PERSBERICHT
Fox Kids Europe N.V. maakt halfjaarresultaten per 30 november 2000 bekend
· Opbrengsten $52,4 miljoen; EBITDA $16,3 miljoen
· Inkomsten voor belasting $1,1 miljoen
· Abonnees over het afgelopen jaar toegenomen met 46% tot 23 miljoen
· Nu het enige kinderamusementsbedrijf met een nationaal kanaal voor elke belangrijke markt in Europa
Amsterdam, Nederland en Londen, GB - Fox Kids Europe N.V. (FKE) (AMEX: FKE; Reuters FOXK.AS; Bloomberg: FKE;.NA), het grootste, pan-Europees geïntegreerde kinderamusementsbedrijf, heeft vandaag de financiële resultaten bekendgemaakt over het halfjaar eindigend op 30 november 2000, die aantonen: opbrengsten van $52,4 miljoen, EBITDA $16,3 miljoen en inkomsten voor belasting $1,1 miljoen. De TV-kanaalopbrengsten namen met 45% toe tot $28,7 miljoen en de cashflow was $15,8 miljoen gunstiger dan in de periode eindigend op 30 november 1999. Het aantal abonnees nam over een jaar toe met 46% tot 23 miljoen dankzij drie in deze periode toegevoegde nieuwe kanalen, inclusief Duitsland.
Ynon Kreiz, voorzitter en algemeen directeur van FKE zei: "We hebben ons sterke groeitempo gehandhaafd en ervoor gezorgd dat Fox Kids Europe zich heeft gepositioneerd als het enige kinderamusementsbedrijf met een nationaal kanaal voor elke belangrijke markt in Europa. We zijn vooral trots op de prestatie van onze TV-kanalen, die voor een doorlopende groei in distributie én kijkcijfers hebben gezorgd. We hebben alle vertrouwen in de vooruitzichten voor de bedrijfsresultaten over het gehele jaar."
FINANCIËLE EVALUATIE
Opbrengsten
FKE genereert opbrengsten vanuit allerlei bronnen, inclusief vergoedingen voor programmadistributie, abonnementsgelden, advertenties en royalties voor consumentenartikelen.
Totaalopbrengsten in het halfjaar eindigend op 30 november 2000, waren $52,4 miljoen, vergeleken met $56,3 miljoen in het halfjaar eindigend op 30 november 1999. Het kanaalbedrijf boekte een toename in opbrengsten van 45% tot $28,7 miljoen, omdat de abonnee-opbrengsten met 46% stegen tot $20,4 miljoen en de advertentie-opbrengsten met 41% toenamen tot $7,6 miljoen. Opbrengsten uit programmadistributie waren $19,7 miljoen, 43% lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit werd veroorzaakt door een geringer aan de Duitse omroepmaatschappij ARD geleverd productvolume, en tevens door een in verhouding groot aantal aan het einde van de periode nog in behandeling zijnde distributie-contracten, die vervolgens zijn ondertekend en in de tweede helft van het boekjaar worden opgevoerd. Per 15 februari 2001 ligt er aan opbrengsten uit programmadistributie al $44,1 miljoen vast als deel van ons target voor het gehele jaar.
Het FKE-onderdeel voor consumentenartikelen heeft ook een sterk resultaat behaald, de opbrengsten zijn met 131% toegenomen van $1,6 miljoen tot $3,8 miljoen in dezelfde periode. Online & interactieve transacties hebben een opbrengst van $0,2 miljoen opgeleverd.
EBITDA
Het totale EBITDA voor overige bedrijfskosten was $16,3 miljoen, vergeleken met $26,2 miljoen in het halfjaar eindigend op 30 november 1999. Het kanaalbedrijf behaalde een aanzienlijke toename in EBITDA van $1,3 miljoen tot $4,9 miljoen, en alle kanalen hebben nu een positief EBITDA, behalve de meest recente initiatieven in Duitsland en Israël. EBITDA van programmadistributie was $14,8 miljoen, 45% lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit werd veroorzaakt door een in verhouding groot aantal aan het einde van de periode nog in behandeling zijnde contracten voor programmadistributie. De verwachting is dat EBITDA in de tweede helft van het financiële jaar aanzienlijk hoger uitkomt dan in het eerste halfjaar als resultaat van hogere opbrengsten voor programmadistributie in het halfjaar eindigend op 31 mei 2001.
