Getronics N.V.

Statutory seat Amsterdam
Trade register 33.173.427 Amsterdam-Haarlem

Getronics NV

Donauweg 10
P.O. Box 652
1000 AR Amsterdam
The Netherlands
Tel : +31-20-586 1581
Fax: +31-20-586 1516
www.getronics.com
Amsterdam

1 maart 2001


BEDRIJFSRESULTATEN GETRONICS CONFORM
AANKONDIGING VAN NOVEMBER 2000
OVERZICHT VAN DE RESULTATEN OVER 2000

° Groei netto omzet met 13% tot ° 4,1 miljard Euro (1999: °3,7 miljard);
° Omzetgroei in Services op vergelijkbare basis bedroeg 7,7%;
° Services omzet kwam uit op 65% van de totale netto omzet (1999: 57%);
° Top 50 opdrachtgevers goed voor 42% van de netto omzet. Netto omzet bij de top 50 opdrachtgevers groeide met 12%;

° Winst voor rente, belastingen en amortisatie (EBITA) bedroeg ° 248 miljoen (1999:° 259 miljoen); operationele marge kwam uit op 6,0% (1999: 7,1%);
° Operationele marge, in vergelijking met pro forma cijfer over 1999 steeg van 5,2% in 1999 tot 6,0% in 2000;

° Netto winst voor amortisatie van goodwill bedroeg ° 158 miljoen (1999: °177 miljoen);

° Netto winst voor amortisatie van goodwill kwam uit op ° 0,42 (1999: ° 0,56); het gewogen gemiddeld aantal aandelen bedroeg 343 miljoen;
° De baten in verband met de desinvestering van activiteiten ten bedrage van
° 39 miljoen, werden gecompenseerd door een voorziening voor afwaardering van het belang in Merkantildata, alsmede door negatieve resultaten samenhangende met gediscontinueerde activiteiten;
° Het dividend per aandeel ° 0,04 (1999: ° 0,08), in contanten of in aandelen.
VOORUITZICHT 2001 EN VERDER

° Getronics verwacht in 2001, op grond van verschillen in ontwikkeling van de diverse verticale markten en landen, slechts een bescheiden groei van de ICT markt;

° Op basis hiervan verwacht Getronics dat de netto omzet van het eerste en tweede halfjaar van 2001 in lijn zal zijn met respectievelijk het eerste en tweede halfjaar van 2000. Hierbij wordt een verdere groei van de Services omzet verwacht;

° Nieuwe focus op activiteiten in ICT Infrastructure Solutions en E-Business Solutions geïnitieerd, met oplossingen voor Customer Interaction;
° Verdere focus op top 20 ICT-markten;

° Uitgaven voor de verdere ontwikkeling van Getronics als wereldwijde leverancier van ICT-services zullen in 2001 ° 35 miljoen bedragen; Page 2 of 18
Amsterdam

° Rekening houdend met genoemde uitgaven voor ontwikkeling, zal, onvoorziene omstandigheden daargelaten, de operationele marge voor 2001, zoals eerder gemeld uitkomen, tussen 5,2 en 5,7%;

° De effectieve belastingdruk, uitgedrukt als percentage van de winst voor belastingen en amortisatie van goodwill, zal naar verwachting stijgen tot het niveau van 26 tot 28%.;

° Uitgaande van de huidige omzetmix en op basis van uitsluitend interne groei, kan de operationele marge toenemen tot 7 tot 8%.

RESULTaten IN 2000

Getronics heeft haar netto omzet in 2000 zien groeien, waarbij een EBITA (winst voor rente, belastingen en amortisatie van goodwill) marge van 6,0% werd gerealiseerd, overeenkomstig de mededeling van Getronics in november 2000.

De
netto omzet over het boekjaar 2000 nam toe met 13% tot ° 4,1 miljard (1999: ° 3,7 miljard in 1999).
De netto omzet werd beïnvloed door de consolidatie van Wang Global voor het volledige boekjaar in 2000 en de desinvestering van zo'n ° 1 miljard aan netto omzet die reeds per 1 januari 2000 gedeconsolideerd was. De netto omzet is hieronder weergegeven:
(in miljoenen euro's) 2000 1999

