Zet uw idee om in actie!
Idee in actie in Ovezande Heeft u een idee om uw woonomgeving te
verbeteren? Wilt u misschien graag een bankje in de speeltuin, een
afvalbak in de hoofdstraat, buitenverlichting in de brandgang? Of een
culturele dag organiseren, het dorp of een plantsoen schoonmaken? Zet
uw idee dan om in actie! En neem contact op met de gemeente. U kunt
dan meedoen aan de "Idee in actie" campagne.
De doelstelling van de "Idee in actie" campagne is het leefbaarder
maken van de directe woonomgeving met inschakeling van de bewoners.
Zij krijgen de mogelijkheid om hun wensen en plannen voor verbetering
uit te voeren. De gemeente helpt vervolgens een handje door een
dergelijke actie een financieel steuntje in de rug te geven of door
materiaal beschikbaar te stellen.
Wat moet u doen?
In het kader van deze actie is een folder uitgegeven waarin een
stappenplan staat om een idee om te zetten in actie. De hoofdlijnen
van dit stappenplan zijn:
- bedenk wat u mist, zou willen veranderen of organiseren in uw
directe woonomgeving;
- bespreek dit met dorpsgenoten en maak een plan;
- zet dit plan op papier en geef aan wat u er mee wilt bereiken;
- maak een schatting van de kosten en welke inbreng u van de gemeente
verwacht;
- geef de inzet aan van u en uw dorpsgenoten;
- geef aan hoeveel mensen er bij betrokken zijn en zorg voor een
handtekeningenlijst;
- dien het plan vervolgens in bij de gemeente.
De praktijk
Een goed voorbeeld zijn de bewoners van de Mauritsstaat in Ovezande.
Zij hebben het verzoek voor een bankje ingediend omdat ze hiermee het
volgende willen bereiken:
1. versterking van de saamhorigheid;
2. voorkoming van overlast vanwege het hangen op heggen en/of
schuttingen.
Op woensdag 16 augustus 2000 is het concrete resultaat van hun actie
zichtbaar geworden. Toen heeft burgemeester Mandos namelijk het bankje
onthuld.
Meer informatie
Affiches en foldermateriaal over deze campagne zijn nog steeds
verkrijgbaar bij het Vrijwilligershuis Borsele te `s-Gravenpolder,
telefoonnummer (0113) 311999. Op het gemeentehuis wordt deze actie
gecoördineerd door Rinus Knuit van de afdeling Welzijn, telefoonnummer
(0113) 238321.
Stichting Peuterspeelzalen Borsele
Peuterspeelzalen Per 1 januari 2001 zijn de 12 peuterspeelzalen en de Stichting Belangenbehartiging Peuterspeelzalen Borsele gefuseerd tot de Stichting Peuterspeelzalen Borsele. Sinds het ontstaan van de Stichting Belangenbehartiging Peuterspeelzalen Borsele, 6 jaar geleden, is hier eigenlijk langzaam naar toe gewerkt. Alle 12 peuterspeelzalen waren verenigd, maar nog wel werkgever van de betrokken leidsters en verantwoordelijk voor de hele gang van zaken.
In september 1999 hebben de verschillende besturen de intentie
uitgesproken om over te gaan tot één stichting. In 2000 hebben vele
vrijwilligers en leidsters van de diverse peuterspeelzalen werkgroepen
gevormd. Zij hebben zich ingezet om tot een organisatie te komen die
voor deze verschillende peuterspeelzalen zal werken. De
peuterspeelzalen zijn immers net zo verschillend van grootte en sfeer
als de dorpen zelf.
Het hoofddoel van de Stichting Peuterspeelzalen Borsele is ernaar te
streven al deze 12 peuterspeelzalen voor hun dorp te behouden. Verder
willen we slagvaardig om gaan met alle veranderingen waar het
peuterspeelzaalwerk mee te maken heeft. Zo bestaan er eindelijk
officiële salarisschalen en functie-eisen voor de leidsters. We hebben
te maken met de ARBO-wetgeving, het Besluit veiligheid attractie en
speeltoestellen enz.
