Persbericht
TS W LR 0301.03
Den Haag, woensdag 28 februari 2001
Tweede grote Combino-order van Amsterdam - Hoofdstad bestelt nog eens
60 lagevloertrams bij Siemens
Siemens Nederland N.V. en Siemens Transportation Systems (TS) hebben
een order gekregen van het Gemeentevervoerbedrijf van Amsterdam (GVB)
voor de levering van nog eens 60 lagevloer-stadstrams van het type
Combino. Dit betekent dat Amsterdam gebruik heeft gemaakt van de optie
uit de eerste Combino-order van maart 2000 (voor 95 van dergelijke
voertuigen). De totale waarde van de order voor deze 155
Combino-eenheden voor Amsterdam bedraagt nu ongeveer e 220 miljoen.
Algemeen directeur André Testa van het GVB: "We verwachten de eerste
van de 95 nieuwe Combino's dit jaar. De order voor 60 extra voertuigen
houdt in dat we erop vertrouwen dat de nieuwe voertuigen een
serviceverbetering voor onze klanten met zich mee zullen brengen. De
veiligheid en het comfort van de Combino's, gecombineerd met de lage
instap en de milieuvriendelijke eigenschappen, zijn voor ons zeer
belangrijk. Ze passen uitstekend in het moderne imago van ons bedrijf
dat we willen overbrengen in de straten van Amsterdam. We hebben dan
ook hoge verwachtingen van de nieuwe Combino."
Martin C.J. van Pernis, vice-voorzitter van de Raad van Bestuur van
Siemens Nederland, die de onderhandelingen voerde: "Met de uitbreiding
van de eerste order van 95 Combino's zullen bijna alle trams in onze
hoofdstad worden vervangen. Voor onze klant betekent dat een
aanzienlijke kwaliteitsverbetering en een vermindering van de
operationele en de onderhoudskosten."
"Deze order onderstreept de mondiaal gezien toonaangevende positie van
onze modulaire-platformconcepten op het gebied van de constructie van
railvoertuigen", aldus Hans M. Schabert, vice-president van de
Siemens-divisie Transportation Systems. "De Combino is momenteel
zonder twijfel de succesvolste lagevloer-stadstram ter wereld."
De order van Amsterdam betekent een primeur voor de tweede generatie
van de Combino, die hiermee voor de eerste maal wordt ingezet en zich
kenmerkt door nog gunstiger levenscycluskosten. De eerste van de 155
voertuigen voor Amsterdam arriveert in november 2001. De laatste staat
voor het najaar van 2003 op het programma. "Dit uiterst snelle
leveringsschema is alleen mogelijk dankzij het modulaire
constructie-systeem dat de basis vormt van het Combino-ontwerp.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van gestandaardiseerde componenten die
zich ook in service-technisch opzicht hebben bewezen", benadrukt
Schabert. "Aantrekkelijke en betrouwbare voertuigen als de Combino,
die zeer snel in dienst kunnen worden genomen, zijn onmisbaar voor een
winstgevende exploitatie van het openbaar vervoer in grote steden. Het
gebruik van gestandaardiseerde modules vormt de garantie voor onze
klanten dat zij een stadstramsysteem krijgen dat in economisch opzicht
zeer efficiënt is. Dit is het resultaat van de lage aanschafkosten en
hoge beschikbaarheidsgraad."
Begin 1999 werden in Amsterdam al proeven gedaan met een prototype van
de Combino. De speciale topografie van de stad vormde een zware
uitdaging voor het voertuigconcept. De talrijke grachten in de stad
zijn rijkelijk voorzien van bruggen waarvan de boog soms een straal
heeft van minder dan 200 meter. Dit betekent dat de voertuigen te
maken krijgen met extreme hellingshoeken. Daarbij komt nog dat sommige
van deze bruggen in een bocht liggen. Tijdens de drie weken durende
proef bleek de Combino in staat het volledige traject van het
Amsterdamse netwerk zonder enige vorm van beperking af te leggen.
De 155 Combino's voor Amsterdam zijn grotendeels eenrichtingsvoertuigen met vijf modules die worden ingezet in het complete gemeentelijke netwerk. Een viertal van de voertuigen wordt met twee cabines geschikt gemaakt voor inzet in beide richtingen. De Combino heeft een maximumsnelheid van ongeveer 70 km per uur, een totale lengte van 29 meter, 62 zitplaatsen en 110 staanplaatsen. Alle voertuigen krijgen bovendien een conducteurscabine.
De order van Amsterdam is niet de enige order voor de Combino. Vanuit
Duitsland en een aantal andere landen is een groot aantal orders
ontvangen. De tweede order van Amsterdam voor 60 voertuigen brengt het
totale aantal bestelde Combino's op bijna 360.
De eerste generatie van dit voertuig werd in dienst genomen in Potsdam
in 1998.
Daarnaast werd de Combino ingezet in de Duitse steden Erfurt en
Nordhausen (Thüringen), Freiburg im Breisgau (Baden-Württemberg) en
Augsburg (Beieren). In het voorjaar van 1999 startte de
Siemens-divisie Transportation Systems met de levering van de Combino
aan Hiroshima in Japan. Verder zijn orders ontvangen van de Zwitserse
steden Basel en Bern en van Melbourne in Australië.
De Siemens Groep in Nederland, met een omzet van bijna 3 miljard gulden en ruim 3300 medewerkers, maakt deel uit van de in meer dan 190 landen vertegenwoordigde multinational Siemens AG. Zij levert producten, systemen en diensten voor overheid, bedrijfsleven en consument. Siemens Nederland N.V. biedt de klant oplossingen op vrijwel alle terreinen van de elektrotechniek en de elektronica.
De divisie Transportation Systems (TS van Siemens AG is een van de
toonaangevende internationale toeleveranciers voor de
spoorwegindustrie. Als enige leverancier en systeem-integrator
combineert de divisie binnen haar twee bedrijfssegmenten Automation &
Power en Rolling Stock het volledige productenspectrum, variërend van
signalerings- en controlesystemen tot aandrijfsystemen en rijdend
materieel voor massavervoer, regionale en lijndiensten. Hierbij komt
een uitgebreide ervaring op het gebied van projectbeheer en
toekomstgerichte serviceconcepten. In het boekjaar 2000 (afgesloten
ultimo september) genereerde de divisie een omzet van ca. e 4 miljard
met wereldwijd zo'n 14.500 medewerkers. De EBIT-waarde bedroeg e 85
miljoen. Meer informatie over de divisie Transportation Systems kunt u
vinden op www.siemens.com/ts.
Nadere inlichtingen voor de redactie:
Hoofd persvoorlichting, Dick van Gooswilligen
Tel: (070) 333 1606, fax: (070) 333 2253, e-mail:
dick.gooswilligen@siemens.nl
Beeldmateriaal digitaal opvraagbaar bij de afdeling persvoorlichting,
Willeke Boxhoorn,
Tel: (070)333 2355, e-mail: willeke.boxhoorn@siemens.nl
Voor alle Siemens persberichten zie: www.siemens.nl/persinfo
© Siemens Nederland N.V. 2001