Het FKE-onderdeel voor consumentenartikelen behaalde een toename in EBITDA van $0,1 miljoen tot $1,7 miljoen in dezelfde periode. Online & interactieve transacties vertoonden een negatieve EBITDA van $1,8 miljoen vanwege toegenomen kosten door uitbreiding van activiteiten in deze nieuwe divisie. De online-transacties houden als target het bereiken van het break-evenpoint in het boekjaar 2003.
Kosten
De bedrijfskosten namen met slechts 1% toe tot $9,4 miljoen, aangezien de vermindering in kosten voor deelname, te betalen aan derden voor distributie- en consumentenartikelen-transacties, bijna volledig werd geabsorbeerd door de toename in bedrijfsonkosten ontstaan door nieuwe kanaal-initiatieven in Duitsland, Hongarije en het Midden-Oosten
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten stegen met 21% tot $21,4 miljoen, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging ontstond door het van start gaan van nieuwe kanalen, door de bedrijfskosten van nieuwe filialen voor consumentenartikelen in Spanje, de Benelux en Scandinavië, en door uitbreiding van de online en interactieve activiteiten van FKE.
Overige bedrijfskosten liepen op tot $0,8 miljoen in verband met de verwachte vervroegde annulering van de onderverhuur van de analoge transponder voor het kanaal in Groot-Brittannië. In de tweede helft van het jaar verwachten wij nog een kostenpost van $0,4 miljoen. De uiteindelijke overgang van analoge naar digitale service van het kanaal in Groot-Brittannië zal in de komende jaren echter een grotere positieve invloed hebben op de technische kosten.
Dochtermaatschappijen
FKE's aandeel in de winst van dochtermaatschappijen bedroeg $1,5 miljoen. Dit is gunstiger dan het verlies van $1,0 miljoen in dezelfde periode vorig jaar en is het resultaat van sterkere bedrijfsprestaties door de kanalen in Nederland en Spanje.
Inkomsten voor belasting
De inkomsten voor belasting waren $1,1 miljoen, 125% hoger dan het verlies van $4,8 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dit was in de eerste plaats het resultaat van sterke prestaties van het TV-kanaalbedrijf en de divisie voor consumentenartikelen van FKE, die respectievelijk een bedrijfswinst van $2,7 miljoen en $1,6 miljoen behaalden, hetgeen gedeeltelijk geabsorbeerd werd door het verlies in verband met de uitbreiding van online & interactieve activiteiten.
Inkomsten per aandeel
De inkomsten per aandeel (basis en verwaterd) zijn aanzienlijk verbeterd: van een verlies van 10,4 cent per aandeel tot een winst van 0,3 cent per aandeel dankzij de hierboven vermelde verbeteringen in bedrijfsvoering en door een toename in het aantal gemiddeld uitstaande aandelen in de betreffende periode.
Cashflow
De cashflow van het bedrijf vertoonde een aanzienlijke verbetering met een uitgaande cashflow in dit halfjaar van $8,8 miljoen, vergeleken met een uitgaande cashflow van $24,6 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dit was voornamelijk het resultaat van de verbeterde bedrijfsresultaten en een aanzienlijke verhoging van het werkkapitaal.
BEDRIJFSEVALUATIE
Aanzienlijke groei in het TV-kanaalbedrijf
· Abonnees in het afgelopen jaar met 46% toegenomen tot 23 miljoen per november 2000
· Nieuwe kanalen gelanceerd in Duitsland, Hongarije en het Midden-Oosten
· Het enige kinderamusementsbedrijf met een nationaal kanaal voor elke belangrijke markt in Europa
Abonnees in het afgelopen jaar met 7,2 miljoen (46%) toegenomen tot 23,0 miljoen. Van deze toename kwam 3,3 miljoen van de introductie van nieuwe kanalen en 3,9 miljoen van bestaande kanalen. Deze toename zette zich na deze periode nog voort, en eind december 2000 bereikten wij het aantal van 23,8 miljoen abonnees.
