Siemens

Persbericht

TS W LR 0301.03

Den Haag, woensdag 28 februari 2001

Tweede grote Combino-order van Amsterdam - Hoofdstad bestelt nog eens 60 lagevloertrams bij Siemens

Siemens Nederland N.V. en Siemens Transportation Systems (TS) hebben een order gekregen van het Gemeentevervoerbedrijf van Amsterdam (GVB) voor de levering van nog eens 60 lagevloer-stadstrams van het type Combino. Dit betekent dat Amsterdam gebruik heeft gemaakt van de optie uit de eerste Combino-order van maart 2000 (voor 95 van dergelijke voertuigen). De totale waarde van de order voor deze 155 Combino-eenheden voor Amsterdam bedraagt nu ongeveer e 220 miljoen.

Algemeen directeur André Testa van het GVB: "We verwachten de eerste van de 95 nieuwe Combino's dit jaar. De order voor 60 extra voertuigen houdt in dat we erop vertrouwen dat de nieuwe voertuigen een serviceverbetering voor onze klanten met zich mee zullen brengen. De veiligheid en het comfort van de Combino's, gecombineerd met de lage instap en de milieuvriendelijke eigenschappen, zijn voor ons zeer belangrijk. Ze passen uitstekend in het moderne imago van ons bedrijf dat we willen overbrengen in de straten van Amsterdam. We hebben dan ook hoge verwachtingen van de nieuwe Combino."

Martin C.J. van Pernis, vice-voorzitter van de Raad van Bestuur van Siemens Nederland, die de onderhandelingen voerde: "Met de uitbreiding van de eerste order van 95 Combino's zullen bijna alle trams in onze hoofdstad worden vervangen. Voor onze klant betekent dat een aanzienlijke kwaliteitsverbetering en een vermindering van de operationele en de onderhoudskosten."

"Deze order onderstreept de mondiaal gezien toonaangevende positie van onze modulaire-platformconcepten op het gebied van de constructie van railvoertuigen", aldus Hans M. Schabert, vice-president van de Siemens-divisie Transportation Systems. "De Combino is momenteel zonder twijfel de succesvolste lagevloer-stadstram ter wereld."

De order van Amsterdam betekent een primeur voor de tweede generatie van de Combino, die hiermee voor de eerste maal wordt ingezet en zich kenmerkt door nog gunstiger levenscycluskosten. De eerste van de 155 voertuigen voor Amsterdam arriveert in november 2001. De laatste staat voor het najaar van 2003 op het programma. "Dit uiterst snelle leveringsschema is alleen mogelijk dankzij het modulaire constructie-systeem dat de basis vormt van het Combino-ontwerp. Hierbij wordt gebruik gemaakt van gestandaardiseerde componenten die zich ook in service-technisch opzicht hebben bewezen", benadrukt Schabert. "Aantrekkelijke en betrouwbare voertuigen als de Combino, die zeer snel in dienst kunnen worden genomen, zijn onmisbaar voor een winstgevende exploitatie van het openbaar vervoer in grote steden. Het gebruik van gestandaardiseerde modules vormt de garantie voor onze klanten dat zij een stadstramsysteem krijgen dat in economisch opzicht zeer efficiënt is. Dit is het resultaat van de lage aanschafkosten en hoge beschikbaarheidsgraad."

Begin 1999 werden in Amsterdam al proeven gedaan met een prototype van de Combino. De speciale topografie van de stad vormde een zware uitdaging voor het voertuigconcept. De talrijke grachten in de stad zijn rijkelijk voorzien van bruggen waarvan de boog soms een straal heeft van minder dan 200 meter. Dit betekent dat de voertuigen te maken krijgen met extreme hellingshoeken. Daarbij komt nog dat sommige van deze bruggen in een bocht liggen. Tijdens de drie weken durende proef bleek de Combino in staat het volledige traject van het Amsterdamse netwerk zonder enige vorm van beperking af te leggen.

De 155 Combino's voor Amsterdam zijn grotendeels eenrichtingsvoertuigen met vijf modules die worden ingezet in het complete gemeentelijke netwerk. Een viertal van de voertuigen wordt met twee cabines geschikt gemaakt voor inzet in beide richtingen. De Combino heeft een maximumsnelheid van ongeveer 70 km per uur, een totale lengte van 29 meter, 62 zitplaatsen en 110 staanplaatsen. Alle voertuigen krijgen bovendien een conducteurscabine.

De order van Amsterdam is niet de enige order voor de Combino. Vanuit Duitsland en een aantal andere landen is een groot aantal orders ontvangen. De tweede order van Amsterdam voor 60 voertuigen brengt het totale aantal bestelde Combino's op bijna 360.
De eerste generatie van dit voertuig werd in dienst genomen in Potsdam in 1998.

Daarnaast werd de Combino ingezet in de Duitse steden Erfurt en Nordhausen (Thüringen), Freiburg im Breisgau (Baden-Württemberg) en Augsburg (Beieren). In het voorjaar van 1999 startte de Siemens-divisie Transportation Systems met de levering van de Combino aan Hiroshima in Japan. Verder zijn orders ontvangen van de Zwitserse steden Basel en Bern en van Melbourne in Australië.

De Siemens Groep in Nederland, met een omzet van bijna 3 miljard gulden en ruim 3300 medewerkers, maakt deel uit van de in meer dan 190 landen vertegenwoordigde multinational Siemens AG. Zij levert producten, systemen en diensten voor overheid, bedrijfsleven en consument. Siemens Nederland N.V. biedt de klant oplossingen op vrijwel alle terreinen van de elektrotechniek en de elektronica.

De divisie Transportation Systems (TS van Siemens AG is een van de toonaangevende internationale toeleveranciers voor de spoorwegindustrie. Als enige leverancier en systeem-integrator combineert de divisie binnen haar twee bedrijfssegmenten Automation & Power en Rolling Stock het volledige productenspectrum, variërend van signalerings- en controlesystemen tot aandrijfsystemen en rijdend materieel voor massavervoer, regionale en lijndiensten. Hierbij komt een uitgebreide ervaring op het gebied van projectbeheer en toekomstgerichte serviceconcepten. In het boekjaar 2000 (afgesloten ultimo september) genereerde de divisie een omzet van ca. e 4 miljard met wereldwijd zo'n 14.500 medewerkers. De EBIT-waarde bedroeg e 85 miljoen. Meer informatie over de divisie Transportation Systems kunt u vinden op www.siemens.com/ts.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Hoofd persvoorlichting, Dick van Gooswilligen
Tel: (070) 333 1606, fax: (070) 333 2253, e-mail: dick.gooswilligen@siemens.nl

Beeldmateriaal digitaal opvraagbaar bij de afdeling persvoorlichting, Willeke Boxhoorn,
Tel: (070)333 2355, e-mail: willeke.boxhoorn@siemens.nl

Voor alle Siemens persberichten zie: www.siemens.nl/persinfo

© Siemens Nederland N.V. 2001