METRIXLAB

'OpinionPoll' vraagt websitebezoekers hoe het beter kan

'What makes my consumer tick (& click)?'

'OpinionPoll' vraagt websitebezoekers hoe het beter kan

MetrixLab introduceert de internet-marketingtool OpinionPoll(r). De OpinionPoll (www.opinionpoll.com) geeft webmarketeers online inzicht in de beleving en mening van de bezoekers op de eigen website. Het is een korte (in websites te integreren) vragenlijst die op een vriendelijke manier de internetter interviewt. Zo staan websites in direct contact met hun doelgroep en kan de functionaliteit en effectiviteit sterk worden verbeterd.

Internetstatistieken zeggen niet genoeg
Veel websites volgen het bezoek op de eigen site in termen van pageviews, gevolgd klikpad en volbrachte transacties. Maar dat zegt nog niets over hoe de site 'scoort' bij de bezoeker, en dat is uiteindelijk waar het om gaat. De OpinionPoll gaat veel verder en geeft een site wèl direct en eerlijk inzicht in de eigen sterke en zwakke punten.

Continu onderzoek naar websiteprestatie
OpinionPoll omzeilt de nadelige punten van 'pop-up'-vragenlijstjes. Ongevraagde pop-ups lopen het risico irritatie te wekken en worden vaak weggeklikt. De respons blijft laag en het doel wordt dan voorbijgeschoten. De OpinionPoll daarentegen is een 'opt-in'-systeem, wat wil zeggen dat de websitebezoeker zelf actief kiest voor deelname. Met permissie wordt kort onderzocht wat men vindt van bijvoorbeeld de inhoud, ontwerp en navigatie per webpagina. Doordat het ook nog eens leuk is om in te vullen wordt de respons hoog en kan een goed continu inzicht ontstaan in de prestatie van een website.

Voor een websitehouder is een simpel 9-stappenproces al voldoende om deze interactieve applicatie op de eigen site te zetten. De marketeer wordt bijgestaan in het formuleren van relevante vragen, in het bepalen van het ontwerp (kleur, iconen) en bij de techniek. Het hele proces kan online en zelfstandig worden uitgevoerd. Als alles klaar is, heeft de webmarketeer zelf controle over de realtime informatie die via de OpinionPoll verkregen wordt. Voor managementrapportage laat de data zich eenvoudig omzetten in spreadsheetvorm.

De Sony Music-OpinionPoll
www.sonymusic.nl en Everyday.com hebben al een eigen OpinionPoll aan hun site toegevoegd. Jan Willem Volbeda, de Marketing Information Manager van Sony Music Entertainment, gebruikt de OpinionPoll sinds februari: 'Natuurlijk hadden we al een idee van onze performance, maar nu hebben we daarin concreet inzicht. Deze gebruikersinformatie is onmisbaar. Naar aanleiding van de resultaten bekijken we nu samen met andere Sony Music sites in Europa of zij ook een eigen OpinionPoll gaan gebruiken.'

Over MetrixLab
MetrixLab levert internet-marketinginformatie en online onderzoeksdiensten aan e-businesses, consultants en marktonderzoekbureau's. Hiertoe zijn een aantal zeer innovatieve internet-onderzoekstechnologieën ontwikkeld. De informatie- producten van MetrixLab bieden een helder inzicht in effectiviteit en gebruiksvriendelijkheid van websites, concurrentie analyse en partnership-selectie. Eind vorig jaar werd een investering van 3,5 miljoen euro verkregen van investeringsmaatschappij NIB Capital Private Equity.