In oktober 2000, introduceerde FKE een lokaal kanaal in Duitsland op Premiere World en werd daarmee het enige kinderamusementsbedrijf met een lokaal kanaal voor elke belangrijke markt in Europa. In november 2000 werden eveneens nieuwe kanalen gelanceerd in Hongarije op UPC Direct en in het Midden-Oosten op STAR TV. Sinds het einde van deze periode heeft FKE eveneens de introductie van nieuwe kanalen in Israël aangekondigd, met overeenkomsten voor doorsturen via twee van de grootste kabelplatforms in de markt, Tevel Digital en Golden Channels, en het bereik van het Hongaarse kanaal werd op het DTH-platform van UPC Direct uitgebreid tot in de Tsjechische Republiek en Slowakije
De kijkcijfers van FKE zijn in deze periode zelfs nog beter geworden. Het kinderkanaal van FKE staat op nummer één in Nederland, Frankrijk, Spanje en Noorwegen, op nummer twee in Polen en nummer drie in Groot-Brittannië. In andere markten waar het systeem voor officiële metingen van kijkcijfers nog in ontwikkeling is, zoals Italië en Duitsland, tonen de eigen kwaliteitsstudies van FKE dat de kanalen van FKE eveneens hoog scoren.
Voortgezette uitbreiding in programma-library
· De Library is uitgebreid met 141 afleveringen en 15 familiefilms
· De nieuwe afleveringen zijn onder andere van Action Man, Digimon, Flint the Time Detective, Wunschpunch en Pigs Next Door
FKE is erin geslaagd de programma-library nog verder uit te breiden, door het toevoegen van 141 nieuwe afleveringen in deze periode, inclusief lokale Europese co-producties. De toegevoegde titels bevatten onder meer nieuwe series zoals Action Man, Dinozaurs, Escaflowne, Flint the Time Detective, Nascar Superchargers, Pigs Next Door en Wunschpunsch, evenals nieuwe series van Digimon, Kids from Room 402 en Power Rangers Lightspeed Rescue.Bovendien werden voor Europa en het Midden Oosten de rechten op een pakket van 15 familiefilms, inclusief belangrijke karakters zoalsThe Addams Family, Casper the Ghost en Richie Rich, bij de Fox Family Worldwide-groep aangekocht.
FKE is bezig met het vervangen van de binnenkort aflopende overeenkomst met de Duitse omroepmaatschappij ARD en is op dit moment hiervoor aan het onderhandelen met een aantal Duitse aardestations. Elke vermindering in opbrengsten van de Duitse markt in deze periode wordt meer dan gecompenseerd door de verwachte toename in opbrengsten van de overige markten over het gehele jaar.
Per 30 november 2000, waren er 402 afleveringen in productie. We verwachten in de tweede helft van het jaar ongeveer 200 afleveringen te ontvangen. Onder de nieuwe ontvangsten die wij voor de tweede helft van het jaar verwachten, bevinden zich onder meer Gadget & the Gadgetinis, Mashrambo, Xyber 9, Scary but True en Power Rangers Timeforce.
Over het eerste halfjaar sterke resultaten voor consumentenartikelen
· Digimon-franchise een groot succes
· Geslaagd eerste Fox Kids muziekinitiatief
· Lange-termijn overeenkomst met Kalisto Entertainment, ontwikkelaar van video-games
De vraag naar verkooprechten voor Digimon is tengevolge van hoge kijkcijfers voor de show sterk gebleven in Groot-Brittannië en Frankrijk. FKE verwacht dat de vraag nog verder gestimuleerd zal worden nadat onlangs de op de serie gebaseerde speelfilm is uitgekomen in bioscopen in Groot-Brittannië en Frankrijk.
