Statutory seat Amsterdam
Trade register 33.173.427 Amsterdam-Haarlem
Getronics NV
Donauweg 10
P.O. Box 652
1000 AR Amsterdam
The Netherlands
Tel : +31-20-586 1581
Fax: +31-20-586 1516
www.getronics.com
Amsterdam
1 maart 2001
BEDRIJFSRESULTATEN GETRONICS CONFORM
AANKONDIGING VAN NOVEMBER 2000
OVERZICHT VAN DE RESULTATEN OVER 2000
° Groei netto omzet met 13% tot ° 4,1 miljard Euro (1999: °3,7 miljard);
° Omzetgroei in Services op vergelijkbare basis bedroeg 7,7%;
° Services omzet kwam uit op 65% van de totale netto omzet (1999: 57%);
° Top 50 opdrachtgevers goed voor 42% van de netto omzet. Netto omzet bij de top
50 opdrachtgevers groeide met 12%;
° Winst voor rente, belastingen en amortisatie (EBITA) bedroeg ° 248 miljoen
(1999:° 259 miljoen); operationele marge kwam uit op 6,0% (1999: 7,1%);
° Operationele marge, in vergelijking met pro forma cijfer over 1999 steeg van
5,2% in 1999 tot 6,0% in 2000;
° Netto winst voor amortisatie van goodwill bedroeg ° 158 miljoen (1999: °177
miljoen);
° Netto winst voor amortisatie van goodwill kwam uit op ° 0,42 (1999: ° 0,56);
het gewogen gemiddeld aantal aandelen bedroeg 343 miljoen;
° De baten in verband met de desinvestering van activiteiten ten bedrage van
° 39 miljoen, werden gecompenseerd door een voorziening voor
afwaardering van het belang in Merkantildata, alsmede door negatieve
resultaten samenhangende met gediscontinueerde activiteiten;
° Het dividend per aandeel ° 0,04 (1999: ° 0,08), in contanten of in aandelen.
VOORUITZICHT 2001 EN VERDER
° Getronics verwacht in 2001, op grond van verschillen in ontwikkeling van de
diverse verticale markten en landen, slechts een bescheiden groei van de ICT
markt;
° Op basis hiervan verwacht Getronics dat de netto omzet van het eerste en
tweede halfjaar van 2001 in lijn zal zijn met respectievelijk het eerste en
tweede halfjaar van 2000. Hierbij wordt een verdere groei van de Services
omzet verwacht;
° Nieuwe focus op activiteiten in ICT Infrastructure Solutions en E-Business
Solutions geïnitieerd, met oplossingen voor Customer Interaction;
° Verdere focus op top 20 ICT-markten;
° Uitgaven voor de verdere ontwikkeling van Getronics als wereldwijde
leverancier van ICT-services zullen in 2001 ° 35 miljoen bedragen;
Page 2 of 18
Amsterdam
° Rekening houdend met genoemde uitgaven voor ontwikkeling, zal,
onvoorziene omstandigheden daargelaten, de operationele marge voor 2001,
zoals eerder gemeld uitkomen, tussen 5,2 en 5,7%;
° De effectieve belastingdruk, uitgedrukt als percentage van de winst voor
belastingen en amortisatie van goodwill, zal naar verwachting stijgen tot het
niveau van 26 tot 28%.;
° Uitgaande van de huidige omzetmix en op basis van uitsluitend interne groei,
kan de operationele marge toenemen tot 7 tot 8%.
RESULTaten IN 2000
Getronics heeft haar netto omzet in 2000 zien groeien, waarbij een EBITA (winst
voor rente, belastingen en amortisatie van goodwill) marge van 6,0% werd
gerealiseerd, overeenkomstig de mededeling van Getronics in november 2000.
De
netto omzet over het boekjaar 2000 nam toe met 13% tot ° 4,1 miljard (1999:
° 3,7 miljard in 1999).