Netto omzet 4.127 3.667

Netto omzet Wang Global van

1 januari tot 1 juni 1999 + 1.233


Pro-forma 1999 netto omzet gerelateerd
aan desinvesteringsprogramma - 970

Vergelijkbare netto omzet 4.127 3.930

Op vergelijkbare basis laat de omzet uit diensten een groei zien van 7,7%, terwijl de omzet uit producten met 0,3% toenam.
De brutomarge voor het volledige jaar 2000, gedefinieerd als netto omzet minus de kostprijs van de netto omzet, nam af als percentage van de totale netto omzet van 21,3% in 1999 tot 20,5% in 2000. Deze afname is het gevolg van het effect van zeven maanden consolidatie van Wang Global in 1999 en twaalf maanden consolidatie in 2000.
Zoals eerder gemeld, nam het bedrijfsresultaat (EBITA) voor het volledige boekjaar 2000 af met 4% tot ° 248 miljoen, (1999: ° 259 miljoen). Zoals eveneens aangekondigd nam de EBITA-marge af van 7,1% in 1999 tot 6% in 2000. Page 3 of 18
Amsterdam
De EBITA marge op basis van de pro-forma consolidatie van de activiteiten van Wang Global's in 1999 kwam uit op 5,2%. De toename van de EBITA-marge tot 6% in 2000 is voornamelijk het gevolg van het desinvesteren van activiteiten met lage marges.
Het desinvesteringsprogramma resulteerde in een winst na belastingen van ° 39 miljoen. Tegenover dit resultaat stond, zoals eerder aangekondigd, een voorziening van ° 31 miljoen voor de 12% deelneming in het Noord-Europese ICT-bedrijf Merkantildata, alsmede de negatieve resultaten van de gediscontinueerde activiteiten en minderheidsbelangen. Gezien de huidige waardering door de markt kan de voorziening voor de deelname in Merkantildata als behoudend worden gezien. De netto-investering in Merkantildata per 31 december 2000 bedroeg ° 104 miljoen.
Als gevolg van de twaalf maanden consolidatie van Wang Global in 2000, nam de amortisatie van goodwill toe tot ° 98 miljoen (1999: ° 59 miljoen). De onderliggende kasstroom - gedefinieerd als winst voor rente, belastingen en afschrijvingen en amortisatie van goodwill (EBITDA) - nam in 2000 toe met 2% tot ° 317 miljoen.

Aan het einde van het boekjaar bedroegen de herstructureringsvoorzieningen ° 114 miljoen. Het totale herstructureringsprogramma is, zoals eerder gemeld, voltooid, maar doorlopende verplichtingen voor verdere herstructureringen zullen naar verwachting resulteren in een besteding van ° 90 miljoen in 2001 en de resterende ° 24 miljoen van de voorziening in 2002. Het gemiddelde aantal uitstaande gewone aandelen steeg met 12% tot 343 miljoen, voornamelijk ten gevolge van de aandelenemissie in juli 1999 in verband met de financiering van de Wang Global-acquisitie. De winst per aandeel voor amortisatie van goodwill bedroeg ° 0,42 (1999: ° 0,56). 2000: EEN MOEILIJK JAAR
2000 was een moeilijk jaar, niet alleen voor Getronics, maar voor de gehele bedrijfssector. In de eerste drie maanden van 2000 trad er een vertraging op in de vraag naar ICT-diensten als gevolg van de doorwerking van het millenniumprobleem. Zoals reeds door Getronics in november 2000 werd aangekondigd, wist de vraag zich in de daarop volgende maanden niet te herstellen tot het niveau waar Getronics en de markt op rekenden.

In regio's waar Getronics over onvoldoende kritische massa in haar activiteiten beschikte nam de druk op de winstmarges toe. Tot deze regio's behoorden Page 4 of 18
Amsterdam
Duitsland, Frankrijk, en Latijns Amerika. In deze landen zijn de activiteiten verlieslatend. Getronics onderzoekt de mogelijkheden om de activiteiten in Frankrijk en Duitsland uit te breiden.