Voor de peuterspeelzalen in de gemeente Borsele is er nog veel werk te
verzetten. Lewedorp en Kwadendamme bevinden zich nu in nieuwe
locaties, die aan de normen voldoen. 's-Gravenpolder en Hoedekenskerke
zijn druk bezig met de voorbereidingen. 's-Heerenhoek staat, al dan
niet in de vorm van een 'brede school', gepland voor 2002. En ook
Ovezande en Oudelande willen graag met de voorziening brede school aan
de slag.
Binnen iedere peuterspeelzaal functioneert nu een ouderraad in plaats
van een bestuur. Bij de meeste peuterspeelzalen zijn de mensen
hetzelfde gebleven, maar is de pet veranderd. Deze ouderraden zijn
geen werkgever meer. Zij dragen niet meer de eindverantwoordelijkheid,
maar zorgen nog wel samen met de leidsters voor de dagelijkse gang van
zaken.
Opgeven
U kunt uw peuter opgeven wanneer hij/zij 18 maanden oud is. Dit kan
belangrijk zijn wanneer er een wachtlijst is. Het moment van opgeven
is in heel Borsele gelijk.
De peuters kunnen dan vanaf hun 2e verjaardag geplaatst worden voor
maximaal 2 x 2 ½ uur per week. Dit is uiteraard afhankelijk van de
mogelijkheid op de peuterspeelzaal en de wens van de ouder. De
openingstijden en vakanties zullen zoveel mogelijk in de pas lopen met
die van de basisscho(o)l(en) in het betrokken dorp.
U kunt uw kind opgeven bij de peuterspeelzalen. De adressen zijn opgenomen in de gemeentegids. Op maandag, dinsdag en donderdagmorgen kunt u ook bellen naar het VrijwilligersHuis en vragen naar Carolien de Kock, administrateur van de Stichting Peuterspeelzalen Borsele, telefoonnummer (0113) 311999. Schriftelijk opgeven kan ook bij het VrijwilligersHuis: postbus 66, 4450 AB Heinkenszand.
Informatieavond wegafsluiting
foto Biezelingsche Ham: Meetkundige Dienst Afdeling Multimedia Binnenkort starten de werkzaamheden voor het versterken van het dijkvak Biezelingsche Ham. Uit toetsingen is gebleken dat het dijkvak versterkt moet worden. Bij het versterken van de dijken werken de Zeeuwse waterschappen, Rijkswaterstaat en de Provincie Zeeland nauw samen. Tijdens het werk vinden zware transporten van materiaal plaats over de Weg onderlangs de zeedijk. Om de verkeersveiligheid tijdens de transporten te kunnen garanderen, is het waterschap van plan de Weg onderlangs de zeedijk, tussen Hoedekenskerke en 's-Gravenpolder, af te sluiten van 1 april 2001 tot 1 november 2001.
Toelichting
Waterschap Zeeuwse Eilanden organiseert een informatieavond over de mogelijke wegafsluiting. Ook geeft een medewerker van het projectbureau Zeeweringen uitleg over de dijkversterking. Tijdens de avond kunt u aangeven wat u van de wegafsluiting vindt. Afhankelijk van de opmerkingen kan het besluit voor de afsluiting worden aangepast. De avond vindt plaats op maandag 26 februari a.s. om 19.30 uur in het dorpshuis van Hoedekenskerke, Havenstraat 13.
Biezelingsche Ham
Het dijkvak Biezelingsche Ham is ongeveer 3100 meter lang en ligt ten
zuidoosten van 's-Gravenpolder. De oostgrens ligt in de
Willem-Annapolder, de westgrens ligt in de Hoedekenskerkepolder.
Heeft u vragen over de informatieavond, neem dan contact op met Sandra
Minneboo van het waterschap, 0113-241422. Voor meer informatie over
het project Zeeweringen, kunt u een kijkje nemen op de website:
www.zeeweringen.nl.
Glasbak Kwadendamme
In verband met de verbouwing van verenigingsgebouw "De Burcht" zal de glasbak op maandag 26 februari a.s. tijdelijk verplaatst worden naar de Witte Dam.
Op dinsdag 6 maart is er om 19.30 uur in het gemeentehuis een informatie-avond voor nieuwe inwoners van de gemeente Borsele. Ook andere belangstellenden zijn van harte welkom. U kunt zich aanmelden bij Mirjam Jongejan van de afdeling Bestuursondersteuning, telefoonnummer (0113) 238438.