De netto omzet werd beïnvloed door de consolidatie van Wang Global voor het
volledige boekjaar in 2000 en de desinvestering van zo'n ° 1 miljard aan netto
omzet die reeds per 1 januari 2000 gedeconsolideerd was.
De netto omzet is hieronder weergegeven:
(in miljoenen euro's) 2000 1999
Netto omzet 4.127 3.667
Netto omzet Wang Global van
1 januari tot 1 juni 1999 + 1.233
Pro-forma 1999 netto omzet gerelateerd
aan desinvesteringsprogramma - 970
Vergelijkbare netto omzet 4.127 3.930
Op vergelijkbare basis laat de omzet uit diensten een groei zien van 7,7%, terwijl
de omzet uit producten met 0,3% toenam.
De brutomarge voor het volledige jaar 2000, gedefinieerd als netto omzet minus
de kostprijs van de netto omzet, nam af als percentage van de totale netto omzet
van 21,3% in 1999 tot 20,5% in 2000. Deze afname is het gevolg van het effect
van zeven maanden consolidatie van Wang Global in 1999 en twaalf maanden
consolidatie in 2000.
Zoals eerder gemeld, nam het bedrijfsresultaat (EBITA) voor het volledige
boekjaar 2000 af met 4% tot ° 248 miljoen, (1999: ° 259 miljoen). Zoals eveneens
aangekondigd nam de EBITA-marge af van 7,1% in 1999 tot 6% in 2000.
Page 3 of 18
Amsterdam
De EBITA marge op basis van de pro-forma consolidatie van de activiteiten van
Wang Global's in 1999 kwam uit op 5,2%. De toename van de EBITA-marge tot
6% in 2000 is voornamelijk het gevolg van het desinvesteren van activiteiten met
lage marges.
Het desinvesteringsprogramma resulteerde in een winst na belastingen van ° 39
miljoen. Tegenover dit resultaat stond, zoals eerder aangekondigd, een
voorziening van ° 31 miljoen voor de 12% deelneming in het Noord-Europese
ICT-bedrijf Merkantildata, alsmede de negatieve resultaten van de
gediscontinueerde activiteiten en minderheidsbelangen. Gezien de huidige
waardering door de markt kan de voorziening voor de deelname in Merkantildata
als behoudend worden gezien. De netto-investering in Merkantildata per 31
december 2000 bedroeg ° 104 miljoen.
Als gevolg van de twaalf maanden consolidatie van Wang Global in 2000, nam de
amortisatie van goodwill toe tot ° 98 miljoen (1999: ° 59 miljoen).
De onderliggende kasstroom - gedefinieerd als winst voor rente, belastingen en
afschrijvingen en amortisatie van goodwill (EBITDA) - nam in 2000 toe met 2%
tot ° 317 miljoen.
Aan het einde van het boekjaar bedroegen de herstructureringsvoorzieningen
° 114 miljoen. Het totale herstructureringsprogramma is, zoals eerder gemeld,
voltooid, maar doorlopende verplichtingen voor verdere herstructureringen zullen
naar verwachting resulteren in een besteding van ° 90 miljoen in 2001 en de
resterende ° 24 miljoen van de voorziening in 2002.
Het gemiddelde aantal uitstaande gewone aandelen steeg met 12% tot 343
miljoen, voornamelijk ten gevolge van de aandelenemissie in juli 1999 in verband
met de financiering van de Wang Global-acquisitie. De winst per aandeel voor
amortisatie van goodwill bedroeg ° 0,42 (1999: ° 0,56).
2000: EEN MOEILIJK JAAR
2000 was een moeilijk jaar, niet alleen voor Getronics, maar voor de gehele
bedrijfssector. In de eerste drie maanden van 2000 trad er een vertraging op in de
vraag naar ICT-diensten als gevolg van de doorwerking van het
millenniumprobleem. Zoals reeds door Getronics in november 2000 werd
aangekondigd, wist de vraag zich in de daarop volgende maanden niet te
herstellen tot het niveau waar Getronics en de markt op rekenden.