ACTIVITEITEN IN 2000

Opdrachtgevers en markten

De netto omzet van Getronics' top 50-opdrachtgevers was goed voor 42% van de totale netto omzet. De netto omzet bij de top-50 opdrachtgevers nam toe met 12%. Deze bovengemiddelde groei onderstreept het succes van Getronics' strategie om zich op haar grote opdrachtgevers te richten door een gericht en compleet scala van diensten aan te bieden, gekoppeld aan een wereldwijd servicebereik. In 2000 verloor het Getronics geen enkele opdrachtgever uit deze groep en traden er vier nieuwe opdrachtgevers toe tot de top 50.
Tot Getronics' top-opdrachtgevers behoren zowel grote lokale organisaties (vaak non-profit) als internationale ondernemingen. Van de 50 grootste opdrachtgevers zijn er 29 internationaal actief. Met 23 van deze bedrijven heeft Getronics overeenkomsten lopen voor dienstverlening in meer dan één land. Het grote belang en potentieel van deze groep opdrachtgevers ligt ten grondslag aan Getronics' strategie om te investeren in de ontwikkeling van mondiale programma's en hulpmiddelen om deze opdrachtgevers wereldwijd op een gestandaardiseerde en efficiënte wijze te bedienen, met een consistent hoog niveau van dienstverlening.

Diensten/producten

Diensten maakten 65% uit van de totale netto omzet (1999: 57%). Deze stijging is in lijn met de strategie van Getronics om het aandeel van producten in de totale netto omzet terug te brengen.
Het is verder het bewijsvan de succesvolle uitvoering van de strategie om productactiviteiten gericht op het dealer & distributie-kanaal en de OEM's, af te stoten.

Diensten Producten Totaal
Omzet, in miljoenen euro's 2.693 1.434 4.127
Als onderdeel van de totale
omzet
65% 35% 100%
Brutomarge, als onderdeel van
de totale omzet
23,8% 14,3% 20,5%

Amsterdam

COMMENTAAR VAN DE PRESIDENT-DIRECTEUR

Cees van Luijk, Voorzitter en President-directeur van Getronics: "We zijn 2001 gestart vanuit een sterkere concurrentiepositie. Getronics is nu één bedrijf, met een duidelijke koers en één naam. Temidden van alle veranderingen hebben we ons steeds geconcentreerd op het belang van onze opdrachtgevers, zowel internationaal als lokaal. We zijn geen enkele opdrachtgever uit de Top 100 kwijtgeraakt. In 2000 is goede vooruitgang geboekt in de dienstverlening ten behoeve van onze wereldwijd opererende opdrachtgevers. Als gevolg hiervan konden we een aanmerkelijk aantal nieuwe opdrachten verwelkomen van onder andere ABN AMRO, ANZ Bank, ING, Home Depot en, kort geleden, Shell.

Ons bedrijf opereert steeds vaker op een wereldwijde schaal, tegelijkertijd erkennen we voortdurend het belang van werken op lokaal niveau. Daar wordt immers de kennis opgebouwd die we gebruiken voor de uitvoering van onze internationale opdrachten. Op lokaal niveau wordt bovendien invulling gegeven aan onze wereldwijde dienstverlening en onze cultuur van ondernemerschap.

In
2000 hebben we belangrijke stappen gezet in het belang van de toekomst van onze opdrachtgevers en de toekomstige groei van Getronics. Onze strategische doelstellingen zijn: een interne groei ter grootte van tenminste de marktgroei, het tenminste handhaven van het aandeel van de repeterende omzet van 65% van de omzet in diensten en een verdere groei van onze omzet in diensten tot 75% van de totale netto omzet. Met de huidige samenstelling van ons dienstenaanbod - waarbij 84% van onze netto omzet wordt gegenereerd door Infrastructure Solutions en 16% door Business Solutions - kan, op basis van interne groei, de EBITA-marge van Getronics groeien naar tussen de 7 en 8%."

DE TWEEDE FASE VAN DE STRATEGIE

In 1999 nam Getronics Wang Global over als eerste stap in haar strategie om zichzelf te transformeren tot een krachtige, gefocuste, wereldwijde ICT-partner. De eerste fase van dit proces - het realiseren van een wereldwijd bereik - is voltooid. Deze fase betrof de integratie van het geëxpandeerde bedrijf, het maken van een begin - door het afstoten van niet strategische activiteiten en activiteiten die niet tot de core business behoren ter waarde van ° 970 miljoen - met de verandering van de business portfolio en de implementatie van de processen en mechanismen om als wereldwijde onderneming te kunnen opereren. Fase Twee - het focussen van de inspanningen van Getronics - is ingegaan.

