door nieuwe consolidaties (+7%), een betere verkoopmix en hogere verkoopprijzen (+3%), hogere autonome bierverkopen (+2%), terwijl de resterende toename van de omzet te danken was aan de hogere wisselkoers van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro. De stijging van het bedrijfsresultaat met 15,3% tot EUR921 miljoen werd bereikt door de nieuwe acquisities die in consolidatie werden genomen, de volumestijging, de verbetering van de samenstelling van de afzet en de hogere verkoopprijzen. Als percentage van de netto-omzet bedroeg het bedrijfsresultaat 11,4% tegen 11,2% in 1999.
In Europa nam de bierconsumptie met 2,5% toe. De werkmaatschappijen in Frankrijk en Nederland wisten hun marktaandeel te verhogen. In Italië boekte Heineken een hoger resultaat door een verschuiving van het verkoopvolume van lager geprijsde bieren naar de merken Heineken en Moretti. In Polen verlopen de herstructureringsactiviteiten en integratie van de vier brouwerijgroepen volgens plan. Ondertussen nam de concurrentie echter toe en stonden de afzet en het resultaat nog onder druk. In de Verenigde Staten steeg de afzet van Heineken bier met 15% en die van Amstel met 13%. Het resultaat in Azië nam verder toe terwijl de afzet in Afrika een geringe groei liet zien en het resultaat daar stabiel bleef.
Het totale biervolume van de Groep, inclusief de twee minderheidsdeelnemingen in Latijns Amerika, steeg tot 97,9 miljoen hectoliter. Het volume van de geconsolideerde werkmaatschappijen en de door derden in licentie gebrouwen merken van de Heineken Groep (het Groepsvolume) nam met 7 miljoen hectoliter toe tot 74,8 miljoen hectoliter (+10,5%). De verkopen van het Heineken merk in de wereld groeiden met 5,9% tot een volume van 21,6 miljoen hectoliter.
Heineken verwacht voor het jaar 2001 opnieuw een toename van de nettowinst. Ook over de winstontwikkeling op de langere termijn blijft Heineken positief.
De Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld de heren C. Boonstra en J.M. Hessels te benoemen tot lid van de Raad van Commissarissen van Heineken N.V.
Amsterdam, 1 maart 2001
Netto-omzet en afzet
De netto-omzet is in 2000 met ruim 13% gestegen tot EUR8.107 miljoen. Van deze stijging is 7% het gevolg van nieuw geconsolideerde ondernemingen, waaronder Cruzcampo in Spanje per 1 februari 2000, Gemer en Martiner in Slowakije en Affligem in België per 1 januari 2000 alsmede een aantal drankenhandels. Hogere verkoopprijzen en een verbetering van de verkoopmix zorgden voor een stijging van 3%. De hogere autonome afzet leidde tot een toename van ruim 2%, terwijl de resterende toename van de omzet te danken was aan de hogere wisselkoers van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro.
De wereldbiermarkt groeide in 2000 met ruim 2,5% tot ca. 1.360 miljoen hectoliter. De biermarkten in Azië groeiden met 5%. De bierconsumptie in Europa nam toe met 2,5%, met name in Midden- en Oost-Europa. De Amerikaanse biermarkt, de belangrijkste op het Westelijk Halfrond, groeide licht, terwijl de Afrikaanse markt stabiel bleef.
Het Groepsvolume van de Heineken Groep nam met 7 miljoen hectoliter (10,5%) toe tot 74,8 miljoen hectoliter. Het Groepsvolume bestaat uit de verkochte hectoliters bier van de geconsolideerde ondernemingen en de bieren van Heineken die door derden in licentie worden gebrouwen en verkocht. Het totale biervolume van de Groep, dat is het Groepsvolume inclusief het volume van de gelieerde ondernemingen Kaiser en Quilmes, steeg van 90,9 miljoen hectoliter tot 97,9 miljoen hectoliter.