Informatie-avond
Op woensdag 7 maart is er om 20.00 uur een informatie-avond over de gevolgen van de legionellawetgeving voor alle gemeentelijke eigendommen. De bijeenkomst is in het gemeentehuis. U bent van harte welkom.
Legionella-info uit vorige editie.
Gemeentelijke belastingen 2001 en WOZ-beschikking
Dit jaar ontvangt u de aanslag gemeentelijke belastingen 2001 vroeger
dan vorige jaren, namelijk eind februari. Meestal ontvangt u deze
aanslag april/mei. Dit jaar is ervoor gekozen deze aanslag te
verzenden met de waardebeschikking in het kader van de Wet waardering
onroerende zaken (WOZ).
WOZ in de praktijk Op deze WOZ-beschikking treft u de nieuw getaxeerde
waarde per 1 januari 1999 aan van het pand waar u per 1 januari 2001
eigenaar en/of gebruiker van bent. De aanslag
onroerende-zaakbelastingen 2001 is op basis van deze waarde berekend.
U kunt nu zien wat voor invloed de stijging van de waarde van uw pand
eventueel heeft op uw aanslag onroerende-zaakbelastingen. Tevens kunt
u het effect zien van het verlaagde tarief voor de
onroerende-zaakbelastingen voor eigenaren en gebruikers van woningen.
Bij de WOZ-beschikking ontvangen particuliere eigenaren van woningen
een taxatieverslag met toelichting. Eigenaren van niet-woningen (zoals
winkels, boerderijen e.d.) dienen, indien zij dit wensen een
taxatieverslag aan te vragen.
Evenals voorgaand jaar wordt een lastenverlichting toegekend van f
100,00. De gemeenteraad heeft besloten dit bedrag te verhogen met f
25,00. De totale lastenverlichting bedraagt f 125,00. De gemeente
Borsele verstrekt dit bedrag door een compensatie te geven aan de
huishoudens die aangeslagen worden voor de afvalstoffenheffing.
Omschrijving en tarieven gemeentelijke belastingen 2001
OZB eigenaar woning =
OZB eigenaren per volle f 5.000 v.d. getaxeerde waarde f 8,00
OZB gebruiker woning =
OZB gebruikers per volle f 5.000 v.d. getaxeerde waarde f 6,40
OZB eigenaar =
OZB eigenaren per volle f 5.000 v.d. niet-woning getaxeerde waarde f
10,21
OZB gebruiker =
OZB gebruikers per volle f 5.000 v.d. niet-woning getaxeerde waarde f
8,17
Afvalstoffenheffing =
meerpersoonshuish. grondslag 2 of meer f 468,00
Afvalstoffenheffing =
éénpersoonshuish. grondslag 1 per jaar f 312,00
Afval extra cont. 140 l =
extra rolcontainer van 140 liter per jaar f 156,00
Afval extra cont. 240 l =
extra rolcontainer van 240 liter per jaar f 234,00
Reinigingsrechten =
reinigingsrechten incl. BTW per jaar f 556,92
Rein. extra cont. 140 l =
reinigingsrechten extra rolcont. van 140 liter incl. BTW per jaar f
185,64
Rein. extra cont. 240 l =
reinigingsrechten extra rolcont. van 240 liter incl. BTW per jaar f
278,46
Hondenbelasting 1e hond =
hondenbelasting 1e hond grondslag 1 per jaar f 90,00
Hondenbelasting 2e hond e.v.=
hondenbelasting 2e hond en volgende grondslag 1 of meer per jaar f
135,00
Hondenbelasting kennel =
hondenbelasting kennel per jaar f 240,00
Forensenbelasting =
econ. waarde tot f 70.000 per jaar f 208,00
Forensenbelasting =
econ. waarde f 70.000 - f 140.000 per jaar f 283,00
Forensenbelasting =
econ. waarde f 140.000 - f 210.000 per jaar f 356,00
Forensenbelasting =
econ. waarde f 210.000 - of meer per jaar f 430,00
Lastenverlichting =
kabinetsbesluit - f 100,00
raadsbesluit - f 25,00
(samen -f 125,00)
Toelichting
Zowel bij uw aanslagbiljet gemeentelijke belastingen, als bij uw
WOZ-beschikking en het taxatieverslag treft u een bijlage met
toelichting aan.