In
2000 heeft Getronics:
Amsterdam

- de organisatie gestroomlijnd door de Nederlandse organisatie te integreren in de EMEA-structuur en het voormalige regionale EMEA-kantoor te integreren in het hoofdkantoor in Amsterdam;

- de drie Nederlandse infrastructuuractiviteiten samengevoegd in een Infrastructure Solutions-onderneming met een duidelijk marktleiderschap;
- een wereldwijd business development-team opgebouwd om leidende posities te realiseren voor de business lines, marketingprogramma's, allianties met leveranciers en het accountmanagement; en
- aanzienlijke investeringen gedaan in het verbeteren, lanceren en uitrollen van mondiale programma's als NetWorkPlace, Globalfs en G2E.

Focus op Business Lines

De omzet in diensten is nu onderverdeeld in drie Business Lines: Business Solutions; Infrastructure Integration; en Managed Services. De productomzet zal afzonderlijk worden weergegeven.

* Business Solutions omvat Getronics' mogelijkheden op het gebied van consulting, design, ontwikkeling, integratie, implementatie en beheer van Business Solutions zoals banking, E-CRM en HR Solutions. * Infrastructure Integration omvat Getronics' mogelijkheden op het gebied van consulting, design, integratie en implementatie van Local Area Networks (LANs) en Wide Area Networks (WANs), met specifieke expertise in Internet Protocol (IP) netwerken evenals, consulting, design, integratie en implementatie van, direct leverbare, aan het netwerk gerelateerde technologie.
* Managed Services omvat Remote Services, zoals Netwerk- en Systeem Management en Desktop- en Network Outsourcing die gebruik maken van remote centres van Getronics, evenals on-site services door medewerkers van Getronics die in de locatie van opdrachtgevers actief zijn.

In de loop van 2001 zal Getronics de netto omzet en de ontwikkeling van brutowinst- en brutomargecijfers per business line en bijbehorende personeelssterkte rapporteren. Voor 2000 zijn deze cijfers in onderstaande tabel opgenomen.

Amsterdam
Diensten
Business Lines E-Business
Solutions
ICT Infrastructure
Solutions
Business
Solutions
Infrastructure
Integration
Managed
Services
Totaal
Omzet, in miljoenen
euro's
663 361 1.669 2.693
Als onderdeel van de
totale omzet
16% 9% 40% 65%
Brutomarge, als
onderdeel van de totale
services omzet per
Business Line
27,8% 23,3% 22,3% 23,8%
Personeelsomvang, als
percentage van de totale
personeelsomvang 1 )
28% 13% 59% 100%

1) Aan de productomzet is geen omzet toegerekend.

Focus op sleutelregio's

Getronics heeft op dit moment eigen activiteiten in 36 landen. Daarbij concentreert het bedrijf zich op de Top 20 ICT markten. Alle landenvestigingen zijn in staat om Getronics' mondiale programma's voor Infrastructure Integration en Managed Services uit te voeren. Getronics' Business Solutions-activiteiten zijn gevestigd in Nederland, België, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, maar Getronics is in staat deze oplossingen waar nodig wereldwijd uit te rollen.
Wereldwijde uitgaven aan ontwikkeling
Zoals eerder aangekondigd heeft Getronics voor 2001 de uitgaven voor ontwikkeling ter grootte van zo'n ° 35 miljoen gepland, waarvan de overgrote meerderheid van de uitgaven in het eerste halfjaar zal worden gedaan. Ongeveer ° 20 miljoen van dat bedrag zal worden aangewend voor de verdere ontwikkeling van het wereldwijde aanbod van oplossingen. Deze voorgenomen uitgaven omvatten:

Amsterdam
* Wereldwijde roll-out van het pakket netwerkbeheeroplossingen, NetWorkPlace;
* Globalisatie van oplossingen voor de financiële dienstverleningssector; * Verdere ontwikkeling van het aanbod aan oplossingen voor telecomaanbieders; application service providers en internet service providers; * Voortgaande ontwikkeling en roll-out van E-business-initiatieven; * Training van medewerkers om deze nieuwe oplossingen te kunnen leveren en ondersteunen; en
* Marketing en promotie van het nieuwe aanbod.
De resterende ° 15 miljoen aan uitgaven voor ontwikkelingen zal worden gebruikt om de operationele functies in het gehele bedrijf te stroomlijnen teneinde de wereldwijde levering van oplossingen en diensten te verbeteren. Hieronder vallen:
* Centraal call management;
* Centrale facturatiesystemen;
* Roll-out van het Getronics Services Partner programma; * Het aangaan van samenwerkingsverbanden voor het leveren van bepaalde diensten in landen waar Getronics te weinig schaalgrootte heeft; en * Integratie van Enterprise Service Centres om een beter wereldwijd remote netwerkbeheer aan te kunnen bieden, 24 uur per dag, zeven dagen per week.Page 8 of 18 Amsterdam
* Wereldwijde roll-out van het pakket netwerkbeheeroplossingen, NetWorkPlace;
* Globalisatie van oplossingen voor de financiële dienstverleningssector; * Verdere ontwikkeling van het aanbod aan oplossingen voor telecomaanbieders; application service providers en internet service providers; * Voortgaande ontwikkeling en roll-out van E-business-initiatieven; * Training van medewerkers om deze nieuwe oplossingen te kunnen leveren en ondersteunen; en
* Marketing en promotie van het nieuwe aanbod.
De resterende ° 15 miljoen aan uitgaven voor ontwikkelingen zal worden gebruikt om de operationele functies in het gehele bedrijf te stroomlijnen teneinde de wereldwijde levering van oplossingen en diensten te verbeteren. Hieronder vallen:
* Centraal call management;
* Centrale facturatiesystemen;
* Roll-out van het Getronics Services Partner programma; * Het aangaan van samenwerkingsverbanden voor het leveren van bepaalde diensten in landen waar Getronics te weinig schaalgrootte heeft; en * Integratie van Enterprise Service Centres om een beter wereldwijd remote netwerkbeheer aan te kunnen bieden, 24 uur per dag, zeven dagen per week. Page 8 of 18
Amsterdam
* Wereldwijde roll-out van het pakket netwerkbeheeroplossingen, NetWorkPlace;
* Globalisatie van oplossingen voor de financiële dienstverleningssector; * Verdere ontwikkeling van het aanbod aan oplossingen voor telecomaanbieders; application service providers en internet service providers; * Voortgaande ontwikkeling en roll-out van E-business-initiatieven; * Training van medewerkers om deze nieuwe oplossingen te kunnen leveren en ondersteunen; en
* Marketing en promotie van het nieuwe aanbod.
De resterende ° 15 miljoen aan uitgaven voor ontwikkelingen zal worden gebruikt om de operationele functies in het gehele bedrijf te stroomlijnen teneinde de wereldwijde levering van oplossingen en diensten te verbeteren. Hieronder vallen:
* Centraal call management;
* Centrale facturatiesystemen;
* Roll-out van het Getronics Services Partner programma; * Het aangaan van samenwerkingsverbanden voor het leveren van bepaalde diensten in landen waar Getronics te weinig schaalgrootte heeft; en * Integratie van Enterprise Service Centres om een beter wereldwijd remote netwerkbeheer aan te kunnen bieden, 24 uur per dag, zeven dagen per week. Page 8 of 18
Amsterdam
* Wereldwijde roll-out van het pakket netwerkbeheeroplossingen, NetWorkPlace;
* Globalisatie van oplossingen voor de financiële dienstverleningssector; * Verdere ontwikkeling van het aanbod aan oplossingen voor telecomaanbieders; application service providers en internet service providers; * Voortgaande ontwikkeling en roll-out van E-business-initiatieven; * Training van medewerkers om deze nieuwe oplossingen te kunnen leveren en ondersteunen; en
* Marketing en promotie van het nieuwe aanbod.
De resterende ° 15 miljoen aan uitgaven voor ontwikkelingen zal worden gebruikt om de operationele functies in het gehele bedrijf te stroomlijnen teneinde de wereldwijde levering van oplossingen en diensten te verbeteren. Hieronder vallen:
* Centraal call management;
* Centrale facturatiesystemen;
* Roll-out van het Getronics Services Partner programma; * Het aangaan van samenwerkingsverbanden voor het leveren van bepaalde diensten in landen waar Getronics te weinig schaalgrootte heeft; en * Integratie van Enterprise Service Centres om een beter wereldwijd remote netwerkbeheer aan te kunnen bieden, 24 uur per dag, zeven dagen per week. Page 9 of 18
Amsterdam
ONTWIKKELING PER REGIO
Getronics heeft de rapportage van haar financiële kerngetallen per geografische regio gewijzigd zodat deze aansluit bij haar business focus. Regio's*/ Kerngegevens EMEA Noord-Amerika Rest van de wereld