In 2000 groeide de afzet van Heineken merk met 5,9% tot 21,6 miljoen hectoliter. De grootste stijgingen werden gerealiseerd in de Verenigde Staten, Spanje, Italië en Thailand alsmede bij de export naar China (incl. Hongkong), Puerto Rico en Australië. De verkopen van Amstel bier stegen met 2,9% naar 10,8 miljoen hectoliter. Deze groei vond met name plaats in Spanje en in de Verenigde Staten.
De werkmaatschappijen in Europa lieten een verschillend beeld zien. In Nederland daalde de markt licht, maar het marktaandeel van onze werkmaatschappij liet een geringe stijging zien, terwijl het resultaat nagenoeg stabiel bleef. In Frankrijk steeg het marktaandeel en nam het resultaat toe als gevolg van een verbeterde verkoopmix. In Italië steeg het verkoopvolume van de merken Heineken en Moretti en daalde het volume van de lager geprijsde bieren. Hierdoor verbeterde de verkoopmix en steeg het resultaat. In Spanje ontwikkelden marktaandeel en resultaat zich zeer positief, mede dankzij een stijging van de afzet van Heineken met 28%. De integratie van de twee brouwerijgroepen El Aguila en Cruzcampo binnen Heineken España verloopt zeer voorspoedig. De afzet in Griekenland nam toe. In Polen verlopen de herstructureringsactiviteiten volgens plan. De Poolse omstandigheden zijn echter moeilijker dan die in Spanje omdat er in Polen vier brouwerijgroepen in elkaar worden geschoven. Tegelijkertijd verslechterden de marktomstandigheden en nam de concurrentie in hevigheid toe. Afzet en resultaat van de Zywiec groep stonden daardoor onder druk. In de Verenigde Staten steeg de afzet van geïmporteerd Heineken bier met 15%, terwijl de verkopen van Amstel Light met 13% toenamen. In de regio Azië Pacific nam het resultaat verder toe. De afzet in Indonesië herstelde zich tot het niveau van voor de crisis. In Afrika liet de afzet een geringe groei zien en bleef het resultaat stabiel.
Bedrijfsresultaat en nettowinst
Het bedrijfsresultaat steeg in 2000 met 15,3% tot EUR921 miljoen. Een aanzienlijk deel hiervan vond zijn oorzaak in de nieuwe acquisities die in consolidatie werden genomen. Daarnaast droeg het hogere volume, de verbetering van de samenstelling van de afzet en de hogere verkoopprijzen sterk bij aan de stijging. De invloed van de hogere koers van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro, was eveneens positief.
Het bedrijfsresultaat als percentage van de netto-omzet bedroeg 11,4% tegen 11,2% in het vorige verslagjaar.
Opnieuw werd gebouwd aan versterking van onze merken en marktposities door toename van de marketinginspanningen. Hierdoor namen de marketing- en verkoopkosten toe tot EUR1.107 miljoen. De marketing- en verkoopkosten als percentage van de netto-omzet, stegen van 13,5% naar 13,7%.
De inkoopprijzen van grondstoffen bleven stabiel. De kosten van verpakkingsmaterialen stegen licht. De kosten van energie namen fors toe ten gevolge van de hogere olieprijzen. De personeelskosten stegen met name door nieuwe consolidaties. In de personeels- en overige kosten zijn de uitgaven voor een aantal grote ICT-projecten opgenomen. Het doel van deze projecten is het implementeren van een aantal gemeenschappelijke systemen in de gehele Heineken Groep. De kosten van deze projecten lagen in 2000 aanmerkelijk boven het niveau dat in andere jaren als gebruikelijk kan worden beschouwd.
Het resultaat van niet-geconsolideerde deelnemingen steeg voornamelijk dankzij de goede resultaten van Nigerian Breweries.
