Nieuwe organisatiestructuur gemeente 1 maart van start
Oostzaan, 26 februari 2001
Met ingang van 1 maart is de eerste fase van het reorganisatietraject
van het ambtelijk apparaat afgerond. Tevens is dan de gedeeltelijke
verbouwing van het gemeentehuis achter de rug en zitten de medewerkers
na een interne verhuizing op hun (voorlopig) nieuwe werkplek. Het doel
van deze operatie is het verder verbeteren van de dienstverlening aan
het publiek.
In de hal staat een nieuwe receptie, die straks ook gebruikt gaat
worden als zogeheten 'frontoffice' van het gemeentehuis. Dit is een
balie waar men in eerste instantie voor allerlei soorten informatie en
inlichtingen terecht kan, maar in zijn definitieve en meest
uitgebreide vorm ook gemeentelijke producten en diensten levert.
Hierbij kan men denken aan het afgeven van paspoorten, rijbewijzen,
diverse vergunningen en uittreksels, en het ter inzage leggen van
allerlei gemeentelijke stukken. Deze vorm van dienstverlening, ook wel
het Overheidsloket 2000 genoemd, wordt pas volledig in het nieuwe
gemeentehuis gerealiseerd. De voorlopige frontoffice wordt gezien als
een tussenstap, waarmee eerste ervaringen kunnen worden opgedaan die
straks bij het opzetten van Overheidsloket 2000 van pas komen.
Intussen zullen ook de baliemedewerkers worden opgeleid voor deze
nieuwe taken.
Sectorenmodel
De gemeente gaat werken met een zogeheten drie-sectorenmodel,
bestaande uit Inwonerszaken, Grondgebiedzaken en Middelen. De
organisatie is platter geworden en de lijnen van leidinggevenden naar
medewerkers korter. De verschillende gemeentelijke taken en producten
die logisch bij elkaar horen zijn nu ook bij elkaar geplaatst. Dat
verbetert de interne communicatie en samenwerking.
Zoals gezegd moet deze nieuwe structuur, samen met een verbeterde
organisatiecultuur, de efficiëntie en klantgerichtheid van het
ambtelijk apparaat vergroten. Ook moet de gemeentelijke organisatie in
gereedheid worden gebracht voor de steeds zwaardere eisen die aan de
publieke dienstverlening gesteld worden.
Gemeentelijke taken
De taken die voortaan onder de Sector Inwonerszaken vallen, zijn
uitkeringen en uitvoering sociale wetten, burgerzaken (paspoorten,
rijbewijzen, enz.), welzijn, sport, (openbaar) onderwijs, cultuur,
recreatie, algemene dienstverlening (o.a. het opzetten van het
Overheidsloket 2000) en klachtenregistratie openbare ruimte.
De sector Grondgebiedzaken is verantwoordelijk voor alle cultuur- en
civieltechnische werken (groenonderhoud en weg/rioolbeheer), verkeer
en vervoer, gladheidsbestrijding, reiniging, milieu, ruimtelijke
ordening, grondzaken, bouwen en wonen, volkshuisvesting, stads- en
dorpsvernieuwing, monumentenzorg, economie en recreatie. Kortom, de
inrichting en onderhoud van de openbare ruimte.
De sector Middelen is meer gericht op de interne dienstverlening en
voorwaardescheppend voor de twee andere, meer extern gerichte
sectoren.
Onder Middelen valt algemene, bestuurlijke en juridische zaken
(openbare orde en veiligheid, uitvoering bijzondere wetten, e.d.),
bestuursondersteuning, financieel beleid en beheer, belastingen,
voorlichting en communicatie, documenatire informatievoorziening,
facilitaire zaken, personeelsbeleid, organisatie, informatie en
automatisering.
Indeling gemeentehuis
Bij de interne verhuizing is als uitgangspunt aangehouden alle
publieksdiensten zoveel mogelijk op de begane grond te huisvesten.
Hierbij kan men denken aan Burgerzaken - die al op de begane grond zat
- en aan Sociale Zaken. De cluster Sociale Zaken krijgt ook de
beschikking over een nieuwe en beveiligde spreekkamer. Verder wordt de
cluster Bouwen, Wonen en Milieu op de begane grond ondergebracht. Die
zat eerst op de eerste verdieping. Welzijn en Onderwijs behouden hun
plek op de begane grond.
Financiën, Ruimtelijke Ordening, Civieltechniek, P&O en
Bestuursondersteuning zaten op de eerste verdieping en blijven daar
ook in de nieuwe situatie.