Totaal
Omzet, in miljoenen
euro's

2.700 1.015 412 4.127
Als onderdeel van de
totale netto omzet
65% 25% 10% 100%
EBITA, in miljoenen
euro's**
192 46 10 248
Als percentage van de
omzet
7,1% 4,5% 2,4 % 6,0%
Personeelsomvang/fte's
(x 1000)
18,9 7,4 3,2 29,5

*) = EMEA: Europa, Midden-Oosten, Afrika
Noord-Amerika: VS, Canada
Rest van de wereld: Latijns-Amerika, Asia Pacific

**) = na volledig toegerekende centrale kosten Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA)
De hogere EBITA-marge voor de EMEA-regio weerspiegelt de sterke marktpositie die Getronics in bepaalde Europese landen heeft. De marge voor de EMEA-regio wordt daarbij negatief beïnvloed door de resultaten in Frankrijk en Duitsland, waar Getronics nog niet over voldoende kritische massa beschikt om het klantenbestand succesvol te kunnen uitbreiden. In Europa werden de voormalige Wang- en Getronics-organisaties samengevoegd. Verder zijn de activiteiten van Wang en Getronics in Noord-Europa gefuseerd met een van de drie meest vooraanstaande Noord-Europese ICT-bedrijven, Merkantildata. Om de mogelijkheden in deze regio nog verder uit te breiden is Getronics een Strategic Service Partner-relatie met Merkantildata aangegaan en heeft zij een 12%-belang in het bedrijf genomen.

Noord-Amerika (NA)

In Noord-Amerika opereert Getronics via twee afzonderlijke bedrijven: Getronics Government Solutions en Getronics North America (NA) Operations.Getronics Page 10 of 18
Amsterdam
Government Solutions stond vorig jaar, na het onverwachte overlijden van haar CEO, Jim Hogan, tijdelijk onder leiding van een interim-manager. Inmiddels is er een nieuwe CEO aangesteld.

Getronics NA Operations richt zich op de markten voor ondernemingen, telecomaanbieders en service providers, en overheidsorganisaties. In de loop van het boekjaar 2000, stootte Getronics NA Operations ° 160 miljoen aan omzet met lage marge af, hetgeen resulteerde in een aanzienlijke verbetering van de operationele marge. Het bedrijf wist tevens een aantal belangrijke contracten van nieuwe klanten binnen te halen.

REST VAN DE WERELD (ROW)

De activiteiten in Latijns-Amerika ontberen vooralsnog de juiste schaalgrootte. Getronics richt zich hier op twee markten in het bijzonder, Brazilië en Mexico, en onderzoekt de mogelijkheden voor het afsluiten van Service Partner Agreements in de andere, kleinere markten. De Latijns-Amerikaanse activiteiten profiteren van het sterke klantenbestand in Spanje en diverse andere Europese landen. Belangrijke activiteiten in Latijns-Amerika zijn de roll-out van business solutions voor het kantorennet van banken en de implementatie van infrastructuuroplossingen voor de telecom- en banksector. In de Asia-Pacific-regio bevinden Getronics' meest omvangrijke operaties zich in Australië en Japan. Australië heeft goede resultaten geboekt met de roll-out van een omvangrijk project voor een van Australië's toonaangevende banken. De Japanse vestiging heeft ook een sterke positie in de banksector en is betrokken bij diverse projecten voor de automatisering van het kantorennet van banken. De activiteiten in andere Aziatische markten richten zich op Singapore en China/Hong Kong. Daarnaast heeft Getronics vestigingen in diverse andere markten.
De gemiddelde winstgevendheid van de activiteiten in de ROW-regio bedraagt slechts 2,4%, waarbij Australië en Japan hier boven zitten. De winstgevendheid in de andere landen in deze regio komt daarbij lager uit. Acquisities en desinvesteringen
Een integraal onderdeel van Getronics' strategie is de focus op oplossingen en diensten met een hoge toegevoegde waarde in 's werelds top 20 ICT-markten. In lijn met deze strategie kocht Getronics in 2000 100% van de aandelen van het Braziliaanse Connect - een aanbieder van infrastructuuroplossingen op het gebied van netwerken en telecommunicatie - en nam zij voorts vier Nederlandse ICT-bedrijven over.