In regio's waar Getronics over onvoldoende kritische massa in haar activiteiten
beschikte nam de druk op de winstmarges toe. Tot deze regio's behoorden
Page 4 of 18
Amsterdam
Duitsland, Frankrijk, en Latijns Amerika. In deze landen zijn de activiteiten
verlieslatend. Getronics onderzoekt de mogelijkheden om de activiteiten in
Frankrijk en Duitsland uit te breiden.
ACTIVITEITEN IN 2000
Opdrachtgevers en markten
De netto omzet van Getronics' top 50-opdrachtgevers was goed voor 42% van de
totale netto omzet. De netto omzet bij de top-50 opdrachtgevers nam toe met 12%.
Deze bovengemiddelde groei onderstreept het succes van Getronics' strategie om
zich op haar grote opdrachtgevers te richten door een gericht en compleet scala
van diensten aan te bieden, gekoppeld aan een wereldwijd servicebereik. In 2000
verloor het Getronics geen enkele opdrachtgever uit deze groep en traden er vier
nieuwe opdrachtgevers toe tot de top 50.
Tot Getronics' top-opdrachtgevers behoren zowel grote lokale organisaties (vaak
non-profit) als internationale ondernemingen. Van de 50 grootste opdrachtgevers
zijn er 29 internationaal actief. Met 23 van deze bedrijven heeft Getronics
overeenkomsten lopen voor dienstverlening in meer dan één land. Het grote
belang en potentieel van deze groep opdrachtgevers ligt ten grondslag aan
Getronics' strategie om te investeren in de ontwikkeling van mondiale
programma's en hulpmiddelen om deze opdrachtgevers wereldwijd op een
gestandaardiseerde en efficiënte wijze te bedienen, met een consistent hoog
niveau van dienstverlening.
Diensten/producten
Diensten maakten 65% uit van de totale netto omzet (1999: 57%). Deze stijging is
in lijn met de strategie van Getronics om het aandeel van producten in de totale
netto omzet terug te brengen.
Het is verder het bewijsvan de succesvolle uitvoering van de strategie om
productactiviteiten gericht op het dealer & distributie-kanaal en de OEM's, af te
stoten.
Diensten Producten Totaal
Omzet, in miljoenen euro's 2.693 1.434 4.127
Als onderdeel van de totale
omzet
65% 35% 100%
Brutomarge, als onderdeel van
de totale omzet
23,8% 14,3% 20,5%
Amsterdam
COMMENTAAR VAN DE PRESIDENT-DIRECTEUR
Cees van Luijk, Voorzitter en President-directeur van Getronics: "We zijn 2001
gestart vanuit een sterkere concurrentiepositie. Getronics is nu één bedrijf, met
een duidelijke koers en één naam. Temidden van alle veranderingen hebben we
ons steeds geconcentreerd op het belang van onze opdrachtgevers, zowel
internationaal als lokaal. We zijn geen enkele opdrachtgever uit de Top 100
kwijtgeraakt. In 2000 is goede vooruitgang geboekt in de dienstverlening ten
behoeve van onze wereldwijd opererende opdrachtgevers. Als gevolg hiervan
konden we een aanmerkelijk aantal nieuwe opdrachten verwelkomen van onder
andere ABN AMRO, ANZ Bank, ING, Home Depot en, kort geleden, Shell.
Ons bedrijf opereert steeds vaker op een wereldwijde schaal, tegelijkertijd erkennen we voortdurend het belang van werken op lokaal niveau. Daar wordt immers de kennis opgebouwd die we gebruiken voor de uitvoering van onze internationale opdrachten. Op lokaal niveau wordt bovendien invulling gegeven aan onze wereldwijde dienstverlening en onze cultuur van ondernemerschap.
In
2000 hebben we belangrijke stappen gezet in het belang van de toekomst van onze
opdrachtgevers en de toekomstige groei van Getronics.