De rentelasten namen per saldo toe met EUR25 miljoen. De betaalde rente steeg met EUR29 miljoen als gevolg van de financiering van de acquisitie van Cruzcampo en door de hogere financieringslasten in Polen. De ontvangen rente nam toe met EUR4 miljoen.
De belastingdruk daalde met 2,5% naar 32,4%. Deze daling is in belangrijke mate het gevolg van het gebruik van fiscaal compensabele verliezen in Spanje, gedeeltelijk tenietgedaan door niet binnen het boekjaar te verrekenen fiscaal compensabele verliezen in Polen. Daarnaast waren er incidentele belastingbaten in enkele landen. De Groep beschikt in totaal over EUR203 miljoen fiscaal compensabele verliezen.
Het aandeel van derden in het resultaat daalde voornamelijk door de lagere resultaten van Zywiec in Polen.
Besloten is om met ingang van boekjaar 2000 gesegmenteerde informatie over de activiteiten van de Groep in de jaarrekening te verschaffen. Deze informatie per regio wordt in beknopte vorm in de bijlage weergegeven.
Winst per aandeel, dividendvoorstel, kapitaalherstructurering en aandelensplitsing
De nettowinst steeg met 20% tot EUR621 miljoen. De nettowinst per aandeel nam toe van EUR1,65 tot EUR1,98.
Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 26 april 2001 zal worden voorgesteld een onveranderd dividend in contanten van EUR0,40 per aandeel van NLG5,00 (EUR2,27) nominaal uit te keren. Op 26 september 2000 is reeds een interimdividend van EUR0,16 uitgekeerd zodat een slotdividend van EUR0,24 per aandeel resteert. Indien de vergadering het dividendvoorstel goedkeurt, dan noteert het aandeel Heineken ex-dividend op 1 mei 2001. Het slotdividend zal betaalbaar worden gesteld op 10 mei 2001. Tevens zal worden voorgesteld om elk geplaatst aandeel met een nominale waarde van NLG5,00 om te zetten in een aandeel met een nominale waarde van EUR2,50. De met deze redenominatie van de aandelen verbandhoudende verhoging van het geplaatste kapitaal, wordt ten laste gebracht van de algemene reserve. Voorts wordt voorgesteld een aandelensplitsing door te voeren zodanig dat vier bestaande aandelen van nominaal EUR2,50 recht geven op vijf nieuwe aandelen van EUR2,00 nominaal. De nieuwe aandelen zullen ten volle in de winst over 2001 delen.
Balans en kasstroom
Het eigen vermogen per 31 december 2000 bedroeg EUR2.396 miljoen tegen EUR2.618 miljoen in 1999. Tegenover de toevoeging van de nettowinst van EUR621 miljoen en een herwaardering van EUR60 miljoen stonden goodwillafboekingen van EUR778 miljoen en een voorgestelde dividenduitkering van EUR125 miljoen.
De operationele kasstroom steeg met EUR188 miljoen naar EUR1.393 miljoen. Dit was voornamelijk het gevolg van het hogere bedrijfsresultaat en de hogere afschrijvingen. De netto-investeringen in deelnemingen bedroegen EUR1.046 miljoen en in materiële vaste activa EUR418 miljoen. Verwacht wordt dat in 2001 de investeringen in materiële activa ongeveer EUR600 miljoen zullen bedragen.
Vooruitzichten
Van jaar tot jaar wordt de hoogte van ons resultaat beïnvloed door onvoorspelbare factoren, zoals wisselkoersen, overheidsmaatregelen, de economische ontwikkeling en de weersgesteldheid. Ondanks deze onzekerheden verwachten wij voor het jaar 2001 opnieuw een verdere toename van de nettowinst.
Ook over de winstontwikkeling op langere termijn blijven wij positief gezien het succes van onze ondernemingsstrategie, de kracht van het Heineken en Amstel merk en onze lokale merken, onze internationale spreiding, de aanwezige financiële middelen en onze ruime internationale ervaring.
Het jaarverslag is vanaf 29 maart 2001 beschikbaar.