Amsterdam

Met de desinvestering van het Spaanse Diode in december 2000 voltooide Getronics haar desinvesteringsprogramma ter grootte van ° 970 miljoen, hetgeen gevolgen had voor ongeveer 4.700 werknemers.
Financiële positie
De financiële positie van Getronics blijft solide. De langlopende schulden zijn in de loop van 2000 teruggebracht met ° 129 miljoen tot ° 435 miljoen. Liquide middelen en effecten bedroegen ° 292 miljoen aan het einde van het boekjaar 2000. Getronics' solvabiliteitsratio, gedefinieerd als aansprakelijk vermogen, zijnde de som van het groepsvermogen en achtergestelde converteerbare obligatieleningen, als percentage van de totale activa minus effecten en liquide middelen, bedroeg 51% (1999: 39%). Per saldo bedroeg de schuld ° 1.011 miljoen aan het einde van het boekjaar (1999: ° 758 miljoen). Personeel
Het totale aantal medewerkers van Getronics aan het einde van het boekjaar bedroeg 29.533 (1999: 34.713). Het desinvesteringsprogramma resulteerde in een vermindering van het aantal medewerkers van 4.720. Het aantal medewerkers in vaste dienst nam toe met 800. Als gevolg van het lagere niveau van bedrijfsactiviteiten in 2000 daalde het aantal contractwerkers met 1.257. Het percentage contractwerkers daalde tot 8% (1999: 10%) van het totale aantal medewerkers van Getronics.
Het personeelsverloop in 2000 steeg enigszins tot 18%. Het verloopcijfer is beïnvloed door de herstructureringen in verband met het desinvesteringsprogramma.

DIVIDEND GEWONE AANDELEN

Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders, die plaatsvindt op 4 april 2001, wordt voorgesteld om over het fiscale jaar 2000 per gewoon aandeel van ° 0,04 nominaal, een dividend in contanten of in aandelen van ° 0,04 (1999: ° 0,08, aangepast na splitsing) uit te keren. De dividenduitkering zal ten laste worden gebracht van de agio- of winstreserve.Dit voorstel houdt in een toename van de pay-out ratio van 24 tot 30%.
De waarde van het stockdividend zal nagenoeg gelijk zijn aan de waarde van het dividend in contanten. Het dividend in contanten zal beschikbaar worden gesteld op 17 april 2001. In de bijlage is een verdere toelichting op de dividendprocedure opgenomen.

Amsterdam

Vooruitzichten voor 2001
De marktomstandigheden in de ICT sector verschillen per marktsegment en per land. Op basis hiervan verwacht Getronics een bescheiden groei van de totale ICT markt in 2001.
Bovendien wordt verwacht dat de netto omzet over het eerste, respectievelijk tweede halfjaar van 2001 in lijn zal zijn met de netto omzet over dezelfde perioden in 2000. Hierbij zal de netto omzet van Services een verdere groei te zien geven.
Het feit dat de voorgenomen uitgaven voor de ontwikkeling van programma's en hulpmiddelen voor de uitbouw van Getronics wereldwijd vooral zullen vallen in het eerste halfjaar van 2001, zal leiden tot een lagere operationele marge dan in het eerste halfjaar van 2000 werd gerealiseerd. Zoals eerder gemeld zal de netto winst na amortisatie van goodwill over het eerste halfjaar naar verwachting een klein verlies te zien geven.
Zoals eerder werd aangekondigd door Getronics zal, uitgaande van genoemde uitgaven voor de ontwikkeling van onze wereldwijde activiteiten, de operationele marge voor het gehele jaar 2001 uitkomen tussen 5.2 en 5.7%. De effectieve belastingdruk, uitgedrukt als percentage van de winst voor belastingen en amortisatie van goodwill, zal naar verwachting stijgen tot het niveau van 26 tot 28%. Dit op basis van de veronderstelling dat geen wijzigingen zullen optreden in de relevante omstandigheden.

Over Getronics

Getronics is een van 's werelds toonaangevende aanbieders van oplossingen en diensten voor professionele gebruikers op het gebied van Informatie- & Communicatietechnologie (ICT). Met meer dan 29.000 medewerkers in 36 landen levert Getronics diensten aan een groot aantal vooraanstaande internationale bedrijven voor de maximalisatie van de waarde van hun technologie-investeringen. Het hoofdkantoor van Getronics is gevestigd in Amsterdam. Daarnaast zijn er regionale hoofdvestigingen in Boston, Singapore en Washington DC. Getronics is genoteerd aan de Amsterdamse Effectenbeurs ('GTN'). Meer informatie over het bedrijf en de dienstverlening van Getronics is te vinden op www.getronics.com