Onze strategische doelstellingen zijn: een interne groei ter grootte van tenminste
de marktgroei, het tenminste handhaven van het aandeel van de repeterende omzet
van 65% van de omzet in diensten en een verdere groei van onze omzet in
diensten tot 75% van de totale netto omzet. Met de huidige samenstelling van ons
dienstenaanbod - waarbij 84% van onze netto omzet wordt gegenereerd door
Infrastructure Solutions en 16% door Business Solutions - kan, op basis van
interne groei, de EBITA-marge van Getronics groeien naar tussen de 7 en 8%."
DE TWEEDE FASE VAN DE STRATEGIE
In 1999 nam Getronics Wang Global over als eerste stap in haar strategie om
zichzelf te transformeren tot een krachtige, gefocuste, wereldwijde ICT-partner.
De eerste fase van dit proces - het realiseren van een wereldwijd bereik - is
voltooid. Deze fase betrof de integratie van het geëxpandeerde bedrijf, het maken
van een begin - door het afstoten van niet strategische activiteiten en activiteiten
die niet tot de core business behoren ter waarde van ° 970 miljoen - met de
verandering van de business portfolio en de implementatie van de processen en
mechanismen om als wereldwijde onderneming te kunnen opereren.
Fase Twee - het focussen van de inspanningen van Getronics - is ingegaan.
In
2000 heeft Getronics:
Amsterdam
- de organisatie gestroomlijnd door de Nederlandse organisatie te integreren
in de EMEA-structuur en het voormalige regionale EMEA-kantoor te
integreren in het hoofdkantoor in Amsterdam;
- de drie Nederlandse infrastructuuractiviteiten samengevoegd in een
Infrastructure Solutions-onderneming met een duidelijk marktleiderschap;
- een wereldwijd business development-team opgebouwd om leidende
posities te realiseren voor de business lines, marketingprogramma's,
allianties met leveranciers en het accountmanagement; en
- aanzienlijke investeringen gedaan in het verbeteren, lanceren en uitrollen
van mondiale programma's als NetWorkPlace, Globalfs en G2E.
Focus op Business Lines
De omzet in diensten is nu onderverdeeld in drie Business Lines: Business
Solutions; Infrastructure Integration; en Managed Services. De productomzet zal
afzonderlijk worden weergegeven.
* Business Solutions omvat Getronics' mogelijkheden op het gebied van
consulting, design, ontwikkeling, integratie, implementatie en beheer van
Business Solutions zoals banking, E-CRM en HR Solutions.
* Infrastructure Integration omvat Getronics' mogelijkheden op het gebied
van consulting, design, integratie en implementatie van Local Area
Networks (LANs) en Wide Area Networks (WANs), met specifieke
expertise in Internet Protocol (IP) netwerken evenals, consulting, design,
integratie en implementatie van, direct leverbare, aan het netwerk
gerelateerde technologie.
* Managed Services omvat Remote Services, zoals Netwerk- en Systeem
Management en Desktop- en Network Outsourcing die gebruik maken
van remote centres van Getronics, evenals on-site services door
medewerkers van Getronics die in de locatie van opdrachtgevers actief
zijn.
In de loop van 2001 zal Getronics de netto omzet en de ontwikkeling van
brutowinst- en brutomargecijfers per business line en bijbehorende
personeelssterkte rapporteren. Voor 2000 zijn deze cijfers in onderstaande tabel
opgenomen.
Amsterdam
Diensten
Business Lines E-Business
Solutions
ICT Infrastructure
Solutions
Business
Solutions
Infrastructure
Integration
Managed
Services
Totaal
Omzet, in miljoenen
euro's
663 361 1.669 2.693
Als onderdeel van de
totale omzet
16% 9% 40% 65%
Brutomarge, als
onderdeel van de totale
services omzet per
Business Line
27,8% 23,3% 22,3% 23,8%
Personeelsomvang, als
percentage van de totale
personeelsomvang 1 )
28% 13% 59% 100%
1) Aan de productomzet is geen omzet toegerekend.
