Nieuwe organisatiestructuur gemeente 1 maart van start

Oostzaan, 26 februari 2001 Met ingang van 1 maart is de eerste fase van het reorganisatietraject van het ambtelijk apparaat afgerond. Tevens is dan de gedeeltelijke verbouwing van het gemeentehuis achter de rug en zitten de medewerkers na een interne verhuizing op hun (voorlopig) nieuwe werkplek. Het doel van deze operatie is het verder verbeteren van de dienstverlening aan het publiek.

In de hal staat een nieuwe receptie, die straks ook gebruikt gaat worden als zogeheten 'frontoffice' van het gemeentehuis. Dit is een balie waar men in eerste instantie voor allerlei soorten informatie en inlichtingen terecht kan, maar in zijn definitieve en meest uitgebreide vorm ook gemeentelijke producten en diensten levert. Hierbij kan men denken aan het afgeven van paspoorten, rijbewijzen, diverse vergunningen en uittreksels, en het ter inzage leggen van allerlei gemeentelijke stukken. Deze vorm van dienstverlening, ook wel het Overheidsloket 2000 genoemd, wordt pas volledig in het nieuwe gemeentehuis gerealiseerd. De voorlopige frontoffice wordt gezien als een tussenstap, waarmee eerste ervaringen kunnen worden opgedaan die straks bij het opzetten van Overheidsloket 2000 van pas komen. Intussen zullen ook de baliemedewerkers worden opgeleid voor deze nieuwe taken.

Sectorenmodel
De gemeente gaat werken met een zogeheten drie-sectorenmodel, bestaande uit Inwonerszaken, Grondgebiedzaken en Middelen. De organisatie is platter geworden en de lijnen van leidinggevenden naar medewerkers korter. De verschillende gemeentelijke taken en producten die logisch bij elkaar horen zijn nu ook bij elkaar geplaatst. Dat verbetert de interne communicatie en samenwerking. Zoals gezegd moet deze nieuwe structuur, samen met een verbeterde organisatiecultuur, de efficiëntie en klantgerichtheid van het ambtelijk apparaat vergroten. Ook moet de gemeentelijke organisatie in gereedheid worden gebracht voor de steeds zwaardere eisen die aan de publieke dienstverlening gesteld worden.

Gemeentelijke taken
De taken die voortaan onder de Sector Inwonerszaken vallen, zijn uitkeringen en uitvoering sociale wetten, burgerzaken (paspoorten, rijbewijzen, enz.), welzijn, sport, (openbaar) onderwijs, cultuur, recreatie, algemene dienstverlening (o.a. het opzetten van het Overheidsloket 2000) en klachtenregistratie openbare ruimte. De sector Grondgebiedzaken is verantwoordelijk voor alle cultuur- en civieltechnische werken (groenonderhoud en weg/rioolbeheer), verkeer en vervoer, gladheidsbestrijding, reiniging, milieu, ruimtelijke ordening, grondzaken, bouwen en wonen, volkshuisvesting, stads- en dorpsvernieuwing, monumentenzorg, economie en recreatie. Kortom, de inrichting en onderhoud van de openbare ruimte. De sector Middelen is meer gericht op de interne dienstverlening en voorwaardescheppend voor de twee andere, meer extern gerichte sectoren.
Onder Middelen valt algemene, bestuurlijke en juridische zaken (openbare orde en veiligheid, uitvoering bijzondere wetten, e.d.), bestuursondersteuning, financieel beleid en beheer, belastingen, voorlichting en communicatie, documenatire informatievoorziening, facilitaire zaken, personeelsbeleid, organisatie, informatie en automatisering.

Indeling gemeentehuis
Bij de interne verhuizing is als uitgangspunt aangehouden alle publieksdiensten zoveel mogelijk op de begane grond te huisvesten. Hierbij kan men denken aan Burgerzaken - die al op de begane grond zat
- en aan Sociale Zaken. De cluster Sociale Zaken krijgt ook de beschikking over een nieuwe en beveiligde spreekkamer. Verder wordt de cluster Bouwen, Wonen en Milieu op de begane grond ondergebracht. Die zat eerst op de eerste verdieping. Welzijn en Onderwijs behouden hun plek op de begane grond. Financiën, Ruimtelijke Ordening, Civieltechniek, P&O en Bestuursondersteuning zaten op de eerste verdieping en blijven daar ook in de nieuwe situatie.