Heeft u toch nog vragen dan kunt u contact opnemen met de afdeling
Financiën en Automatisering. Deze afdeling is telefonisch bereikbaar
onder telefoonnummer (0113) 238301 of 238302 op maandag t/m donderdag
van 8.30 - 12.30 uur en 14.00 - 16.00 uur en vrijdag van 8.30 - 12.30
uur.
Taxatie geschiedenis Uit het archief: "De Gemeenteraad van
Ellewoutsdijk op 6 Juli 1908, voor het laatst, op de gewone
jaarlijksche rondreis tot het opnemen en beschrijven van de 21
particuliere en domeintiendenblokken in de Gemeente." (Bij de wet van
16 Juli 1907, Stbl. No. 222 werden de tienden met ingang van 1 Januari
1909 afgeschaft)
Foto genomen bij de boerderij "de Loire". Personen, in volgorde op de
foto (vlnr): Jan van Door, Veldwachter; C. van de Velde, Raadslid;
P.A. Vroegop, Ambtenaar ter secretarie; Abr. Huijsen, Raadslid; Joh.
van Liere, Raadslid; Jac. Smallegange; E.A. van der Bent,
Burgemeester/tevens Raadslid; Jan Nieuwenhuise, Raadslid.
WOZ op internet: Waarderingskamer
Kwijtschelding voor gemeentelijke belastingen
De behandeling van verzoeken om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen is dit jaar niet veranderd. U kunt met één formulier kwijtschelding vragen voor:
de waterschapsheffingen (z.g. combi-belastingen) ingezetenenomslag
verontreinigingsheffing
de gemeentelijke belastingen
de onroerende-zaakbelasting
de afvalstoffenheffing.
Wanneer kwijtschelding
De regel is dat iedere belastingplichtige de aanslag betaalt. Toch kan het voorkomen dat iemand niet kan betalen omdat zijn inkomen te laag is. De volgende factoren spelen een belangrijke rol:
1. Vermogen
Mensen die vermogen bezitten komen in beginsel niet in aanmerking voor
kwijtschelding. Er is een klein vermogen dat wordt vrijgelaten. Dit
bedrag is vastgesteld op ongeveer f 2.500, afhankelijk van de
gezinssamenstelling. Uitvaartverzekeringen worden buiten beschouwing
gelaten. Voor personen die op 31 december 1999 ouder dan 65 jaar zijn
en geen uitvaartverzekering hebben, geldt een algemene vrijstelling
voor financiële middelen van f 5.000.
Het positieve verschil tussen de waarde van de woning en de
hypotheekschuld op die woning wordt eveneens tot het vermogen
gerekend.
2. Inkomen
Over de vraag wanneer iemand belasting kan betalen denken de
Rijksoverheid, gemeenten en waterschappen verschillend. De
kwijtschelding van die drie overheden wordt dan ook verschillend
berekend. Ze hanteren elk hun eigen uitgangspunten.
De Rijksoverheid hanteert het uitgangspunt dat belastingen betaald moeten worden door iedereen die belastingplichtig is. Zij heeft het standpunt dat het dat voor beslag vatbaar is, voor betaling kan worden aangewend. We spreken dan van een vrijgestelde som van 90%. Het Waterschap hanteert in 2001 een vrijgestelde som van 97%. De gemeente Borsele hanteert een vrijgestelde som van 100%.
De gehanteerde normen zijn per 1-1-2001 inclusief vakantiegeld;
Waterschap Gemeente
volledig gezin, met inwoning van derden f 1.799 f 1.855
volledig gezin, zonder inwoning van derden f 2.249 f 2.318
alleenstaande ouder f 2.024 f 2.087
alleenstaande ouder, met inw. met inkomen f 1.574 f 1.623
alleenwonende alleenstaande f 1.574 f 1.623
woningdelende alleenstaande f 1.125 f 1.159
Personen ouder dan 65 jaar:
Waterschap Gemeente
Echtgenoten, beiden 65 jaar of ouder f 2.333 f 2.405
Echtgenoten, 1 persoon 65 jaar of ouder f 2.369 f 2.443
Alleenstaande ouder, 65 jaar of ouder f 2.110 f 2.175
Alleenstaande van 65 jaar of ouder f 1.661 f 1.712
Wanneer uw inkomen gelijk aan, of lager is, dan de genoemde bedragen
hoeft u dus geen belasting te betalen. Wel moet u belasting betalen
wanneer uw inkomen boven de norm komt. Hierbij is de hoogte van de
nominale ziekenfondspremie die u betaald en ook de hoogte van uw huur,
na aftrek van de huursubsidie, van belang.