Focus op sleutelregio's
Getronics heeft op dit moment eigen activiteiten in 36 landen. Daarbij
concentreert het bedrijf zich op de Top 20 ICT markten. Alle landenvestigingen
zijn in staat om Getronics' mondiale programma's voor Infrastructure Integration
en Managed Services uit te voeren. Getronics' Business Solutions-activiteiten zijn
gevestigd in Nederland, België, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de
Verenigde Staten, maar Getronics is in staat deze oplossingen waar nodig
wereldwijd uit te rollen.
Wereldwijde uitgaven aan ontwikkeling
Zoals eerder aangekondigd heeft Getronics voor 2001 de uitgaven voor
ontwikkeling ter grootte van zo'n ° 35 miljoen gepland, waarvan de overgrote
meerderheid van de uitgaven in het eerste halfjaar zal worden gedaan.
Ongeveer ° 20 miljoen van dat bedrag zal worden aangewend voor de verdere
ontwikkeling van het wereldwijde aanbod van oplossingen. Deze voorgenomen
uitgaven omvatten:
Amsterdam
* Wereldwijde roll-out van het pakket netwerkbeheeroplossingen,
NetWorkPlace;
* Globalisatie van oplossingen voor de financiële dienstverleningssector;
* Verdere ontwikkeling van het aanbod aan oplossingen voor
telecomaanbieders; application service providers en internet service providers;
* Voortgaande ontwikkeling en roll-out van E-business-initiatieven;
* Training van medewerkers om deze nieuwe oplossingen te kunnen leveren en
ondersteunen; en
* Marketing en promotie van het nieuwe aanbod.
De resterende ° 15 miljoen aan uitgaven voor ontwikkelingen zal worden gebruikt
om de operationele functies in het gehele bedrijf te stroomlijnen teneinde de
wereldwijde levering van oplossingen en diensten te verbeteren. Hieronder
vallen:
* Centraal call management;
* Centrale facturatiesystemen;
* Roll-out van het Getronics Services Partner programma;
* Het aangaan van samenwerkingsverbanden voor het leveren van bepaalde
diensten in landen waar Getronics te weinig schaalgrootte heeft; en
* Integratie van Enterprise Service Centres om een beter wereldwijd remote
netwerkbeheer aan te kunnen bieden, 24 uur per dag, zeven dagen per week.Page 8 of 18
Amsterdam
* Wereldwijde roll-out van het pakket netwerkbeheeroplossingen,
NetWorkPlace;
* Globalisatie van oplossingen voor de financiële dienstverleningssector;
* Verdere ontwikkeling van het aanbod aan oplossingen voor
telecomaanbieders; application service providers en internet service providers;
* Voortgaande ontwikkeling en roll-out van E-business-initiatieven;
* Training van medewerkers om deze nieuwe oplossingen te kunnen leveren en
ondersteunen; en
* Marketing en promotie van het nieuwe aanbod.
De resterende ° 15 miljoen aan uitgaven voor ontwikkelingen zal worden gebruikt
om de operationele functies in het gehele bedrijf te stroomlijnen teneinde de
wereldwijde levering van oplossingen en diensten te verbeteren. Hieronder
vallen:
* Centraal call management;
* Centrale facturatiesystemen;
* Roll-out van het Getronics Services Partner programma;
* Het aangaan van samenwerkingsverbanden voor het leveren van bepaalde
diensten in landen waar Getronics te weinig schaalgrootte heeft; en
* Integratie van Enterprise Service Centres om een beter wereldwijd remote
netwerkbeheer aan te kunnen bieden, 24 uur per dag, zeven dagen per week.