FKE heeft haar activiteiten in verschillende richtingen uitgebreid, inclusief muziek, video-games en promoties. Met BMG in Nederland werd een eerste overeenkomst afgesloten voor uitgave van een Fox Kids-muziekalbum. Het album stond al vóór de Kerst op nummer één van de Nederlandse hitparade voor alle leeftijden en is daar 13 weken blijven staan, waardoor het de platina-status heeft gekregen. FKE is er eveneens in geslaagd in de detailhandel een aantal sterke relaties aan te gaan met pan-Europese merkartikelen zoals promoties bij Woolworth's (Power Rangers Lost Galaxy - Duitsland), Fromageries Bel (The New Addams Family Series - Frankrijk) en met KFC (The New Addams Family Series - Groot-Brittannië en Ierland). Sinds het einde van deze periode zijn er ook diverse geslaagde promoties geweest met betrekking tot het uitkomen van de Digimon-film, met partners zoals Woolworth's, McDonalds en Kraft.
FKE heeft voor de introductie van software voor video-games en interactieve franchise voor kinderen en gezinnen eveneens een vijf-jaarcontract afgesloten met Kalisto Entertainment, een vooraanstaand onafhankelijk wereldwijd ontwikkelingsbedrijf van software voor video-games.
Na het einde van deze boekperiode heeft de onderneming een overeenkomst afgesloten voor aanschaf van bepaalde pan-Europese handelsartikelen en promotierechten op de Harvey portefeuille, waaronder verscheidene populaire karakters zoals Casper the Ghost, Little Audrey en Richie Rich. FKE heeft eveneens pan-Europese handelsagentschaprechten verkregen voor de film Final Fantasy en de laatste versie van het bijzonder populaire computerspelletje. De film wordt van de zomer door Columbia Tri-Star in Europa uitgebracht.
Geslaagde uitbreiding van online & interactieve activititeiten
· Eerste lancering van nieuwe generatie-websites een enorm succes
· Belangrijke nieuwe overeenkomsten voor online games en sport
FKE's doel is de grootste pan-Europese online-gemeenschap voor kinderen te worden. In dit verband werden met succes nieuwe generatie-websites gelanceerd in Groot-Brittannië, Italië, Nederland en Duitsland. De tot nu toe gestarte websites zijn allemaal een groot succes gebleken, en hebben geleid tot een belangrijke toename in het aantal per maand bezochte pagina's, van 5 miljoen in mei 2000 tot meer dan 17 miljoen in november 2000. In januari 2001 was dit aantal al gestegen tot meer dan 25 miljoen bezochte pagina's per maand. In februari 2001 werden ook in Zweden en Denemarken nieuwe generatie-websites ingevoerd. Voor de komende maanden staan nog een aantal nieuwe web-sites op het programma.
Twee overige initiatieven in deze periode bevatten een overeenkomst met Gamegate voor het produceren van 15 originele online-games, exclusief voor FKE, en een overeenkomst tot het opzetten van speciale sport-websites voor kinderen in samenwerking met Sportal, een belangrijke provider van interactieve sportinformatie op het Internet. Na deze boekperiode is de eerste website al gelanceerd in de GB. Deze is te vinden op foxkids.co.uk. Er is ook een overeenkomst afgesloten voor online-games met Battlemail.com, voor het introduceren van online-games met Battlemail.com's exclusieve multi-user games programma's en Fox Kids-figuren.
De onderneming gelooft dat het succes van haar online & interactieve activiteiten illustreert hoe goed zij in staat is tot leverage van haar activa, inclusief het kanaalbedrijf en de consumentenartikelen-transacties die een uitgebreide markt-exposure produceren, zodat zij effectief en tegen lage kosten nieuwe zakelijke initiatieven kan introduceren.
Verandering van administratieve referentiedatum
FKE is voornemens de administratieve referentiedatum van de onderneming te verzetten van 31 mei naar 30 juni, zodat deze overeenkomt met de boekperiode van het moederbedrijf, Fox Family Worldwide Inc.
For further details, please contact:
Baxter PR
Roel Mostert
Burg. Stramanweg 102m
1101 AA Amsterdam ZO
Tel: 020-3118600
Fax: 020-3118601