Deze normen kunnen ook verhoogd worden. Dit gebeurt per 1 juli 2001.
Hoe kunt u kwijtschelding aanvragen?
Indien u bij de aanslag waterschapslasten nog geen
"kwijtscheldingsformulier voor lokale belastingen" heeft ontvangen,
kunt u dit formulier schriftelijk of telefonisch aanvragen bij de
gemeente (telefoonnummer (0113) 238315 of 238312) en het waterschap
(telefoonnummer (0113) 241000).
LET OP: het kwijtscheldingsverzoek hoeft u maar 1 keer per jaar in te
dienen. Wanneer u eerder dit jaar een aanvraag kwijtschelding voor
waterschapslasten heeft ingediend, hoeft u dat niet nog eens te doen
voor gemeentelijke belasting!!!!!!
Vul dit formulier zorgvuldig in en voeg de gevraagde bewijsstukken
bij! Behandeling vindt plaats op het kantoor van het waterschap. Stuur
het formulier met de bijlagen daarom daar naar toe (Waterschap Zeeuwse
Eilanden, Postbus 13, 4460 AA Goes). U kunt uw aanvragen echter ook op
het gemeentehuis afgeven. Wij zullen dan de stukken doorzenden naar
het Waterschap, zodra blijkt dat u voldoende bewijsstukken heeft
bijgevoegd.
Wanneer aanvragen
Uiteraard is het verstandig om kwijtschelding direct na ontvangst van
het aanslagbiljet aan te vragen. Voor het indienen van het verzoek is
echter geen wettelijke termijn gegeven. Toch willen wij u vragen uw
verzoek binnen 3 maanden nadat de aanslag is opgelegd, in te dienen.
Opschorting van invordering
Wanneer het verzoek volledig ingevuld en voorzien van bewijsstukken in
behandeling is genomen, wordt de invordering in beginsel opgeschort.
Dit betekent dat u kunt wachten met betalen totdat er een besluit is
genomen.
Beschikking
Nadat het verzoek is getoetst en uw betaalcapaciteit en (eventueel) de
kwijtschelding is berekend, ontvangt u een schriftelijke beschikking
van zowel het waterschap als van de gemeente.
Nog vragen?
Voor meer informatie over kwijtschelding kunt u terecht bij de heer
A.T. Verschoore van de afdeling Sociale Zaken, telefoonnummer (0113)
238312.
Ik lees, jij leest, hij leest, wij lezen
ZIJ LEZEN VOOR !!!
Het is weer spannend op 8 basisscholen in Borsele: de voorleeswedstrijden zijn begonnen. Kinderen uit groep 7 en 8 maken zich op om stukjes uit hun favoriete boek zo goed, mooi en spannend mogelijk voor te lezen om voorleeskampioen van hun school te worden. Op 21 maart zullen zij met elkaar in het Gasthuis in Goes onder aanvuring van hun supporters met echte spandoeken en misschien ook een lied om de regionale eer strijden. Ook in Zeeuws-Vlaanderen, Walcheren, Schouwen Duiveland, Noord-Beveland en Tholen worden wedstrijden gehouden. Later moeten deze regionale kampioenen in Middelburg de provinciale titel proberen te behalen en in mei volgt de landelijke finale in Utrecht.
Jongens en meiden van Borsele, zet em op en heel veel succes!
Werkbezoek `s-Heer Abtskerke 13 maart 2001
Burgemeester en wethouders bezoeken eens per drie jaar alle kernen in de gemeente Borsele. Op dinsdag 13 maart a.s. bezoeken zij het dorp `s-Heer Abtskerke.
Wapen 's-Heer Abtskerke `s Middags maken zij onder begeleiding van de dorpsraad `s-Heer Abtskerke een ronde door het dorp en worden bepaalde zaken en knelpunten besproken. Zij nodigen u uit om die avond om 19.30 uur aanwezig te zijn in het verenigingsgebouw "Versvliet", v. d. Plasschestraat 33 te `s-Heer Abtskerke. U heeft dan de gelegenheid om vragen te stellen of om uw mening kenbaar te maken aan het college over allerlei zaken die met uw dorp te maken hebben.