Page 8 of 18
Amsterdam
* Wereldwijde roll-out van het pakket netwerkbeheeroplossingen,
NetWorkPlace;
* Globalisatie van oplossingen voor de financiële dienstverleningssector;
* Verdere ontwikkeling van het aanbod aan oplossingen voor
telecomaanbieders; application service providers en internet service providers;
* Voortgaande ontwikkeling en roll-out van E-business-initiatieven;
* Training van medewerkers om deze nieuwe oplossingen te kunnen leveren en
ondersteunen; en
* Marketing en promotie van het nieuwe aanbod.
De resterende ° 15 miljoen aan uitgaven voor ontwikkelingen zal worden gebruikt
om de operationele functies in het gehele bedrijf te stroomlijnen teneinde de
wereldwijde levering van oplossingen en diensten te verbeteren. Hieronder
vallen:
* Centraal call management;
* Centrale facturatiesystemen;
* Roll-out van het Getronics Services Partner programma;
* Het aangaan van samenwerkingsverbanden voor het leveren van bepaalde
diensten in landen waar Getronics te weinig schaalgrootte heeft; en
* Integratie van Enterprise Service Centres om een beter wereldwijd remote
netwerkbeheer aan te kunnen bieden, 24 uur per dag, zeven dagen per week.
Page 8 of 18
Amsterdam
* Wereldwijde roll-out van het pakket netwerkbeheeroplossingen,
NetWorkPlace;
* Globalisatie van oplossingen voor de financiële dienstverleningssector;
* Verdere ontwikkeling van het aanbod aan oplossingen voor
telecomaanbieders; application service providers en internet service providers;
* Voortgaande ontwikkeling en roll-out van E-business-initiatieven;
* Training van medewerkers om deze nieuwe oplossingen te kunnen leveren en
ondersteunen; en
* Marketing en promotie van het nieuwe aanbod.
De resterende ° 15 miljoen aan uitgaven voor ontwikkelingen zal worden gebruikt
om de operationele functies in het gehele bedrijf te stroomlijnen teneinde de
wereldwijde levering van oplossingen en diensten te verbeteren. Hieronder
vallen:
* Centraal call management;
* Centrale facturatiesystemen;
* Roll-out van het Getronics Services Partner programma;
* Het aangaan van samenwerkingsverbanden voor het leveren van bepaalde
diensten in landen waar Getronics te weinig schaalgrootte heeft; en
* Integratie van Enterprise Service Centres om een beter wereldwijd remote
netwerkbeheer aan te kunnen bieden, 24 uur per dag, zeven dagen per week.
Page 9 of 18
Amsterdam
ONTWIKKELING PER REGIO
Getronics heeft de rapportage van haar financiële kerngetallen per geografische
regio gewijzigd zodat deze aansluit bij haar business focus.
Regio's*/ Kerngegevens EMEA Noord-Amerika Rest van de
wereld
Totaal
Omzet, in miljoenen
euro's
2.700 1.015 412 4.127
Als onderdeel van de
totale netto omzet
65% 25% 10% 100%
EBITA, in miljoenen
euro's**
192 46 10 248
Als percentage van de
omzet
7,1% 4,5% 2,4 % 6,0%
Personeelsomvang/fte's
(x 1000)
18,9 7,4 3,2 29,5
*) = EMEA: Europa, Midden-Oosten, Afrika
Noord-Amerika: VS, Canada
Rest van de wereld: Latijns-Amerika, Asia Pacific
**) = na volledig toegerekende centrale kosten
Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA)
De hogere EBITA-marge voor de EMEA-regio weerspiegelt de sterke
marktpositie die Getronics in bepaalde Europese landen heeft. De marge voor de
EMEA-regio wordt daarbij negatief beïnvloed door de resultaten in Frankrijk en
Duitsland, waar Getronics nog niet over voldoende kritische massa beschikt om
het klantenbestand succesvol te kunnen uitbreiden. In Europa werden de
voormalige Wang- en Getronics-organisaties samengevoegd. Verder zijn de
activiteiten van Wang en Getronics in Noord-Europa gefuseerd met een van de
drie meest vooraanstaande Noord-Europese ICT-bedrijven, Merkantildata. Om de
mogelijkheden in deze regio nog verder uit te breiden is Getronics een Strategic
Service Partner-relatie met Merkantildata aangegaan en heeft zij een 12%-belang
in het bedrijf genomen.
