METRIXLAB
'OpinionPoll' vraagt websitebezoekers hoe het beter kan
'What makes my consumer tick (& click)?'
'OpinionPoll' vraagt websitebezoekers hoe het beter kan
MetrixLab introduceert de internet-marketingtool OpinionPoll(r). De
OpinionPoll (www.opinionpoll.com) geeft webmarketeers online inzicht
in de beleving en mening van de bezoekers op de eigen website. Het is
een korte (in websites te integreren) vragenlijst die op een
vriendelijke manier de internetter interviewt. Zo staan websites in
direct contact met hun doelgroep en kan de functionaliteit en
effectiviteit sterk worden verbeterd.
Internetstatistieken zeggen niet genoeg
Veel websites volgen het bezoek op de eigen site in termen van
pageviews, gevolgd klikpad en volbrachte transacties. Maar dat zegt
nog niets over hoe de site 'scoort' bij de bezoeker, en dat is
uiteindelijk waar het om gaat. De OpinionPoll gaat veel verder en
geeft een site wèl direct en eerlijk inzicht in de eigen sterke en
zwakke punten.
Continu onderzoek naar websiteprestatie
OpinionPoll omzeilt de nadelige punten van 'pop-up'-vragenlijstjes.
Ongevraagde pop-ups lopen het risico irritatie te wekken en worden
vaak weggeklikt. De respons blijft laag en het doel wordt dan
voorbijgeschoten. De OpinionPoll daarentegen is een 'opt-in'-systeem,
wat wil zeggen dat de websitebezoeker zelf actief kiest voor deelname.
Met permissie wordt kort onderzocht wat men vindt van bijvoorbeeld de
inhoud, ontwerp en navigatie per webpagina. Doordat het ook nog eens
leuk is om in te vullen wordt de respons hoog en kan een goed continu
inzicht ontstaan in de prestatie van een website.
Voor een websitehouder is een simpel 9-stappenproces al voldoende om deze interactieve applicatie op de eigen site te zetten. De marketeer wordt bijgestaan in het formuleren van relevante vragen, in het bepalen van het ontwerp (kleur, iconen) en bij de techniek. Het hele proces kan online en zelfstandig worden uitgevoerd. Als alles klaar is, heeft de webmarketeer zelf controle over de realtime informatie die via de OpinionPoll verkregen wordt. Voor managementrapportage laat de data zich eenvoudig omzetten in spreadsheetvorm.
De Sony Music-OpinionPoll
www.sonymusic.nl en Everyday.com hebben al een eigen OpinionPoll aan
hun site toegevoegd. Jan Willem Volbeda, de Marketing Information
Manager van Sony Music Entertainment, gebruikt de OpinionPoll sinds
februari: 'Natuurlijk hadden we al een idee van onze performance, maar
nu hebben we daarin concreet inzicht. Deze gebruikersinformatie is
onmisbaar. Naar aanleiding van de resultaten bekijken we nu samen met
andere Sony Music sites in Europa of zij ook een eigen OpinionPoll
gaan gebruiken.'
Over MetrixLab
MetrixLab levert internet-marketinginformatie en online
onderzoeksdiensten aan e-businesses, consultants en
marktonderzoekbureau's. Hiertoe zijn een aantal zeer innovatieve
internet-onderzoekstechnologieën ontwikkeld. De informatie- producten
van MetrixLab bieden een helder inzicht in effectiviteit en
gebruiksvriendelijkheid van websites, concurrentie analyse en
partnership-selectie. Eind vorig jaar werd een investering van 3,5
miljoen euro verkregen van investeringsmaatschappij NIB Capital
Private Equity.