Uit de raad
Op donderdag 8 februari heeft de vergadering van de gemeenteraad van Borsele plaatsgevonden. Wat is er nu in die vergadering besloten? We hebben een aantal besluiten voor u op een rijtje gezet.
Begrotingswijziging
De raad heeft een bijdrage beschikbaar gesteld aan de tennisvereniging
in Nieuwdorp. De toplaag van de tennisbanen is door slechte
waterafvoer aan renovatie toe en het drainagesysteem moet vervangen
worden.
Wat het archief in het gemeentehuis betreft moeten beschadigde
archiefstukken vastgelegd worden op microfilm en CD-rom. Voor
verfilming en aanschaf van een pc is f 14.500 beschikbaar gesteld.
Groenproject `t Sloe
De raad heeft de visie voor het groenproject `t Sloe vastgesteld. De
visie wordt gebruikt als toetsingskader voor de vervolgstappen en met
name de inrichtingsplannen. Op uitdrukkelijk verzoek van de
gemeenteraad zal in die inrichtingsplannen gestreefd worden naar
bredere stroken bos en naar meer recreatief medegebruik dan in de
visie is beschreven.
Brede school
De notitie "Toekomstvisie brede school - hoe nu verder" is
vastgesteld. Deze notitie gaat in op de fysieke omgeving, de
ondersteuning, de samenwerking en de activiteiten. Er wordt een aanzet
gegeven voor de verdere aanpak en er is een tijdpad aangegeven.
Voor 2001 staan in ieder geval twee onderzoeken op de rol. Allereerst
een onderzoek naar de bouwkundige staat van de peuterspeelzalen. Ten
tweede onderzoek naar de wensen en behoefte per kern. Voor dit
aanvullende onderzoek is krediet beschikbaar gesteld.
Woningbouw Nieuweweg
Gevraagd is medewerking te verlenen om woningbouw mogelijk te maken op
een perceel grond aan de Nieuweweg, gelegen tussen de woningen
Nieuweweg 31a en 33, te Baarland. De beoogde locatie heeft een
agrarische bestemming en is in strijd met de gevraagde woningbouw. De
raad is in principe akkoord gegaan tot het toestaan van woningbouw en
met het opstellen van een locatievisie. Die kan als ruimtelijke
onderbouwing dienen voor de procedure tot vrijstelling van het
vigerende bestemmingsplan.
De Blikken II
De raad heeft het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan
"`s-Heerenhoek, gedeelte De Blikken II" vastgesteld. In de Blikken II
zijn gronden voor woondoeleinden aangewezen om de eerstkomende jaren
mogelijkheden te bieden voor nieuw te bouwen woningen. Het plangebied
ligt ten oosten van de Molendijk en sluit aan op het al gerealiseerde
plan Blikken I. Naast het bestemmingsplan is ook een
beeldkwaliteitsplan vastgesteld. Binnen het bestemmingsplan ligt een
gebied waar welstandsvrij gebouwd kan worden.
Schadebeoordelingscommissie
De heer J.M. Nijsten, Korte Noordweg 1a te Borssele, heeft een verzoek
tot planschadevergoeding ex artikel 19 WRO ingediend. Hij vraagt
schadevergoeding in verband met het op 27 juni 1996 door de
gemeenteraad vastgestelde en op 22 oktober 1996 goedgekeurde
bestemmingsplan "WOV". De raad heeft een onafhankelijke
schadebeoordelingsdeskundige benoemd voor de behandeling van de
ingediende schadeclaim.
Noodverordening
De burgemeester heeft een noodverordening vastgesteld. De raad heeft
deze bekrachtigd. De noodverordening geeft de burgemeester bijzondere
bevoegdheden om blokkades van nucleair transport tegen te gaan.
Vrijheid van meningsuiting en het recht om te demonstreren worden
hierdoor niet aangetast.