Noord-Amerika (NA)
In Noord-Amerika opereert Getronics via twee afzonderlijke bedrijven: Getronics
Government Solutions en Getronics North America (NA) Operations.Getronics
Page 10 of 18
Amsterdam
Government Solutions stond vorig jaar, na het onverwachte overlijden van haar
CEO, Jim Hogan, tijdelijk onder leiding van een interim-manager. Inmiddels is er
een nieuwe CEO aangesteld.
Getronics NA Operations richt zich op de markten voor ondernemingen,
telecomaanbieders en service providers, en overheidsorganisaties. In de loop van
het boekjaar 2000, stootte Getronics NA Operations ° 160 miljoen aan omzet met
lage marge af, hetgeen resulteerde in een aanzienlijke verbetering van de
operationele marge. Het bedrijf wist tevens een aantal belangrijke contracten van
nieuwe klanten binnen te halen.
REST VAN DE WERELD (ROW)
De activiteiten in Latijns-Amerika ontberen vooralsnog de juiste schaalgrootte.
Getronics richt zich hier op twee markten in het bijzonder, Brazilië en Mexico, en
onderzoekt de mogelijkheden voor het afsluiten van Service Partner Agreements
in de andere, kleinere markten. De Latijns-Amerikaanse activiteiten profiteren van
het sterke klantenbestand in Spanje en diverse andere Europese landen.
Belangrijke activiteiten in Latijns-Amerika zijn de roll-out van business solutions
voor het kantorennet van banken en de implementatie van
infrastructuuroplossingen voor de telecom- en banksector.
In de Asia-Pacific-regio bevinden Getronics' meest omvangrijke operaties zich in
Australië en Japan. Australië heeft goede resultaten geboekt met de roll-out van
een omvangrijk project voor een van Australië's toonaangevende banken. De
Japanse vestiging heeft ook een sterke positie in de banksector en is betrokken bij
diverse projecten voor de automatisering van het kantorennet van banken. De
activiteiten in andere Aziatische markten richten zich op Singapore en
China/Hong Kong. Daarnaast heeft Getronics vestigingen in diverse andere
markten.
De gemiddelde winstgevendheid van de activiteiten in de ROW-regio bedraagt
slechts 2,4%, waarbij Australië en Japan hier boven zitten. De winstgevendheid in
de andere landen in deze regio komt daarbij lager uit.
Acquisities en desinvesteringen
Een integraal onderdeel van Getronics' strategie is de focus op oplossingen en
diensten met een hoge toegevoegde waarde in 's werelds top 20 ICT-markten.
In lijn met deze strategie kocht Getronics in 2000 100% van de aandelen van het
Braziliaanse Connect - een aanbieder van infrastructuuroplossingen op het gebied
van netwerken en telecommunicatie - en nam zij voorts vier Nederlandse ICT-bedrijven
over.
Amsterdam
Met de desinvestering van het Spaanse Diode in december 2000 voltooide
Getronics haar desinvesteringsprogramma ter grootte van ° 970 miljoen, hetgeen
gevolgen had voor ongeveer 4.700 werknemers.
Financiële positie
De financiële positie van Getronics blijft solide. De langlopende schulden zijn in
de loop van 2000 teruggebracht met ° 129 miljoen tot ° 435 miljoen. Liquide
middelen en effecten bedroegen ° 292 miljoen aan het einde van het boekjaar
2000. Getronics' solvabiliteitsratio, gedefinieerd als aansprakelijk vermogen,
zijnde de som van het groepsvermogen en achtergestelde converteerbare
obligatieleningen, als percentage van de totale activa minus effecten en liquide
middelen, bedroeg 51% (1999: 39%). Per saldo bedroeg de schuld ° 1.011
miljoen aan het einde van het boekjaar (1999: ° 758 miljoen).