Spreekuur commissie Sociale Zaken
De leden van de commissie Sociale Zaken willen weten wat er leeft
onder de inwoners die belang hebben bij de manier waarop `Sociale
Zaken' in Borsele functioneert. Het spreekuur van de commissie Sociale
Zaken vindt plaats op donderdag 8 maart van 09.00 tot 10.30 uur en van
19.30 tot 20.00 uur in het gemeentehuis.
Als u ideeën of vragen heeft op het gebied van sociale zaken, dan
wordt u van harte uitgenodigd voor het spreekuur. U kunt zo
binnenlopen, maar het is ook mogelijk van tevoren een afspraak te
maken. Dit kan bij Jan Geluk van de afdeling Sociale Zaken,
telefoonnummer (0113) 238383.
1 maart: wethouder Tollenaar
8 maart: wethouder Van Opdorp
Op donderdag 8 maart wordt het raadsledenspreekuur gehouden. Daar heeft u de mogelijkheid vragen, opmerkingen en kritiek voor te leggen. Per partij is er een raadslid aanwezig. Een ambtenaar noteert de gemaakte afspraken.
Op 8 maart kunt u de volgende raadsleden verwachten: de heer H. Uitterhoeve (PvdA)
mevrouw M. Vermue-Vermue (CDA)
de heer M. Beverwijk (VVD)
de heer J. Zandee (SGP/ChristenUnie)
de heer P. Verbart (D66)
Het spreekuur is van 19.30 tot 20.00 uur in het gemeentehuis te Heinkenszand. Om organisatorische redenen dient u van tevoren een afspraak te maken. Dit kan bij Bianca Vermeulen van de afdeling IN DE VOORJAARSVAKANTIE WEER EEN TE GEK SPORTFESTIJN BORSELE Bewegen moet! Voor de elfde maal organiseert de Sportraad Borsele in de Voorjaarsvakantie het SPORTFESTIJN BORSELE. Op 28 februari, 1 en 2 maart aanstaande zijn er in sporthal de Stenge te Heinkenszand en sporthal de Zwake te `s-Gravenpolder weer meerdere sportactiviteiten. Deze activiteiten zijn voor iedereen GRATIS toegankelijk. Het motto is: "Kom op en maak er een sportieve Voorjaarsvakantie van !!! ". Je kunt zelf aan veel van deze activiteiten deelnemen, maar je mag ze ook bezoeken en dan de deelnemers aanmoedigen.
Het programma van het Sportfestijn ziet er als volgt uit.
WOENSDAG 28 FEBRUARI: SCHOLEN HANDBALTOERNOOI te `s-GRAVENPOLDER
Negen scholen strijden van 9.00 tot 17.30 uur om de titel
"Scholen-handbalkampioen van Borsele". In totaal zijn er ongeveer 200
deelnemers.
Daarnaast is er de mogelijkheid om je te laten schminken of om mee te
doen aan `koe-melken' of darten. De organisatie is in handen van de
handbalvereniging ORION uit Heinkenszand.
DONDERDAG 1 MAART: GYMINSTUIF te HEINKENSZAND
Deze dag organiseert s.v. ATLAS 13.00 tot 15.30 uur een spetterende
gyminstuif. Heel de Stenge is omgebouwd tot één grote speelhal.
Onderdelen zijn ondermeer: springen op trampolines, zwaaien aan
trapezestokken, klimmen tot aan het plafond en vliegen op een vliegend
tapijt.
VRIJDAG 2 MAART: TENNISINSTUIF te HEINKENSZAND
Deze morgen wordt er van 9.30 tot 12.00 uur in samenwerking met de
plaatselijke tennisvereniging TEBO een spelcircuit gehouden, waarin de
deelnemers de vaardigheden van het tennisspel worden bijgebracht.
Hierbij gaat het om onderdelen als: hindernisbaan, de muur,
hoepelrace, balletje hoog houden en de tenniskoning(in).
VRIJDAG 2 MAART: HULDIGING JEUGDSPORTKAMPIOENEN te HEINKENSZAND
In het jaar 2000 zijn weer meerdere kinderen in de leeftijd tot 12
jaar kampioen geworden. Voor al deze kampioenen wordt door de
Sportraad Borsele vanaf 14.00 uur een sport- en spelinstuif gehouden.
De vorm waarin dit zal gebeuren is nog een verrassing evenals het
cadeau dat de sportkampioenen zullen krijgen. Maar dat het een feest
zal worden is wel duidelijk !!!