Personeel
Het totale aantal medewerkers van Getronics aan het einde van het boekjaar
bedroeg 29.533 (1999: 34.713). Het desinvesteringsprogramma resulteerde in een
vermindering van het aantal medewerkers van 4.720. Het aantal medewerkers in
vaste dienst nam toe met 800. Als gevolg van het lagere niveau van
bedrijfsactiviteiten in 2000 daalde het aantal contractwerkers met 1.257. Het
percentage contractwerkers daalde tot 8% (1999: 10%) van het totale aantal
medewerkers van Getronics.
Het personeelsverloop in 2000 steeg enigszins tot 18%. Het verloopcijfer is
beïnvloed door de herstructureringen in verband met het
desinvesteringsprogramma.
DIVIDEND GEWONE AANDELEN
Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders, die plaatsvindt op 4 april
2001, wordt voorgesteld om over het fiscale jaar 2000 per gewoon aandeel van
° 0,04 nominaal, een dividend in contanten of in aandelen van ° 0,04 (1999:
° 0,08, aangepast na splitsing) uit te keren. De dividenduitkering zal ten laste
worden gebracht van de agio- of winstreserve.Dit voorstel houdt in een toename
van de pay-out ratio van 24 tot 30%.
De waarde van het stockdividend zal nagenoeg gelijk zijn aan de waarde van het
dividend in contanten. Het dividend in contanten zal beschikbaar worden gesteld
op 17 april 2001. In de bijlage is een verdere toelichting op de dividendprocedure
opgenomen.
Amsterdam
Vooruitzichten voor 2001
De marktomstandigheden in de ICT sector verschillen per marktsegment en per
land. Op basis hiervan verwacht Getronics een bescheiden groei van de totale ICT
markt in 2001.
Bovendien wordt verwacht dat de netto omzet over het eerste, respectievelijk
tweede halfjaar van 2001 in lijn zal zijn met de netto omzet over dezelfde
perioden in 2000. Hierbij zal de netto omzet van Services een verdere groei te zien
geven.
Het feit dat de voorgenomen uitgaven voor de ontwikkeling van programma's en
hulpmiddelen voor de uitbouw van Getronics wereldwijd vooral zullen vallen in
het eerste halfjaar van 2001, zal leiden tot een lagere operationele marge dan in
het eerste halfjaar van 2000 werd gerealiseerd. Zoals eerder gemeld zal de netto
winst na amortisatie van goodwill over het eerste halfjaar naar verwachting een
klein verlies te zien geven.
Zoals eerder werd aangekondigd door Getronics zal, uitgaande van genoemde
uitgaven voor de ontwikkeling van onze wereldwijde activiteiten, de operationele
marge voor het gehele jaar 2001 uitkomen tussen 5.2 en 5.7%.
De effectieve belastingdruk, uitgedrukt als percentage van de winst voor
belastingen en amortisatie van goodwill, zal naar verwachting stijgen tot het
niveau van 26 tot 28%. Dit op basis van de veronderstelling dat geen wijzigingen
zullen optreden in de relevante omstandigheden.
Over Getronics
Getronics is een van 's werelds toonaangevende aanbieders van oplossingen en
diensten voor professionele gebruikers op het gebied van Informatie- &
Communicatietechnologie (ICT). Met meer dan 29.000 medewerkers in 36 landen
levert Getronics diensten aan een groot aantal vooraanstaande internationale
bedrijven voor de maximalisatie van de waarde van hun technologie-investeringen.
Het hoofdkantoor van Getronics is gevestigd in Amsterdam. Daarnaast zijn er
regionale hoofdvestigingen in Boston, Singapore en Washington DC. Getronics is
genoteerd aan de Amsterdamse Effectenbeurs ('GTN'). Meer informatie over het
bedrijf en de dienstverlening van Getronics is te vinden op www.getronics.com